2014-05-29, 17:34
Medlem
BenQuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att försöka diktera åsikterna för andra har inget med liberalism att göra - skulle jag säga.

Han dikterar inga åsikter. Bard poängterade bara - ganska högljutt kanske - att Centern inte var några riktiga liberaler och att han inte gillade deras förtryckarmetoder.

Åter igen - att vara liberal innebär inte att man måste vara snäll och trevlig.
Citera
2014-05-29, 17:38
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Bra att maskulint initiativ finns. Borde gå att köra igång det mer seriöst som ett större politiskt parti. Många män idag som är utstötta ur samhället eller arbetslösa, många män tar självmord m.m.

F!, Fi eller Fy eller vad dom heter har ganska vettig politik i vissa frågor kan jag tycka när jag läser partiprogrammet. Men tjatet om feminismen i media generellt blir tamejfan som psykisk terror ibland. Detta gör att det maskulina initiativet behövs. Jag brukar kolla på "The Man show" ibland när det blir för mycket feministfjanterier, har alla avsnitt sparade
Citera
2014-05-29, 17:40
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coyoteroadrunner
Bra att maskulint initiativ finns. Borde gå att köra igång det mer seriöst som ett större politiskt parti. Många män idag som är utstötta ur samhället eller arbetslösa, många män tar självmord m.m.

F!, Fi eller Fy eller vad dom heter har ganska vettig politik i vissa frågor kan jag tycka när jag läser partiprogrammet. Men tjatet om feminismen i media generellt blir tamejfan som psykisk terror ibland. Detta gör att det maskulina initiativet behövs. Jag brukar kolla på "The Man show" ibland när det blir för mycket feministfjanterier, har alla avsnitt sparade
Inte för att gå för mycket off topic men vad i Fi:s partiprogram kan vara tilltalande till en normal människa?
Citera
2014-05-29, 17:55
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Inte för att gå för mycket off topic men vad i Fi:s partiprogram kan vara tilltalande till en normal människa?
Nu såg jag att dom gjort om hemsidan rejält sedan senast, orkar inte leta efter ljusglimtarna.... men vill minnas att de bl.a jobbade för 6h arbetsdag tidigare. Har egentligen inget emot deras syn på lönesatsningar inom kvinnoyrken m.m. heller (och jag kan stå ut med att ha en kvinnlig chef t.ex).

Men riktigt jobbigt med extremfeminism dock, t.ex att man ständigt ska behöva höra på tjatet om att alla män slår och våldtar. Eller när det blir prat om att icke-svenskar är lika mycket värda eller mer värda än en svensk - varför? Vi bor ju i sverige, inte utomlands?
Citera
2014-05-29, 18:00
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coyoteroadrunner
Nu såg jag att dom gjort om hemsidan rejält sedan senast, orkar inte leta efter ljusglimtarna.... men vill minnas att de bl.a jobbade för 6h arbetsdag tidigare. Har egentligen inget emot deras syn på lönesatsningar inom kvinnoyrken m.m. heller (och jag kan stå ut med att ha en kvinnlig chef t.ex).

Men riktigt jobbigt med extremfeminism dock, t.ex att man ständigt ska behöva höra på tjatet om att alla män slår och våldtar. Eller när det blir prat om att icke-svenskar är lika mycket värda eller mer värda än en svensk - varför? Vi bor ju i sverige, inte utomlands?
Nej lönesatsningar inom vissa "kvinnoyrken" är det verkligen inget fel på. Den frågan driver SD också. Sex timmars arbetsdag kanske låter bra i vissas öron men det är ett fullkomligt verklighetsfrånvänt förslag.

Det som stör mig mest med F! är deras familjepolitik. Hur man verkligen är ute efter att söndra den traditionella familjeenheten och hur man aktivt verkar för att barn ska tvingas växa upp med ensamstående föräldrar, i hippiekollektiv eller andra långt ifrån optimala konstellationer.
Citera
2014-05-29, 18:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenQul
Han dikterar inga åsikter. Bard poängterade bara - ganska högljutt kanske - att Centern inte var några riktiga liberaler och att han inte gillade deras förtryckarmetoder.
Nej, han tilläts inte diktera villkor - eftersom de i centern som inte tyckte som han framförde sina egna åsikter istället...

Citat:
Åter igen - att vara liberal innebär inte att man måste vara snäll och trevlig.
Att vara liberal innebär att man tror människors frihet att själv formulera sina åsikter osv... Inte att man försöker leka diktator likt Bard...
Citera
2014-05-29, 19:56
Medlem
Som liberal brukar man vara allt annat än snäll och trevlig, alla som misslyckas får ju skylla sig själva så dem behöver man inte ha empati för.
Citera
2014-05-29, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Nu är det faktiskt så att vi redan har lika lön för lika arbete i Sverige. Vad feminister och andra dumskallar gör är att de buntar ihop den samlade inkomsten för män respektive kvinnor och dividerar med respektive antal. När resultatet inte blir 50/50 så påstår man att män och kvinnor inte får lika lön för lika arbete.

Hur tänker man då? Män och kvinnor jobbar olika mycket och med olika saker, hade vi haft exakt samma inkomst så hade ju det inneburit lika lön för olika arbete.

Hela diskussionen är en sån jävla sham att man blir less varje gång man hör den. Unga kvinnor i USA tjänar mer än unga män, sen att kvinnor senare i livet väljer att prioritera barn och familj (tack och lov) innebär inte att man kan använda statistiken det resulterar i och påstå att det föreligger lönediskriminering.

Källa: http://www.forbes.com/sites/realspin/2014/02/24/childless-women-in-their-twenties-out-earn-men-so/

Okej, men samtidigt har ju samhället en roll. I tråden för den där pedofilen i Kalmar län är det snack om att "ja men han jobbade på ett dagis, peddovarning".

Borde inte vi 2014 lägga ner stämplar på "kvinnogöra och mansgöra"? Jag är absolut inte för kvotering av kvinnor i bolagsstyrelser och att killar ska tvingas att bli sjuksköterskor, långt ifrån. Men jag vet själv att jag ser yrken som mans- eller kvinnoyrken. Jag reagerar på en manlig sjuksköterska typ med att en röst inuti mitt huvud säger "han lär ju vara gay".

Sen är det ju klart att män och kvinnor är faktiskt olika och har olika intressen. MEN de som går emot strömmen (tjejer som läser fordon och killar som läser omvårdnad) ska inte behöva skämmas och förlöjligas.

Just nu är det så att kvinnor har lägre lön än män rent generellt sett om man räknar så som politiker gör och som du skrev i början av ditt inlägg. Men är det rättvist? Nja, jag pluggar själv till gymnasielärare och där är det fler killar än tjejer, medan man i lärarstudenters klassrum för lågstadiet främst ser tjejer och någon enstaka kille.
Citera
2014-05-29, 20:26
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Othfanaticos
Okej, men samtidigt har ju samhället en roll. I tråden för den där pedofilen i Kalmar län är det snack om att "ja men han jobbade på ett dagis, peddovarning".

Borde inte vi 2014 lägga ner stämplar på "kvinnogöra och mansgöra"? Jag är absolut inte för kvotering av kvinnor i bolagsstyrelser och att killar ska tvingas att bli sjuksköterskor, långt ifrån. Men jag vet själv att jag ser yrken som mans- eller kvinnoyrken. Jag reagerar på en manlig sjuksköterska typ med att en röst inuti mitt huvud säger "han lär ju vara gay".
Sluta tänk så då. Det är knappast politikens område att tala om för människor hur de ska tänka.

Citat:
Sen är det ju klart att män och kvinnor är faktiskt olika och har olika intressen. MEN de som går emot strömmen (tjejer som läser fordon och killar som läser omvårdnad) ska inte behöva skämmas och förlöjligas.
När sker detta? Snarare hyllas tjejer som väljer typiskt manliga yrken.

Citat:
Just nu är det så att kvinnor har lägre lön än män rent generellt sett om man räknar så som politiker gör och som du skrev i början av ditt inlägg. Men är det rättvist?
Ja det är på det stora hela rättvist, varför skulle det inte vara det?

Kvinnor väljer generellt sätt att vara hemma mer med sina barn, vilket innebär att de spenderar mindre tid på jobbet, och självklart inte kan åtnjuta samma löneutveckling som någon som är där oavbrutet. Hade det varit rättvist ifall kvinnor kunde vara borta från jobbet flera år men samtidigt ha lika bra löneutveckling som alla andra?

Citat:
Nja, jag pluggar själv till gymnasielärare och där är det fler killar än tjejer, medan man i lärarstudenters klassrum för lågstadiet främst ser tjejer och någon enstaka kille.
Förstår öht inte vad du menar.
Senast redigerad av Holisistic 2014-05-29 kl. 20:31.
Citera
2014-05-29, 20:55
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Det mesta brukar gå att hitta på yo-tuben, men när jag skulle länka till hela avsnitt av The man show så hittades den dessvärre ej. En skräpig tv-serie i.o.f.s så det spelar väl mindre roll. (IMDB, The man show, http://www.imdb.com/title/tt0202741/ )

Men förövrigt så förstår jag heller inte varför män ska jobba på dagis eller inom sjukvård egentligen nu när detta nämns i tråden... Men det är klart, det kanske blir ett måste nu när vi går in i det postindustriella samhället och för länge sedan avskaffat all form av jordbruk och industri. Då blir ju de tidigare mansdominerade yrkena allt färre.
Senast redigerad av coyoteroadrunner 2014-05-29 kl. 21:02.
Citera
2014-05-29, 20:56
Medlem
Dynamiks avatar
Tror detta kan bli väldigt komiskt att följa om det tar fart, även om det inte är någonting jag skulle lägga min röst på.
Citera
2014-05-29, 21:15
Medlem
antitotaliterians avatar
Nu går Maskulint Initiativ om Vänsterpartiet i antal likes. Det säger en hel del. Den breda kritiken mot feminismen har nått fram.

Den stora frågan är:

Om detta ska bli ett politiskt parti som man kan rösta på i riksdagsvalet, vilka ska då stå på valsedeln? Är det de här uppsalastudenterna som startat facebook-sidan, eller finns det mer kunniga personer inom MHRM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in