2014-05-23, 07:31
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunkelheit01
Som ni säkert kan läsa bland mina trådar har jag varit arbetslös ett tag med bra utbildning.

Jag har csn-lån som måste betalas av från nyår och jag tror inte att jag faktiskt kommer få nåt jobb.
Allt man kan tänkas söka har jag sökt. Vad jag vill ha sagt är att jag tänker skita i att betala av det när jag redan har det dåligt. Jag får stöd av föräldrarna än så länge och har en del egna pengar som jag sparat ihop av csn-bidrag, men det är inte mycket. Något klädköp har jag inte gjort på länge och har nog inte råd.

Kan jag strunta i det? De får fatta att jag inte kan det.
Du kan inte strunta i det, då det blir det straffavgifter och i slutänden inkasso, men du kan ansöka om nedsatt belopp (pga låg inkomsten) och i praktiken nästan inte betala någonting.
2014-05-23, 08:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Du kan inte strunta i det, då det blir det straffavgifter och i slutänden inkasso, men du kan ansöka om nedsatt belopp (pga låg inkomsten) och i praktiken nästan inte betala någonting.

Fast jag har ingen inkomst överhuvudtaget och de pengar jag har nu räcker knappt för att jag ska köpa kläder. Vissa är det hål i som jag använder ändå.

Jag vill/kan inte betala en krona förrän jag får en inkomst. Har de överseende med det tror du?
Sälja saker är bara en kortsiktig lösning, om de tror att jag larar vara beloppet är nedsatt. Kommer vara lika mycket konkurs för mig ändå.
Senast redigerad av Dunkelheit01 2014-05-23 kl. 08:22.
2014-05-23, 10:30
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Fast jag har ingen inkomst överhuvudtaget och de pengar jag har nu räcker knappt för att jag ska köpa kläder. Vissa är det hål i som jag använder ändå.

Jag vill/kan inte betala en krona förrän jag får en inkomst. Har de överseende med det tror du?
Sälja saker är bara en kortsiktig lösning, om de tror att jag larar vara beloppet är nedsatt. Kommer vara lika mycket konkurs för mig ändå.
Om du ansöker till dem så finns det stor möjlighet att beloppet sätts ner till 0 kronor för detta år. Du har fortfarande en skuld som ska betalas, men du behöver inte betala detta år.

Ansök, det är vad csn vill att du ska göra. Ring dem så får du blanketten av dem.
2014-05-23, 13:56
Medlem
AndersCyborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av razer9711
För Fy 1 läs Ma 3 parallellt. Fy 2 läs Ma 4. Kemi 1 klarar du med grundläggande matematik.

Tack för svaret. Jag kommer att läsa en kurs i taget, så jag antar att jag börjar med matten.
2014-05-23, 19:33
Medlem
Lecapitaines avatar
Någon som vet om man kan läsa in poäng för att nå upp till studiekravet genom sommarkurser?
Har 37,5 HP för tillfället och behöver 7,5 HP till för att bli beviljat studiemedel till nästa läsår, kan jag lösa det genom att läsa en sommarkurs på 7,5 HP?
2014-05-23, 20:03
Avslutad
Citat:

Man kan numera söka nedsättning (sänkt årsbelopp) via deras sida om man är inloggad med personlig kod eller e-legitimation. Så att skita i att betala med påminnelseavgift på 200 kronor vardera, CSN-krav och därefter kronofogden? Neh f-n.
Att skita i det är att skita på en stor del av livet.

Och då kan det bli värre om höjningen till 450 kronor per påminnelseavgift blir av.

Edit: Någon skrev, inkasso - det blir kronofogden direkt för vanliga lån.

Emerain har rätt att du kan ha möjlighet till hel nedsättning om den inkomsten du meddelar är låg nog, under ett prisbasbelopp 2015...vad den nu blir.
Ansök efter årsskiftet när du ser årsbeloppet. Ska du trots nedsättning betala kan du också på hemsidan ändra till månadsvis betalning.
Senast redigerad av Dorbein 2014-05-23 kl. 20:05.
2014-05-24, 10:32
Medlem
Är tekniskt basår svårare än natur på gymnasiet? Hur mycket då skulle ni säga?
2014-05-24, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltine
Sökt igår till studiemedel för komvux studier. Jag ansöka till CSN för varje ny kurs jag börjar, vilket är ungefär varje 5 veckor.

Denna gång fick jag ett meddelande om att de ska pröva min rätt till studiestöd eftersom jag är utländskt medborgare. Det känns lite konstigt att de har plötsligt bestämt sig att pröva mig igen när jag har fått CSN nästan oavbrutet i ~9 månader. De gjorde alltså en prövning när jag började få CSN för 9 månader sen.

Är det här en vanlig grej att de omprövar då och då? Det känns bara irriterande att jag kommer behöva vänta längre på pengarna och så..

ingen som kan svara på detta?
2014-05-24, 14:51
Medlem
Lecapitaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltine
ingen som kan svara på detta?
Nä, det låter skumt. Du bör nog kontakta csn, så du kan prata med en handläggare, dem kommer ge dig svar på varför du prövas mitt i läsåret
2014-05-24, 23:59
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuus
Svarar på min egen fråga, det är 75% studieresultat även på sommaren och studieresultatet prövas på vårterminens poäng inför sommaren och sommarens poäng inför hösten.

Kvarstår gör dock frågan om det är möjligt att avklara en vårterminskurs på sommaren och därmed få dom poängen inräknade i sommarens studieresultat, någon som vet?
Så länge du klarar x % (beroende på om det är första året eller ej) av dina poäng du sökt för så skiter de i hur och när du tog dem. Om du saknar 7.5HP i ett ingenjörs ämne och sedan tar dem på sommaren i typ "Hockeyvetenskap" så bryr de sig inte eftersom du ändå fått dem poäng du sökt för.
2014-05-25, 08:03
Medlem
Lecapitaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Så länge du klarar x % (beroende på om det är första året eller ej) av dina poäng du sökt för så skiter de i hur och när du tog dem. Om du saknar 7.5HP i ett ingenjörs ämne och sedan tar dem på sommaren i typ "Hockeyvetenskap" så bryr de sig inte eftersom du ändå fått dem poäng du sökt för.
Så om jag förstått det rätt så kan man läsa och bli godkänd i en sommarkurs på 7,5 hp om man bara har nått upp till 37,5 Hp under ordinarie läsår och få csn för nästa läsår?
2014-05-25, 08:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lecapitaine
Så om jag förstått det rätt så kan man läsa och bli godkänd i en sommarkurs på 7,5 hp om man bara har nått upp till 37,5 Hp under ordinarie läsår och få csn för nästa läsår?
Japp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in