2014-05-28, 13:05
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
En fråga, som kanske är lite svår att svara på, men here it goes:
Jag är relativt snart klar med en fil. kand. och står därefter i valet att läsa en master eller inte. Om jag inte läser en master har jag ca 150 000 kronor i studieskulder till CSN, som kommer börja krävas tillbaka inom ett år. Hur svårt är det att få en avbetalningsplan (där man betalar en mindre summa varje månad) upplagd med CSN om man hör av sig till CSN i tid? Hur fungerar det?

CSN borde väl vara ganska medgörliga om man bara hör av sig i tid och inte struntar i det?
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2014-05-28 kl. 13:07.
2014-05-28, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lecapitaine
Nä, det låter skumt. Du bör nog kontakta csn, så du kan prata med en handläggare, dem kommer ge dig svar på varför du prövas mitt i läsåret

Har kontaktat nu CSN om detta, och de har inte kunnat ge mig svar, utan de bad mig ringa deras "enhet för utländska medborgare". Det numret de gav mig var till och med fel numret, så jag lyckades inte komma fram, men det känns ändå poänglös att ringa för att handläggaren på CSN sa att de är bara öppet mellan typ 10-12 eller något skit, och jag jobbar typ alltid då.

I alla fall så fick jag ett till meddelande idag från CSN att jag ska lämna in flera uppgifter. Det var två frågor, i den första fick jag kryssa att jag har permanent uppehållstillstånd (PUT). I den andra så frågade de mig om jag har haft det ändå sedan jag fick CSN i början, dvs. för ett år sen. Det här känns extreeeeemt dumt, hur kan de inte har koll på om jag har haft rätt till CSN eller inte? De ska väl har redan kollat upp det innan jag fick CSN den första gången? Jag var ju tvungen då lämna in uppgifter om detta, vilket jag gjorde och blev godkänd för.

Är de inkompetenta eller vadå? Någon som har varit med om nåt liknande? Jag borde inte vara orolig eftersom jag har ju PUT, men jag blir typ paranoid om att de vet någonting jag inte vet.
Senast redigerad av saltine 2014-05-28 kl. 14:22.
2014-05-28, 14:58
Medlem
CarlJohnsson50s avatar
Hej,

Enligt Avanza kundsupport tar Royal bank of Scotland endast ut avgift i form av spread på sin mini futures, detta är vad jag också har märkt.

Men enligt denna (sida 6) tar RBS ut en ränta. Vad stämmer?
2014-05-28, 15:05
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJohnsson50
Hej,

Enligt Avanza kundsupport tar Royal bank of Scotland endast ut avgift i form av spread på sin mini futures, detta är vad jag också har märkt.

Men enligt denna (sida 6) tar RBS ut en ränta. Vad stämmer?
Hej,

Beklagar om du har fått felaktig/otydlig information i kontakt med oss. Det stämmer att de även tjänar på räntan på den inbyggda belåningen i produkten. Vi diskuterade detta nyligen i denna tråd där jag svarade detta:

(FB) Ny inom aktiehandel? Ställ din fråga här!

Med vänlig hälsning,
Daniel, Avanza
Senast redigerad av AvanzaBank 2014-05-28 kl. 16:04.
2014-05-28, 15:33
Medlem
CarlJohnsson50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej,

Beklagar om du har fått felaktig/otydlig information i kontakt med oss. Det stämmer att de även tjänar på räntan på den inbyggda belåningen i produkten. Vi diskuterade detta nyligen i denna tråd där jag svarade detta:

(FB) Ny inom aktiehandel? Ställ din fråga här!

Med vänlig hälsning,
Daniel, Avanza
Tack för snabbt svar.

Hur sätts hävstången? Köper jag en mini future med 2 i hävstång vill jag så klart ha det, men den verkar ändra på sig? Hur mycket brukar den svänga under säg ett år, där den börjar med hävstång 2? Detta gäller Royal bank of scotlands mini futures.

Hur beräknas spreaden? Den verkar också röra på sig.

Stämmer det att räntan är 2,5% + STIBOR per år?
2014-05-28, 16:10
Medlem
Hej, fick idag besked om att jag blivit beviljad studiebidrag och lån. Dock står det att jag skall studera deltid, men jag ska studera heltid, vilket gör att jag fick en lägre ersättning. Kan jag skicka in studieförsäkran nu, få pengarna så jag kan boka resa och allt, sedan kontakta CSN igen så fort jag börjat och är med i tillräckligt med kurser för heltid och sedan enbart skicka in detta för att få ytterligare ersättning för sagda kurser?

Eller måste detta göras först, dvs att jag kontaktar CSN och säger att det står fel, att jag inte ska studera på deltid utan heltid och de får dra igång drevet igen?

MVH
2014-05-28, 16:10
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Tack för snabbt svar.

Hur sätts hävstången? Köper jag en mini future med 2 i hävstång vill jag så klart ha det, men den verkar ändra på sig? Hur mycket brukar den svänga under säg ett år, där den börjar med hävstång 2? Detta gäller Royal bank of scotlands mini futures.

Hej igen!

Så här fungerar det kortfattat:

Värde på Mini Long:
(Kurs på underliggande – finansieringsnivå) / multiplikator

Värde på Mini Short:
(Finansieringsnivå – kurs på underliggande) / multiplikator

Hävstång:
Kurs på underliggande / (värde på mini future * multiplikator)

Det bästa sättet att ta reda på hävstång, finansieringsnivå och stop loss är att besöka respektive emittents hemsida:

RBS
Commerzbank
BNP Paribas
Öhman
Societe General

I en Mini Long betalar du ränta och i en Mini Short erhåller du en (lägre) ränta. Räntan kan skilja sig men följer oftast en interbankränta (ex 3 mån LIBOR eller STIBOR +/- en viss procentsats). Detta finns att läsa i dokumentet "slutliga villkor" som finns att ladda ner på informationssidan för respektive produkt.

Spreaden skiljer sig också från produkt till produkt och beroende på marknadsläget/volatilitet. Dessutom kan det dyka upp privatpersoner eller andra aktörer som lägger sig emellan emittentens priser vilket gör att spreaden sjunker.

Ett tips för att lära dig mer är NGM:s utbildningsmaterial om just Mini Futures.

Vänligen,
Daniel, Avanza
2014-05-28, 16:35
Medlem
CarlJohnsson50s avatar
Citat:
Hävstång:
Kurs på underliggande / (värde på mini future * multiplikator)
Jag får inte riktigt den där formeln att stämma med vad som står på RBS hemsida.
Denna ska ha 2,01 hävstång. Om man går in på interaktiv graf och kollar på 21:a Maj och använder formeln du angav får man: 9691,201 / (43,38 * 1000) = 0,222. Vad innebär detta? Har jag gjort fel med multiplikatorn? Om den är 100 verkar det stämma bättre.

Frågan kvarstår: hur och varför förändras hävstången?

Citat:
Spreaden skiljer sig också från produkt till produkt och beroende på marknadsläget/volatilitet. Dessutom kan det dyka upp privatpersoner eller andra aktörer som lägger sig emellan emittentens priser vilket gör att spreaden sjunker.
Okej, hur bestäms detta om vi går in lite mer på detaljerna? Eller är detta godtyckligt?
Senast redigerad av CarlJohnsson50 2014-05-28 kl. 16:42.
2014-05-28, 16:52
Medlem
eradicos avatar
Nu står det såhär på min ansökan inför sommaren:
2014-05-27 Vi kontrollerar dina tidigare studieresultat. Om din ansökan är komplett kommer vi att fatta ett beslut så snart som möjligt.

Innebär det att min ansökan har hamnat hos den fruktade manuella hanteringen? I höstas så hade min skola glömt att rapportera in ett resultat, med den följden att jag hamnade där med en väntetid på flera veckor.
2014-05-28, 16:57
Medlem
Citat:
Tack för snabbt svar.

Finansieringskostnaden gör att hävstången förändras.
2014-05-28, 17:01
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Nu står det såhär på min ansökan inför sommaren:
2014-05-27 Vi kontrollerar dina tidigare studieresultat. Om din ansökan är komplett kommer vi att fatta ett beslut så snart som möjligt.

Innebär det att min ansökan har hamnat hos den fruktade manuella hanteringen? I höstas så hade min skola glömt att rapportera in ett resultat, med den följden att jag hamnade där med en väntetid på flera veckor.

Har för mig att när man ansöker om CSN står det att om man lämnar fler uppgifter tar det längre tid att behandla dem, kanske för att de ska behandlas manuellt. Så det kanske är vad som händer här.
2014-05-28, 17:01
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrotrope
Hej, fick idag besked om att jag blivit beviljad studiebidrag och lån. Dock står det att jag skall studera deltid, men jag ska studera heltid, vilket gör att jag fick en lägre ersättning. Kan jag skicka in studieförsäkran nu, få pengarna så jag kan boka resa och allt, sedan kontakta CSN igen så fort jag börjat och är med i tillräckligt med kurser för heltid och sedan enbart skicka in detta för att få ytterligare ersättning för sagda kurser?

Eller måste detta göras först, dvs att jag kontaktar CSN och säger att det står fel, att jag inte ska studera på deltid utan heltid och de får dra igång drevet igen?

MVH
Du kan inte lämna studieförsäkran nu eftersom du inte har påbörjat kurserna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in