2014-05-28, 07:15
Medlem
BosseHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin

Är de här siffrorna på riktigt. Vad har hänt de senaste året egentligen? Hur har Mp blivit så starka? Måste vara propagandan från media som gjort det. Jösses!!!

Sverige är kört (även om detta "bara" är Stockholm). Lustiga är att många som röstar på MP bor i princip på Södermalm, det är vitt och det kostar miljoner att bo där.

Det står att 25 procent inte hade bestämt sig för parti. Jag tror det är att dra lite på stora växlar. Min teori är för övrigt att opinionsundersökningar antingen har spelat ut sin roll eller kommer att genomföras på andra sätt än de traditionella framöver. Jag tror allt färre är intresserade av att uppge sina åsikter, och varför det är så är väl inte så konstigt egentligen. Titta på den allt sämre träffsäkerheten och titta på SVT:s vallokalsundersökning vid EU-valet, enbart vänsteranhängare bryr sig om att att meddela omvärlden sina politiska böjelser vid varje givet tillfälle.
2014-05-28, 07:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Är de här siffrorna på riktigt. Vad har hänt de senaste året egentligen? Hur har Mp blivit så starka? Måste vara propagandan från media som gjort det. Jösses!!!

Sverige är kört (även om detta "bara" är Stockholm). Lustiga är att många som röstar på MP bor i princip på Södermalm, det är vitt och det kostar miljoner att bo där.
Det är signalordet miljö som är grejen, sen att det betyder nedlagt jordbruk och ökad import av kött som kommer ifrån djur som har det sämre än svenska djur är något folk glömmer.
Att när kärnkraften börjar stänga då måste industrin börja stänga ner sina anläggningar kalla vintrar vilket ofrånkomligen kommer leda till en snabb avindustrialisering av Sverige.
Vidare kommer skattetrycket höjas betydligt och enskilda kommer tvingas leva som miljötalibanerna önskar fast det gäller inte Mp ledamöterna själva givetvis.
Som grädde på moset kommer välfärden få det allt svårare att leverera.

Grattis!
2014-05-28, 13:54
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:

MP är ett etablerat parti, det är bara på Flashback som man inte insett detta, det är en slags dogmatisk pojkhögerrädsla utan verklighetsförankring. Tongångarna var exakt likadana 1994 då MP kom in i riksdagen; men MP hjälpte ju faktiskt till med att städa upp ekonomin efter Carl Bildt.

Nu när folk har nyktrat upp igen efter en borgerlig regering så är det inte konstigt att MP ökar.

MP var ju stödparti åt Göran Persson 1998-2006 då Sverige fortfarande städade upp efter Carl Bildts regering som hade tagit riket in i en ekonomisk kollaps med "den enda vägen politik" - och det gick ju alldeles utmärkt. Denna politik levde även Allahiansen på under sin första mandatperiod.

Dock kommer det inte att gå att städa upp på samma sätt efter Allahiansen; deras kulturdestruktiva politik är i mycket kumulativ och irreversibel.

Dock kan jag aldrig förlåta att MP gjorde upp 2011 med massinvandringsextremerna i Allahiansen. Detta har fått mig att tappa förtroendet för MP.
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2014-05-28 kl. 14:11.
2014-05-28, 18:54
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf
MP är ett etablerat parti, det är bara på Flashback som man inte insett detta, det är en slags dogmatisk pojkhögerrädsla utan verklighetsförankring. Tongångarna var exakt likadana 1994 då MP kom in i riksdagen; men MP hjälpte ju faktiskt till med att städa upp ekonomin efter Carl Bildt.

Nu när folk har nyktrat upp igen efter en borgerlig regering så är det inte konstigt att MP ökar.

MP var ju stödparti åt Göran Persson 1998-2006 då Sverige fortfarande städade upp efter Carl Bildts regering som hade tagit riket in i en ekonomisk kollaps med "den enda vägen politik" - och det gick ju alldeles utmärkt. Denna politik levde även Allahiansen på under sin första mandatperiod.

Dock kommer det inte att gå att städa upp på samma sätt efter Allahiansen; deras kulturdestruktiva politik är i mycket kumulativ och irreversibel.

Dock kan jag aldrig förlåta att MP gjorde upp 2011 med massinvandringsextremerna i Allahiansen. Detta har fått mig att tappa förtroendet för MP.
Ironi är svårt min vän.
2014-05-29, 03:03
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Ironi är svårt min vän.

Vari ligger ironin? I att pojkhögern förnekar självklarheter?

1) Carl Bildt körde Sveriges ekonomi i botten (förneka detta?).
2) Göran Persson städade upp efter Bildts tabberas (förneka detta?).
3) MP var under lång tid stödparti år GP ekonomiska politik, den hade inte gått igenom annars ty borgarna ville inte. (och det gick inte åt helvete som pojkhögern förutspådde 1994) (förneka detta?).
4) Allahiansen skördade frukterna efter GP ekonomiska politik under sin första mandatperiod, det är helt naturligt, inget förändras bums (förneka detta?).
5) Allahiansen har bedrivet approximativt tredubblad massinvandringspolitik sedan 2006, med en starkt kumulerande bidragsbas från MENA. Eftersom egen majortet saknades fr.o.m. 2010 så behövdes det ett stödpati – det blev MP. Jag kan aldrig förlåta MP för detta svek mot Sverige, MP samarbetade med dessa massinvandringextremister (förneka detta?)

Inte undra på att MP har ökat i opinionsundersökningarna på sistone. Folk börjar att nyktra till.

Kanske blir det syntax error helt enkelt och man får ta det som ironi? Den föråldrade dogmatiska högerkompilatortorn från 1900-talet klarar inte av att ta in detta? Det blev så tyst i tråden...
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2014-05-29 kl. 03:06.
2014-05-29, 07:28
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:

3) MP var under lång tid stödparti år GP ekonomiska politik, den hade inte gått igenom annars ty borgarna ville inte. (och det gick inte åt helvete som pojkhögern förutspådde 1994) (förneka detta?).
4) Allahiansen skördade frukterna efter GP ekonomiska politik under sin första mandatperiod, det är helt naturligt, inget förändras bums (förneka detta?).
5) Allahiansen har bedrivet approximativt tredubblad massinvandringspolitik sedan 2006, med en starkt kumulerande bidragsbas från MENA. Eftersom egen majortet saknades fr.o.m. 2010 så behövdes det ett stödpati – det blev MP. Jag kan aldrig förlåta MP för detta svek mot Sverige, MP samarbetade med dessa massinvandringextremister (förneka detta?)

Inte undra på att MP har ökat i opinionsundersökningarna på sistone. Folk börjar att nyktra till.

Kanske blir det syntax error helt enkelt och man får ta det som ironi? Den föråldrade dogmatiska högerkompilatortorn från 1900-talet klarar inte av att ta in detta? Det blev så tyst i tråden...
Fast med din verklighetsbeskriving är det ju märkligare att inte s ökar mer. Det svaga resultatet i EU-valet får nog till stor del skrivas på den otrevliga och arroganta toppkanidaten Marita Ulvskog som helt säkert skrämt iväg många väljare; märkligare är tycker jag att sossarna i vanliga oppionsmätningar står och stampar runt drygt 30%.
2014-05-29, 08:13
Medlem
Powergirls avatar
Citat:

Ironin ligger nog i att det inlägg du svarade på var skrivet så att det betydde tvärtom mot vad det stod även om jag tolkade det som dig.
Senast redigerad av Powergirl 2014-05-29 kl. 08:17.
2014-05-29, 08:29
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Fast med din verklighetsbeskriving är det ju märkligare att inte s ökar mer. Det svaga resultatet i EU-valet får nog till stor del skrivas på den otrevliga och arroganta toppkanidaten Marita Ulvskog som helt säkert skrämt iväg många väljare; märkligare är tycker jag att sossarna i vanliga oppionsmätningar står och stampar runt drygt 30%.

Som jag redan skrivit. Det är omöjligt att jämföra EU- valet med ett riksdagsval. EU valet är ofta ett enfråge val för väljaren och ett personval.
Riksdagsvalet är främst ett val mellan olika värderingar och handlar om en helhetsbild.
Med detta i åtanke så kan jag direkt se att FI,KD, och i viss mån Centern samt FP gynnats i EU-valet gentemot riksdagsvalet. De stora partierna förlorar alltid med sådana förutsättningar.
2014-05-29, 08:30
Medlem
Gefundenes Fs avatar
De miljöpartisympatisörer jag känner är lättborgerliga, inte särskilt insatta i politik och de har nog ganska luddiga begrepp om vad Mp står för. Att miljöpartiet låter bra har skrivit många gånger här och naturligtvis räcker det som lockbete för många som är ointresserade av politik med de ser att det "allmäntillstånd" som råder i landet inte är bra och de hör medias propaganda.

Naturligtvis är det till Mp borgerliga alliansväljare går när de går till vänster.

Sossarna kommer att få stora problem med Mp när de ska forma gemensam politik, men får Mp igenom sina krav så att de genomförs, kommer en motreaktion. De som nys strömmade till kommer att vilset söka sig andra alternativ. Kanske kommer inte bara de senast förvärvade väljarna att inser miljöpartiets krav inte är förenliga med välfärd och tillväxt.

I valet 2018 kommer Mp att straffas av väljarna, ju bättre de lyckas hårdare blir domen från den lättflyktiga men okunniga skara väljare som nu flockas dit.

F! ska vi inte tala om de är ännu mer beroende av fladdriga förstagångsväljare. F! kan sjunka ihop som en sufflé redan till valet i höst.
2014-05-29, 08:39
Avslutad
På ett sätt är det egalt vad opinionssiffrorna säger så länge dom håller sig inom de etablerade partierna. Då i princip alla verkar för samma mål på ett eller annat sätt (upplösningen av nationalstaten) så kan man säga att opinionssiffrorna enbart ger en fingervisning om hur vägen till målet kommer se ut. Det slutliga målet kommer ändå att nås oavsett då vi inte längre kan isolera oss som många här verkar tro.

Sett till den målbilden (nationalstatens upplösning, och allt vad det innebär) så är den här tråden fullständigt överflödig och jag röstar på att den låses.
2014-05-29, 08:55
Medlem
eternussermos avatar
TV4 Novus (Inom parentes från senaste undersökning)

http://www.novus.se/nyheter/2014/tv4novus-vaeljarbarometer-maj-2014-blockskillnaden-minskar.aspx

C 3,9 (-0,1)
FP 6,0 (+0,6)
KD 4,2 (+0,6)
M 24,3 (+0,6)

Alliansen=38,4 (+1,7)

MP 10,1 (-0,7)
S 32,4 (-1,1)
SD 7,7 (-1,1)
V 8,3 (+0,7)

Oppositionen 58,4 (-2,2)

Annat Parti 3,1

Oppositionen har ett 20-procentigt övertag och de utnyttjar ju redan nu sin majoritet i riksdagen, senast med att tillsammans stoppa höjningen av snusskatt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18967592.ab
Senast redigerad av eternussermo 2014-05-29 kl. 09:05.
2014-05-29, 09:11
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
TV4 Novus (Inom parentes från senaste undersökning)

http://www.novus.se/nyheter/2014/tv4novus-vaeljarbarometer-maj-2014-blockskillnaden-minskar.aspx

C 3,9 (-0,1)
FP 6,0 (+0,6)
KD 4,2 (+0,6)
M 24,3 (+0,6)

Alliansen=38,4 (+1,7)

MP 10,1 (-0,7)
S 32,4 (-1,1)
SD 7,7 (-1,1)
V 8,3 (+0,7)

Oppositionen 58,4 (-2,2)

Annat Parti 3,1

Oppositionen har ett 20-procentigt övertag och de utnyttjar ju redan nu sin majoritet i riksdagen, senast med att tillsammans stoppa höjningen av snusskatt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18967592.ab

Ja herre jösses. Så "En" kan få till det. Du har alltså missat att SD 8 gånger av 10 röstar med alliansen när de kunnat fälla regeringen?
SD är och förblir ett stödparti till alliansen oavsett hur du försöker vrida till det. Snacka om att försöka leva på ett halmstrå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in