Citat:
Ursprungligen postat av
helpantad
Får väl pisk som dissar matgurun (ej illa ment, har stor respekt för ditt kunnande) men hur kan du lägga osten överst?! Alla ingredienser ångkokas ju under och vätskar sig och blir sladdriga!
Varenda pizzabagare börjar ju med osten (efter tomatsås) och sedan kommer toppingen.
Det beror på vilken typ av ost man har och vilket resultat man vill åstadkomma.
Till att börja med så handlade det om cheddar. Jag hade tyvärr ingen Mozarella. Dessutom så är resten av ingredienserna av en sådan karaktär att de inte kan koka, både pga den höga värmen och dessutom pga deras särart. Paprikan vill jag inte grilla och få en mörk kant på, av den anledningen sitter den mellan
två lager ost.
Om du kollar på bilderna så ser du nämligen att jag direkt efter tomatsåsen lägger på ett första lager ost och dessutom avslutar med ost.
Samma sak gäller skinkosten som redan är färdig och processad och behöver i princip bara värmas upp för att släppa ifrån sig smak/aromämnen. Ingen fara således att pizzabotten blir soggig.
Det jag helt enkelt ville åstadkomma var en öppen pizza med drag av Calzone.
I övrigt håller jag med dig. Det gäller dock att inte låsa sig fast vid ett och samma tänk. Bara för att man på pizzerian gör på ett sätt betyder inte att det är den rätta metoden för att åstadkomma en specifik effekt/slutresultat

.
~Paul~