2014-05-29, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antitotaliterian
Nu går Maskulint Initiativ om Vänsterpartiet i antal likes. Det säger en hel del. Den breda kritiken mot feminismen har nått fram.

Den stora frågan är:

Om detta ska bli ett politiskt parti som man kan rösta på i riksdagsvalet, vilka ska då stå på valsedeln? Är det de här uppsalastudenterna som startat facebook-sidan, eller finns det mer kunniga personer inom MHRM?

Vi håller ännu på med grunden, samt så behöver vi registrera partiet för att kunna göra det behövs 1500signaturer som ska presenteras av en jurist. Den punkten kommer vi till när partiprogrammet är färdigt och vi kan visa exakt vad vi faktiskt står för, kortfattat: har vi en lång väg framför oss.

Vi är 4st som har startat upp detta, 2från Umeå och 2från Uppsala.
Citera
2014-05-29, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ipongo
Vi håller ännu på med grunden, samt så behöver vi registrera partiet för att kunna göra det behövs 1500signaturer som ska presenteras av en jurist. Den punkten kommer vi till när partiprogrammet är färdigt och vi kan visa exakt vad vi faktiskt står för, kortfattat: har vi en lång väg framför oss.

Spännande. När tror du att ni kan visa upp era ståndpunkter ungefär?
Citera
2014-05-29, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Sluta tänk så då. Det är knappast politikens område att tala om för människor hur de ska tänka.

När sker detta? Snarare hyllas tjejer som väljer typiskt manliga yrken.

Ja det är på det stora hela rättvist, varför skulle det inte vara det?

Kvinnor väljer generellt sätt att vara hemma mer med sina barn, vilket innebär att de spenderar mindre tid på jobbet, och självklart inte kan åtnjuta samma löneutveckling som någon som är där oavbrutet. Hade det varit rättvist ifall kvinnor kunde vara borta från jobbet flera år men samtidigt ha lika bra löneutveckling som alla andra?

Förstår öht inte vad du menar.

Jag gör mitt bästa för att sluta tänka så.

De tjejerna brukar stämplas som diverse olika grejer.

Klart det inte hade varit rättvist om en kvinna spenderar 20 år på jobbet, men en man 25 eftersom han inte varit föräldraledig i samma utsträckning. Det är ju en självklarhet att han får en bättre löneutveckling. Men "kvinnliga" arbeten betalas sämre än mäns. Det är väl inte så rättvist? Debatten angående föräldraledighet tänker jag dock inte gå in i eftersom jag anser att det är upp till varje familj att bestämma sånt.

Det jag menade var att om du går in i ett klassrum på ett universitet där lärarstudenter finns ser uppsättningen killar/tjejer olika ut beroende på vilken åldersgrupp de utbildar sig till.
Citera
2014-05-29, 23:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Amanda80
Skäms på er som stödjer Maskulint Initiativ!

Jag tycker att det är väldigt onödigt att driva med Feministiskt Initiativ då partiet ifråga driver jämställdhetsfrågan eller kan det vara så att ni inte vill ha att alla, oavsett kön, skall ha lika rättigheter?
Fast F! Driver inte sin politik efter jämnställdhet utan efter modern feminism = män är sämre än kvinnor.

Att kalla F! För jämnställt är som att kalla SD för invandrarvänliga.
Citera
2014-05-29, 23:40
Medlem
antitotaliterians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ipongo

Ja, det är en lång väg att gå. Det är väldigt bra att ni tar det på allvar. Det finns utrymme för ett nytt parti, och jag tror säkert att ni har idéer om hur ett balanserat och neutralt manifest ska kunna utformas. För det behövs såklart färska ögon och öron.

Det är bra att ni satsar på att skriva ett seriöst partiprogram. Hoppas att ni lyckas få till balansen mellan offentligt acceptabla åsikter å ena sidan, och vassa förslag som kan åstadkomma riktig förändring å den andra. Jag föreslår att ni skickar ut en grovskiss på remiss till debattörer och aktivister som ni finner kompetenta. Det finns många som har ingående kunskaper i precis vad som behöver förändras.

Sen kan ni behöva ha in expertis, kända profiler, och politiskt kunniga när det blir allvar. Det kan bli riktigt spännande det här!
Citera
2014-05-29, 23:53
Medlem
antitotaliterians avatar
Citat:

Jag tycker att det är väldigt onödigt att driva med Feministiskt Initiativ då partiet ifråga driver jämställdhetsfrågan eller kan det vara så att ni inte vill ha att alla, oavsett kön, skall ha lika rättigheter?

Fast MI är inget skämt. Det är ett parti som behövs.

Feministiskt Initiativ är feministiskt, och i enlighet med den ideologin så arbetar de med att lyfta kvinnor till mäns nivå. Deras analys av samhället och historien går ut på att kvinnor är och har varit förfördelade i alla avseenden alltid. Alla håller inte med om den analysen, utan ser att ansvar, privilegier och roller har varit fördelade mellan könen, och att kvinnor är de som behållit flest av de gamla privilegierna från förr. Något som feminismen inte vill ändra på, och därför är de inkapabla att åstadkomma jämställdhet.

Feminismen förespråkar att man ska hitta lösningar på samhällsproblem, och rikta dessa lösningar exklusivt till kvinnor. Därför behövs ett nytt parti som arbetar för att samhällsproblem ska lösas så att både män och kvinnor får det bättre. Hade feminismen haft detta perspektiv hade M! inte behövts. Nu gör de det.

Många feminister har många många gånger deklamerat att männen får lov att kämpa för sina egna rättigheter. De har sagt att det inte är feminismens sak att kämpa för jämlikhet för män, endast för kvinnor. Nu kommer partiet som har den kompletta syn på jämställdhet som många män efterlyst. Varför skulle vi skämmas?
Senast redigerad av antitotaliterian 2014-05-29 kl. 23:55.
Citera
2014-05-30, 02:55
Medlem
MI är inget parti jag skulle rösta på. Jag kan dock sympatisera med dom för att vara så anti-FI som möjligt. Kan dom hålla på som dom gör så kan ett sånt här parti behövas.
Citera
2014-05-30, 08:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hahaha .. nej, att män har åsikter är ingen kränkning mot kvinnor .. Att åsikterna handlar om att grina i grupp är inte heller överraskande...

Ja grina i grupp har ju blivit en sådan kvinnlig succé att det inte är sant så den varianten snor man väl gärna.
Citera
2014-05-30, 09:55
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Othfanaticos
Men "kvinnliga" arbeten betalas sämre än mäns. Det är väl inte så rättvist?
Hur är det inte "rättvist" med vilken lön som gäller på ett arbete?

Vem bestämmer vilken lön som skall gälla om det inte är marknaden?

Om någon annan än marknaden skall bestämma lön, hur ska man då finansiera det?
Citera
2014-05-30, 09:59
Medlem
Celenos avatar
Citat:

Det är FI som inte vill att alla oavsett kön skall ha lika rättigheter.

De vill tex INTE ha en könsneutral lagstiftning.

I partiprogrammet (här) står saker som

Fi ska verka för att ett program skapas för att finansiera för att analysera och omskola män så att de ändrar sitt konsumtions- och transportmönster för att gagna klimat och en hållbar utveckling.

Feministiskt Initiativ är ett fascistiskt parti, det mest fascistiska parti vi har haft i Sverige sedan andra världskriget.

Alla som röstar och/eller sympatiserar med FI är fascister.
Citera
2014-05-30, 10:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det är FI som inte vill att alla oavsett kön skall ha lika rättigheter.

De vill tex INTE ha en könsneutral lagstiftning.

I partiprogrammet (här) står saker som

Fi ska verka för att ett program skapas för att finansiera för att analysera och omskola män så att de ändrar sitt konsumtions- och transportmönster för att gagna klimat och en hållbar utveckling.

Feministiskt Initiativ är ett fascistiskt parti, det mest fascistiska parti vi har haft i Sverige sedan andra världskriget.

Alla som röstar och/eller sympatiserar med FI är fascister.

Men vad är det där för parti egentligen? "omskola män". Det är ju nazistvarning på det och detta går folk och röstar på

Hoppas en sådant här initiativ åtminstone får till följd att media slutar sitt jävla fjäskande för F! och tar och granskar sådana där idiotiska och rent manshatande förslag.
Citera
2014-05-30, 11:25
Medlem
Bodickers avatar
Jag skiter egentligen fullständigt i både sinnesförvirrade feminister och F!. Men att de ständigt åker under radarn på media och och folk i allmänhet är skrämmande, på riktigt. Samtliga medier "lobbar" och pushar för F!, helt sjukt egentligen. Folk som vill ha jämställdhet, eller feminism, röstar på F!. WTF? Jag har till och med kompisar som blir rabiata av tanken på SD och deras nazistiska främlingsfientlighet men kan ändå förstå att folk röstar på F!.

Ser vi resultatet av den svenska skola i fritt fall nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in