2014-05-29, 08:30
Medlem
Efter att Romerna nu brjar undervisa om deras historiska stllning i Sverige undrar jag om vad som r sant egentligen.

De frsta romerna kom p 1500-talet och sgs stannat sedan dess, Men var r de i de byrkratiska skrifterna?
Frn 1600 till en bit in p 1800 talet var Sverige ett lst samhlle med stark befolkningskontroll, man kunde inte lalla omkring hur som helst.
Dessutom varfr tvngsvrvades inte romer till svenska armn under stormaktstiden vilket skulle vara naturligt.
Var finns romerna i Hxprocessernas tid, de om ngra borde drabbats eftersom romer i Europa samt judar brndes p bl fr hxeri.

Nr man lser om de som var utanfr marginalerna r det vldigt lite romer i den historieskrivningen, nu sgs det mer att de som kom att kallas tattare inte alls r ttlingar till romer utan hamnade utanfr nd, nr kom i s fall deras version av romanisprk? 1800-tal efter att familjen Taikon kom?

r sanningen den att de romer som blev frvisade till Finland var samtliga romer som kom p 1500-talet och sedan kom familjen Taikon som senare delades i tv, Taikon-Calderas och senare p 70-talet kom de rumnska romerna.

I Frankrike finns det en gammal skriven tradition om Zigenare och en stark romantik kring dem, men motsvarande dk upp i Sverige frst p 1800-talet, om de fanns hr p 1600-talet borde det skrivits om dem.

r det ngon som har koll p detta?

Rent rasistiska rasbiologiska kommentarer undanbedes, bara historiska fakta r nskvrt.
Citera
2014-05-29, 08:42
Medlem
knasen79s avatar
Vad jag vet s strckte sig inte Romerriket s hgt som till Norden. Kejsar Arelius vad den Romerska kejsare som expanderade riket mest norr ut men ndde bara till Germania och Brittania.
Citera
2014-05-29, 08:52
Medlem
AlfaQhards avatar
ven om zigenarna nskar att de var relaterade till romarriket s blir de besvikna ver att s inte r fallet.
Problemet r att zigenarna sjlva drar sig och alla som ser ut som dem ver en kam, eftersom de tidigare var normander och flyttade runt kan man sga att dtidens zigenare varken var svensk eller tysk, etc..
Frst p 1900-talet brjade de ska medlemskap i olika lnder och Sverige var ett av dem.
Citera
2014-05-29, 08:53
Bannlyst
Man mste skilja p rom och rom, alla hrstammar frn olika platser och det prglar dess historia. Jag tycker dock det har blivit fr mycket snack om romer i undervisningen, skall man tala om romer s skall ven andra folkslag utav historiskt vrde tas upp ssom etrusker eller berber.
Citera
2014-05-29, 09:26
Medlem
LojtnantWerners avatar
svrt att diskutera zigenare utan att f sga zigenare eller anvnda rasistiska kommentarer r svrt, fr om man nr ens lite kunskap om dom knner man avsky, ett folkslag som aldrig deltagit i samhllet, som levt p tjuveri och lurendrejeri och orlighet, spel och dobbel och anser sig fr fina fr att arbeta, det r fakta tror du ngot annat kommer du aldrig fr svar p dina frgor
Citera
2014-05-29, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Vad jag vet s strckte sig inte Romerriket s hgt som till Norden. Kejsar Arelius vad den Romerska kejsare som expanderade riket mest norr ut men ndde bara till Germania och Brittania.
Skojar du eller r du lite sinnessl?

Romer, eller zigenare som man sa frr, r inte samma sak som romare.
Citera
2014-05-29, 14:01
Bannlyst
De r alla kastlsa som vandrat ut frn Indien. Kolla bara p zigenarna som r ute och hrjar som tiggare just nu i Sverige. Jmfr dom med de kastlsa i indien.

Smutsiga indier men kanske lite skillnad p d de brjar bli lite mindre mrka.
http://www.youtube.com/watch?v=VNo8fjH4I8I
Citera
2014-05-31, 16:46
Medlem
Frgan r hr eftersom Romerna gr ut i skolor nu och berttar deras 500 riga historia i Sverige, Sonyora Post srskilt sger att de funnits s lnge.

Men det r jag tvivlar eftersom jag inte sett ngra historiska belgg att de var kvar i Sverige p 1600-1700 talen d Sverige var en hrt reglerad byrrkratisk millitrdiktatur med upplttnader under frihetstiden och under Gustav III dagar.

Men att fara runt i Sverige var i stort sett befstat med Ddsstraff under samma period och var fanns Romerna under den tiden? det r det som r frgan.

De finns inte i den svenska folkliga traditionen s som finns i den Franska folkliga traditionen.
Det finns inga folksagoinslag om Romer/Zigenare som det finns i Europa.
I brderna Grimms sagor vimlar det av Zigenare men under ren har det som allt annat omformulerats.

De kom p 1500-talet, blev utvisade till Finland, men sedan de mste stoppats att resa in eller blev de intregerade och sedan p 1800-talet upptckte de att oj vi r ju Zigenare och antog sin identitet igen.

Fr hade det funnits Zigenare s som familjen Taikon p 1600-talet s hade det vidtagits tgrder och p 1660-talet skulle flertalet brnts som hxor fr Zigenare skulle legat nrmast till att skylla p p den tiden.

Men det finns inga som jag sett historiska belgg p att de skulle farit landet runt p den tiden.

Ngon som r insatt i detta?
Citera
2014-06-03, 12:22
Medlem
Ankdammsmans avatar
Jag frstr trdskaparens pong, men ven om de var frvisade till den stra rikshalvan eller assimilerade s var de ju fortfarande kvar i landet enligt en ngorlunda geners tolkning.

Sen r det en annan sak att romska slkter som Taikon (som ofta kallar sig sjlva zigenare) invandrade frn steuropa lngt senare. Hela grejen med "kta" urbefolkningar och deras kulturella srarter knns mest som en modern vurm, i likhet med andra trender importerad frn det stora landet i vster och frstrkt med statliga pengar.

Intressant nog undantas minoritetsbefolkningarna frn de annars obligatoriska resonemangen om kulturell frndring och hybridisering. Var r forskningen om samernas kreolisering, uppfinnandet av den romska kulturen och myten om tornedalingen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in