2014-05-29, 08:30
Medlem
Efter att Romerna nu börjar undervisa om deras historiska ställning i Sverige undrar jag om vad som är sant egentligen.

De första romerna kom på 1500-talet och sägs stannat sedan dess, Men var är de i de byråkratiska skrifterna?
Från 1600 till en bit in på 1800 talet var Sverige ett låst samhälle med stark befolkningskontroll, man kunde inte lalla omkring hur som helst.
Dessutom varför tvångsvärvades inte romer till svenska armén under stormaktstiden vilket skulle vara naturligt.
Var finns romerna i Häxprocessernas tid, de om några borde drabbats eftersom romer i Europa samt judar brändes på bål för häxeri.

När man läser om de som var utanför marginalerna är det väldigt lite romer i den historieskrivningen, nu sägs det mer att de som kom att kallas tattare inte alls är ättlingar till romer utan hamnade utanför ändå, när kom i så fall deras version av romanispråk? 1800-tal efter att familjen Taikon kom?

Är sanningen den att de romer som blev förvisade till Finland var samtliga romer som kom på 1500-talet och sedan kom familjen Taikon som senare delades i två, Taikon-Calderas och senare på 70-talet kom de rumänska romerna.

I Frankrike finns det en gammal skriven tradition om Zigenare och en stark romantik kring dem, men motsvarande dök upp i Sverige först på 1800-talet, om de fanns här på 1600-talet borde det skrivits om dem.

Är det någon som har koll på detta?

Rent rasistiska rasbiologiska kommentarer undanbedes, bara historiska fakta är önskvärt.
Citera
2014-05-29, 08:42
Medlem
knasen79s avatar
Vad jag vet så sträckte sig inte Romerriket så högt som till Norden. Kejsar Arelius vad den Romerska kejsare som expanderade riket mest norr ut men nådde bara till Germania och Brittania.
Citera
2014-05-29, 08:52
Medlem
AlfaQhards avatar
Även om zigenarna önskar att de var relaterade till romarriket så blir de besvikna över att så inte är fallet.
Problemet är att zigenarna själva drar sig och alla som ser ut som dem över en kam, eftersom de tidigare var normander och flyttade runt kan man säga att dåtidens zigenare varken var svensk eller tysk, etc..
Först på 1900-talet började de söka medlemskap i olika länder och Sverige var ett av dem.
Citera
2014-05-29, 08:53
Bannlyst
Man måste skilja på rom och rom, alla härstammar från olika platser och det präglar dess historia. Jag tycker dock det har blivit för mycket snack om romer i undervisningen, skall man tala om romer så skall även andra folkslag utav historiskt värde tas upp såsom etrusker eller berber.
Citera
2014-05-29, 09:26
Medlem
LojtnantWerners avatar
svårt att diskutera zigenare utan att få säga zigenare eller använda rasistiska kommentarer är svårt, för om man när ens lite kunskap om dom känner man avsky, ett folkslag som aldrig deltagit i samhället, som levt på tjuveri och lurendrejeri och oärlighet, spel och dobbel och anser sig för fina för att arbeta, det är fakta tror du något annat kommer du aldrig får svar på dina frågor
Citera
2014-05-29, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Vad jag vet så sträckte sig inte Romerriket så högt som till Norden. Kejsar Arelius vad den Romerska kejsare som expanderade riket mest norr ut men nådde bara till Germania och Brittania.
Skojar du eller är du lite sinnesslö?

Romer, eller zigenare som man sa förr, är inte samma sak som romare.
Citera
2014-05-29, 14:01
Bannlyst
De är alla kastlösa som vandrat ut från Indien. Kolla bara på zigenarna som är ute och härjar som tiggare just nu i Sverige. Jämför dom med de kastlösa i indien.

Smutsiga indier men kanske lite skillnad på då de börjar bli lite mindre mörka.
http://www.youtube.com/watch?v=VNo8fjH4I8I
Citera
2014-05-31, 16:46
Medlem
Frågan är här eftersom Romerna går ut i skolor nu och berättar deras 500 åriga historia i Sverige, Sonyora Post särskilt säger att de funnits så länge.

Men det är jag tvivlar eftersom jag inte sett några historiska belägg att de var kvar i Sverige på 1600-1700 talen då Sverige var en hårt reglerad byrårkratisk millitärdiktatur med upplättnader under frihetstiden och under Gustav III dagar.

Men att fara runt i Sverige var i stort sett befästat med Dödsstraff under samma period och var fanns Romerna under den tiden? det är det som är frågan.

De finns inte i den svenska folkliga traditionen så som finns i den Franska folkliga traditionen.
Det finns inga folksagoinslag om Romer/Zigenare som det finns i Europa.
I bröderna Grimms sagor vimlar det av Zigenare men under åren har det som allt annat omformulerats.

De kom på 1500-talet, blev utvisade till Finland, men sedan de måste stoppats att resa in eller blev de intregerade och sedan på 1800-talet upptäckte de att oj vi är ju Zigenare och antog sin identitet igen.

För hade det funnits Zigenare så som familjen Taikon på 1600-talet så hade det vidtagits åtgärder och på 1660-talet skulle flertalet bränts som häxor för Zigenare skulle legat närmast till att skylla på på den tiden.

Men det finns inga som jag sett historiska belägg på att de skulle farit landet runt på den tiden.

Någon som är insatt i detta?
Citera
2014-06-03, 12:22
Medlem
Ankdammsmans avatar
Jag förstår trådskaparens poäng, men även om de var förvisade till den östra rikshalvan eller assimilerade så var de ju fortfarande kvar i landet enligt en någorlunda generös tolkning.

Sen är det en annan sak att romska släkter som Taikon (som ofta kallar sig själva zigenare) invandrade från Östeuropa långt senare. Hela grejen med "äkta" urbefolkningar och deras kulturella särarter känns mest som en modern vurm, i likhet med andra trender importerad från det stora landet i väster och förstärkt med statliga pengar.

Intressant nog undantas minoritetsbefolkningarna från de annars obligatoriska resonemangen om kulturell förändring och hybridisering. Var är forskningen om samernas kreolisering, uppfinnandet av den romska kulturen och myten om tornedalingen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in