2014-05-27, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
AB om Ys begravning

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18962547.ab

"Att Yaras föräldrar vill komma och ta farväl av sin dotter i Sverige är självklart ett godtagbart syfte, lägger Graufelds till. Men myndigheten måste ändå utgå från bestämmelserna i den europeiska viseringskodexen. Bland annat handlar det om att bedöma om det är troligt att föräldrarna tänker bosätta sig i Europa vid sitt besök."

Eftersom Yara var ett s.k. ankarbarn är det inte ganska troligt att föräldrarna skulle försöka använda detta tillfälle för att flytta från landet?
Citera
2014-05-27, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"Att Yaras föräldrar vill komma och ta farväl av sin dotter i Sverige är självklart ett godtagbart syfte, lägger Graufelds till. Men myndigheten måste ändå utgå från bestämmelserna i den europeiska viseringskodexen. Bland annat handlar det om att bedöma om det är troligt att föräldrarna tänker bosätta sig i Europa vid sitt besök."

Eftersom Yara var ett s.k. ankarbarn är det inte ganska troligt att föräldrarna skulle försöka använda detta tillfälle för att flytta från landet?

Är det verkligen så svårt att få flickan begravd i föräldrarnas hemland? Man tycker att de borde vilja ha henne där istället för i Sverige?
Citera
2014-05-27, 18:05
Medlem
En utredning enligt 11§ 1 kap. SoL startades 2013-02-12 och avslutades 2013-08-21. Den utredningen utmynnade inte i något beslut till insats. Låg den öppen ända till 21 augusti därför att det fanns anledning till oro? Sommar, semestrar… Kanske var det svårt att komma familjen tillräckligt nära?

Under den perioden gjordes 2013-04-29 en utredning (angående medgivande att Yara fick bo hos Rami och Amani) enligt 6 kap. 6 § SoL. Där framkom inget som talade emot… trots att det den 8 mars hade inkommit en orosanmälan.

Sedan har frågan ”om att utse särskilt förordnad vårdnadshavare” för Yara dykt upp. Exakt när den aktualiserades vet vi inte. P.g.a. Överförmyndarnämndens meddelande i juli? I ansökan till Tingsrätten står det att Yara står utan god man sedan den tidigare gode mannen avsagt sig uppdraget på grund av sjukdom. Rami var tydligen pådrivande i att bli utsedd. Hade det inte varit bättre att utse en ny ”god man” tills man var mer säker på att Yara hade det bra?

I september-oktober går ärendet genom beslutsinstanserna i kommunen. Den 4 november skickas ansökan till Tingsrätten. Den 23 december godkänner TR att Rami utses till särskilt förordnad vårdnadshavare för Yara.

Den 19 november inkommer en orosanmälan till soc.tjänsten angående Yara. Här hade soc. haft möjlighet att dra tillbaka sin ansökan till TR.
Citera
2014-05-27, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag förmodar att du har en anledning eller kunskap att fundera över just det. Låter samdigt lite märkligt att soc skulle dra sig för att ingripa utifrån någon form av personlig relation till MGM?

Y*ra tillbringade en stor del av sin tid i skolan och tack o lov verkade skolan ha varit något av en fristad för flickan. Samtidigt är det svårt utifrån att förstå att man inte såg flickans situation tydligare. Hon hade trots allt regelbunden kontakt, över tid med flera lärare.

Grannar såg, en butikschef såg men alltså inte skolan. Det är inte helt lätt att greppa.

Skolan såg, och kontaktade socialen. Men det var tydligen inte en formell anmälan så socialen har inte brytt sig om det. Vet inte om det måste vara på papper eller om rektorn högtidligt skulle ha sagt "jag gör nu en formell ansökan"!? Både grannar och skolan har sett, och varit i kontakt med polis och socialen. De enda som inte reagerat är socialen. Det är knappast skolans fel.
Citera
2014-05-27, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupinus
Skolan såg, och kontaktade socialen. Men det var tydligen inte en formell anmälan så socialen har inte brytt sig om det. Vet inte om det måste vara på papper eller om rektorn högtidligt skulle ha sagt "jag gör nu en formell ansökan"!? Både grannar och skolan har sett, och varit i kontakt med polis och socialen. De enda som inte reagerat är socialen. Det är knappast skolans fel.

Det ska inte behövas någon pappersexercis för det. Jag har själv kontaktat socialen per telefon i en annan kommun och berättat om barn som for illa i en familj. Då jag klargjort vad jag reagerat starkt på, fick jag frågan om jag ville göra en anmälan, vilket jag naturligtvis ville. Det noterades och jag blev aldrig kontaktad igen, men vet att utredning gjordes omgående.
Citera
2014-05-27, 18:48
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Det ska inte behövas någon pappersexercis för det. Jag har själv kontaktat socialen per telefon i en annan kommun och berättat om barn som for illa i en familj. Då jag klargjort vad jag reagerat starkt på, fick jag frågan om jag ville göra en anmälan, vilket jag naturligtvis ville. Det noterades och jag blev aldrig kontaktad igen, men vet att utredning gjordes omgående.
Jag förstår inte detta.

Om du hade avböjt att göra en anmälan, hade det då inte gjorts någon utredning trots att du hade berättat det du visste?
Citera
2014-05-27, 18:51
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno

De kan nog försöka. Men de lär få avslag då de ej har ett barn kvar och därmed ej någon anknytning.
Citera
2014-05-27, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag förstår inte detta.

Om du hade avböjt att göra en anmälan, hade det då inte gjorts någon utredning trots att du hade berättat det du visste?

Bra fråga. Hade jag svarat nej på frågan, hade de inte haft någon anmälan och då tror jag inte de kunde ha startat en utredning.
Ser man barn som far illa är det lätt att svara ja på frågan. Kanske Karlskrona "glömde" fråga anmälarna.
Citera
2014-05-27, 19:07
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Bra fråga. Hade jag svarat nej på frågan, hade de inte haft någon anmälan och då tror jag inte de kunde ha startat en utredning.
Ser man barn som far illa är det lätt att svara ja på frågan. Kanske Karlskrona "glömde" fråga anmälarna.
I så fall är det ju ett så in i helsike stelbent system. Då är det systemet det är fel på, inte handläggarna.
Citera
2014-05-27, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dusmanta
Är det verkligen så svårt att få flickan begravd i föräldrarnas hemland? Man tycker att de borde vilja ha henne där istället för i Sverige?

Att ta flickans kropp via Egypten till Gaza är en relativt långvarig process. Det är inget som går snabbt och jag är övertygad om att det är viktigt skäl till att de inte begraver flickan i hennes hemland.

Några andra vägar att få hem flickan finns inte om inte Israel skulle ordna snabbvisum. Vilket de inte kommer att göra.
Citera
2014-05-27, 19:18
Moderator
blomvattnares avatar
De skulle ju faktiskt kunna skjuta på begravningen tills visum har beviljats. Föräldrarna måste väl få bestämma om den ska skjutas upp?
Citera
2014-05-27, 19:19
Medlem
Socialtjänstlagen SoL
11 kap. Handläggning av ärenden
1 § Socialnämnden ska utan dröjsmål inleda utredning av vad som genom ansökan, anmälan eller på annat sätt har kommit till nämndens kännedom och som kan föranleda någon åtgärd av nämnden.

AristoMarie,
Du kan ringa, skriva, faxa, maila... spelar ingen roll. Du kan vara anonym om du vill men helst vill man veta vem som anmäler ifall man vill ställa följdfrågor.

Så säger lagen... och i den bästa av världar fungerar det så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in