2014-05-27, 23:21
Medlem
antitotaliterians avatar
19.000 likes
Citera
2014-05-27, 23:22
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Feminint initiativ? Hur låter det i dina öron?

Det här är alltså ett maskulint initiativ. Det var ju något nytt. Ett manligt initiativ. Undrar vad i initiativet som är särskilt manligt?
Ännu fånigare att göra en -ism av det. Storhetsvansinne är vad det är.
Citera
2014-05-27, 23:26
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spurr
Tänker anta att du har hört talas om transsexuella. Det vill säga personer som fötts med i fel kön. Skulle du vilja få höra konstant att du var ett kön som du inte alls känner att du tillhör (utöver det biologiska)?

Nej, det är det biologiska könet vilket inte har något med det psykiska att göra. Finns säkert en bättre term för det, men det där är vad jag brukar mig av för tillfället.

Inne på biologi igen. Att inte tillhöra det kön man föds i eller känna att man inte tillhör vare sig det manliga eller det kvinnliga könet är inte detsamma som hermafrodit.
Kön handlar inte om vad man känner sig som. Människan är ett däggdjur (inte bara mannen, utan även kvinnan). Ska vi börja forska i vad t.ex. hästar känner sig som och dela in dem i fler än två kön? Vad ska vi göra åt en man som känner sig som ett sto? Ska det stå att han är en kvinnlig häst i folkbokföringen? Eller den kvinna som känner att hon egentligen borde blivit brevlåda istället för kvinna, ska hon bokföras som brevlåda?
Citera
2014-05-27, 23:26
Medlem
Spurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Nu är det i mitt tycke en oerhörd ickefråga, man anledningen till att man ens behöver fylla i "man" eller "kvinna" på dessa "papper" är för att man ska kunna identifieras. Det är totalt ointressant vad någon "tycker" han är för kön. Man är och har ett kön oavsett vad denna person har för skev världsuppfattning. Fyll i pappret och gå vidare med ditt liv och sluta slösa tid på totalt oviktiga petitesser är mitt råd.

Skulle du fortfarande tycka att det vore en "ickefråga" om man tog bort kön helt och hållet? Annars så förstår jag inte varför människor som inte ser sig som man eller kvinna inte ska ha samma rätt till något så enkelt.
Uppenbarligen så finns det människor som tillhör denna kategori. Önskar att det vore en ickefråga, då det inte finns någon anledning till att det inte redan finns det alternativet. Det skulle ju knappast skada någon om man la till det, eller hur?

Citera
2014-05-27, 23:27
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Feminint initiativ? Hur låter det i dina öron?

Det här är alltså ett maskulint initiativ. Det var ju något nytt. Ett manligt initiativ. Undrar vad i initiativet som är särskilt manligt?
Feminism och feministisk är etablerade ord. Men egentligen bryr jag mig inte om ordens form utan deras innehåll. Jag är ju man.

På mobilen.
Citera
2014-05-27, 23:28
Medlem
jaybones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
Det blir väl kollektivt grupprunk när det kriget är över antar jag.
Kärlek börjar alltid med bråk som min dagisfröken alltid sa. Det är tyvärr på den nivån jämnställdhetsdebatten är. Vilket kön ska ha fördelarna? Pilutta dig osv. Om man runkar får man inga tjejbaciller på sig iaf
Citera
2014-05-27, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är väl bra om stollar öppet deklarerar sina sympatier på en sådan facebook-sida ... Bra varudeklaration helt enkelt - så vet kvinnor vad de kan förvänta sig och vilka som skall undvikas.

Edit:
Och nej - det är inget "parti".

Man kan alltså se vilka "stollarna" är? De står öppet vilka som är med i gruppen??

Tycker inte gruppen är någon kränkning mot kvinnor. Vet inte ens vad den står för. Någon skrev att den står för alla likas värde. Jaha liksom.
Citera
2014-05-27, 23:30
Medlem
Spurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Kön handlar inte om vad man känner sig som. Människan är ett däggdjur (inte bara mannen, utan även kvinnan). Ska vi börja forska i vad t.ex. hästar känner sig som och dela in dem i fler än två kön? Vad ska vi göra åt en man som känner sig som ett sto? Ska det stå att han är en kvinnlig häst i folkbokföringen? Eller den kvinna som känner att hon egentligen borde blivit brevlåda istället för kvinna, ska hon bokföras som brevlåda?

Om du kan komma med exempel på när detta har inträffat/kommit upp så ska jag svara, annars så tycker jag att vi håller oss till verkligheten.

Könstillhörighet handlar i extremt stor grad av vad man känner, så här håller jag helt enkelt inte med dig. Sen så kommer jag tillbaka till: Vad är det som är så farligt med att det skulle finnas ett tredje kön?
Citera
2014-05-27, 23:31
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDr
Joo såg det nu...

men tror fan Dan skulle passa som frontfigur för M!, reta gallfeber på alla genustanter

https://www.facebook.com/danbilzerianofficial

Dan the man, en riktig lirare den där snubben!

Hela gruppen retar gallfeber på feminazisterna, tycker att det är helt underbart roligt att läsa! Ska nog rösta M!
Citera
2014-05-27, 23:32
Medlem
Cudds avatar
Jag ser faktiskt stor potential i detta initiativet. Problemet är bara att det inte får bli ett uttryck för anti-feminismen och anhängare som sjunker till extremfeministernas nivå. Den grundläggande frågan med jämställdhet är ju egentligen den enda relevanta med FI:s politik, enligt mig. Men att vara feminist idag är ju i princip lika med att rösta på FI och alltså vara vänster. Det känns otroligt spännande med ett alternativ, där frågan kan diskuteras på ett mer neutralt plan.

"Lika lön för lika insats" är väl en självklarhet för de flesta och egentligen inget som genuina feminister kan ha något problem med. Det bör snarare hyllas. Men det är klart att namnet "Maskulint Initiativ" kommer skapa motstånd. Längtar med stor förhoppning på det färdigställda partiprogrammet. Detta är fruktansvärt intressant!
Citera
Medlem
Känns så jävla segt att de har kopierat min sida sedan fått riktigt mycket likes. Gjorde min för två år sedan......
https://www.facebook.com/Maskulinistisktinitiativ?fref=ts
Citera
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spurr
Skulle du fortfarande tycka att det vore en "ickefråga" om man tog bort kön helt och hållet? Annars så förstår jag inte varför människor som inte ser sig som man eller kvinna inte ska ha samma rätt till något så enkelt.
Uppenbarligen så finns det människor som tillhör denna kategori. Önskar att det vore en ickefråga, då det inte finns någon anledning till att det inte redan finns det alternativet. Det skulle ju knappast skada någon om man la till det, eller hur?

Som sagt, det handlar om identifikation och ingenting annat. Ska jag skriva något annat namn då jag i mitt tycke heter Leif istället för mitt riktiga namn? Ska jag skriva en annan ålder då jag känner mig yngre än vad jag är?

Och jo det skulle skada att lägga till ett tredje kön då det inte existerar ett tredje kön vilket gör identifikationen avsevärt sämre och svårare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in