Citat:
Ursprungligen postat av
Othfanaticos
Okej, men samtidigt har ju samhället en roll. I tråden för den där pedofilen i Kalmar län är det snack om att "ja men han jobbade på ett dagis, peddovarning".
Borde inte vi 2014 lägga ner stämplar på "kvinnogöra och mansgöra"? Jag är absolut inte för kvotering av kvinnor i bolagsstyrelser och att killar ska tvingas att bli sjuksköterskor, långt ifrån. Men jag vet själv att jag ser yrken som mans- eller kvinnoyrken. Jag reagerar på en manlig sjuksköterska typ med att en röst inuti mitt huvud säger "han lär ju vara gay".
Sluta tänk så då. Det är knappast politikens område att tala om för människor hur de ska tänka.
Citat:
Sen är det ju klart att män och kvinnor är faktiskt olika och har olika intressen. MEN de som går emot strömmen (tjejer som läser fordon och killar som läser omvårdnad) ska inte behöva skämmas och förlöjligas.
När sker detta? Snarare hyllas tjejer som väljer typiskt manliga yrken.
Citat:
Just nu är det så att kvinnor har lägre lön än män rent generellt sett om man räknar så som politiker gör och som du skrev i början av ditt inlägg. Men är det rättvist?
Ja det är på det stora hela rättvist, varför skulle det inte vara det?
Kvinnor väljer generellt sätt att vara hemma mer med sina barn, vilket innebär att de spenderar mindre tid på jobbet, och självklart inte kan åtnjuta samma löneutveckling som någon som är där oavbrutet. Hade det varit rättvist ifall kvinnor kunde vara borta från jobbet flera år men samtidigt ha lika bra löneutveckling som alla andra?
Citat:
Nja, jag pluggar själv till gymnasielärare och där är det fler killar än tjejer, medan man i lärarstudenters klassrum för lågstadiet främst ser tjejer och någon enstaka kille.
Förstår öht inte vad du menar.