2014-05-28, 17:06
Medlem
Om jag sökt studiemedel för 60 poäng det senaste året, och inte tagit de 75% för att få förnyat, blir jag direkt återbetalningsskyldig i höst? Planen är att inte ta något studiemedel i höst så det gör mig inget att jag inte kan söka nytt direkt, men att få krav på inbetalning skulle vara segt. Baseras summan isåfall på hur många poäng jag är ifrån de 75% som krävs?
2014-05-28, 17:15
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Har för mig att när man ansöker om CSN står det att om man lämnar fler uppgifter tar det längre tid att behandla dem, kanske för att de ska behandlas manuellt. Så det kanske är vad som händer här.

Jag har bara skickat in som vanligt via e-leg, kursen börjar nästa måndag (den nionde) så i värsta fall får jag ringa i slutet på nästa vecka.
2014-05-28, 17:52
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJohnsson50
Jag får inte riktigt den där formeln att stämma med vad som står på RBS hemsida.
Denna ska ha 2,01 hävstång. Om man går in på interaktiv graf och kollar på 21:a Maj och använder formeln du angav får man: 9691,201 / (43,38 * 1000) = 0,222. Vad innebär detta? Har jag gjort fel med multiplikatorn? Om den är 100 verkar det stämma bättre.

Frågan kvarstår: hur och varför förändras hävstången?

Okej, hur bestäms detta om vi går in lite mer på detaljerna? Eller är detta godtyckligt?
Tänk på att DAX prissätts i euro, du behöver således räkna om kursen till SEK i och med att produkten handlas i SEK.

Tar du 9691,201 * 9 / (43,38 * 1000) så får du hävstång 2,01.

Både finansieringsnivån och kursen på underliggande påverkar hävstången. Framförallt är det kursen på underliggande som påverkar - dvs om du äger en Mini Long och kursen på underliggande ökar så minskar din hävstång och tvärt om.

Spreaden är framförallt ett affärsmässigt beslut av market makern (ju bredare spread desto högre intjäning men då kan någon annan aktör lägga sig med tajtare spread och "sno" volymen vilket leder till lägre intjäning). Market makern behöver dock hedga sin position med derivat i underliggande för att vara marknadsneutral, således blir det en förlustaffär om de skulle ha tajtare spread än vad som ges i derivaten. Ju mer likviditet i derivaten desto tajtare spread blir det. Vid extrema rörelser i volatila marknader kan spreaden även springa iväg vilket även gör att spreaden i Mini Futures ökar.

Med vänlig hälsning,
Daniel, Avanza
2014-05-28, 18:03
Medlem
Hej Flashback,

Hur funkar det med särskilda skäl (CSN) vid sjukdom utan att man har en sjukskrivning? Mitt psyke failade under studietiden så jag tog inte alla poäng. Jag var aldrig sjukskriven men läkare kan intyga om att jag har vårdats och att måendet inverkade på resultaten.

Mvh,
Pooke
Senast redigerad av Pooke 2014-05-28 kl. 18:05.
2014-05-28, 19:21
Medlem
eradicos avatar
Jag såg precis att CSN prövade resultatet för hela perioden man hade studiemedel innan, även om man sökte till en sommartermin. Jag har tidigare haft studiemedel från augusti 2013-juni 2014 och har nu sökt för en sommarkurs men i höstas läste jag på 250%. Min skola kommer troligtvis inte hinna rapportera in resultaten från denna terminen innan dess att kursen börjar, men kan mina extrapoäng som tagits under perioden ändå göra mig behörig?
2014-05-28, 19:29
Medlem
CarlJohnsson50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Tänk på att DAX prissätts i euro, du behöver således räkna om kursen till SEK i och med att produkten handlas i SEK.

Tar du 9691,201 * 9 / (43,38 * 1000) så får du hävstång 2,01.

Både finansieringsnivån och kursen på underliggande påverkar hävstången. Framförallt är det kursen på underliggande som påverkar - dvs om du äger en Mini Long och kursen på underliggande ökar så minskar din hävstång och tvärt om.

Spreaden är framförallt ett affärsmässigt beslut av market makern (ju bredare spread desto högre intjäning men då kan någon annan aktör lägga sig med tajtare spread och "sno" volymen vilket leder till lägre intjäning). Market makern behöver dock hedga sin position med derivat i underliggande för att vara marknadsneutral, således blir det en förlustaffär om de skulle ha tajtare spread än vad som ges i derivaten. Ju mer likviditet i derivaten desto tajtare spread blir det. Vid extrema rörelser i volatila marknader kan spreaden även springa iväg vilket även gör att spreaden i Mini Futures ökar.

Med vänlig hälsning,
Daniel, Avanza
Okej, då förstår jag lite mer.

Hur tar RBS ut ränta på sina mini futures? När jag köpte en mini future på Majs för någon månad sedan så var enda avgifterna spread + kommission från Avanza.

Hävstången är alltså inte konstant utan är egentligen typ "margin"? Alltså att om hävstång är 2 betyder det att jag har dubbel köpkraft, lånar 100% av det jag har och köper för det jag har och det jag lånat?
Senast redigerad av CarlJohnsson50 2014-05-28 kl. 20:15.
2014-05-28, 19:38
Medlem
DemocracyNows avatar
Det här är kanske en dum fråga, men varför går det inte att sälja/köpa aktier på London Stock Exchange via Avanza? Alltså, jag har försökt hitta det här företaget via Avanza, men jag kan inte.
Senast redigerad av DemocracyNow 2014-05-28 kl. 19:44.
2014-05-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemocracyNow
Det här är kanske en dum fråga, men varför går det inte att sälja/köpa aktier på London Stock Exchange via Avanza?

Du kan göra det per telefon. Londonbörsen är dock mindre intressant pga av stämpelskatten som de har på 0,5%. Det är även därför som CFD är så otroligt populärt i England.
2014-05-28, 21:08
Medlem
Vilken är bäst rent gennerellt?

Avanza zero eller swedbank Swedbank Robur Indexfond Sverige?

Bara läst lite att swedbanks är lite mer bredare än avanza?

Men inte vet jag, ngn som kan ge mig tips?
2014-05-28, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleballe22
Vilken är bäst rent gennerellt?

Avanza zero eller swedbank Swedbank Robur Indexfond Sverige?

Bara läst lite att swedbanks är lite mer bredare än avanza?

Men inte vet jag, ngn som kan ge mig tips?

AvanzaZero följer OMX30 vilket är de 30 största bolagen.

Swedbank Robur Indexfond Sverige följer OMXSB, vilket är de 80-100 största bolagen.

Historiskt har det inte varit någon större skillnad mellan indexen.

Robur har en förvaltningsavgift på 0,42% och det är lite högt för att vara svenska indexfonder.
AvanzaZero är gratis, så jag hade aldrig valt att betala 0,42% för något som ger ungefär samma avkastning. Allt annat lika, ska man välja den med lägst avgift.
2014-05-28, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Du kan inte lämna studieförsäkran nu eftersom du inte har påbörjat kurserna.

Det kan jag visst, då jag skall studera utomlands. Svara på frågan jag ställde istället
2014-05-28, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88income88
AvanzaZero följer OMX30 vilket är de 30 största bolagen.

Swedbank Robur Indexfond Sverige följer OMXSB, vilket är de 80-100 största bolagen.

Historiskt har det inte varit någon större skillnad mellan indexen.

Robur har en förvaltningsavgift på 0,42% och det är lite högt för att vara svenska indexfonder.
AvanzaZero är gratis, så jag hade aldrig valt att betala 0,42% för något som ger ungefär samma avkastning. Allt annat lika, ska man välja den med lägst avgift.

Tack!

Men hur ser man på denna fond som AMF har, småbolag är ju kända för att gå bra men ofta har dem hög förvatlningsavgift men AMF har bara 0,60 och prestrerar ganska exakt som alla andra småbolag..

AMF Aktiefond Småbolag

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2801/amf-aktiefond-smabolag

Kanske är ngt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in