2014-05-27, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Man kan fundera och spekulera. Jag lutar åt att såväl polis som skola (Tullskolan) har haft svårt att nå fråm till socialförvaltningen. Jag bygger mitt antagande på följande:

"Tio nya socialsekreterare behövs - ett måste för att följa lagen – ökningen av anmälningar väntas landa på 400."

Om man inte får respons så tröttnar man. Varken polis eller skola kan tvinga socialförvalningen att vidtaga några åtgärder. De borde förstås kunna anmäla dem - men det gör man nog inte ostraffat. Det måste ju finnas en orsak till det stora tillskottet av anmälningar.

Sedan funderar jag på vilken relation "fosterföräldrarna" kan ha haft med socialförvaltningen. Kan det ha funnits något särskilt som gjorde att förvaltningen drog sig för att ingripa?

Om jag inte helt missminner mig angav väl R*ami att han var anställd på kommunen (Soc)

Jag tolkade hans FB information som att han gjorde någon form av praktik där via den utbildning han gick på AF.

Och att det här med "anställning" bara var ett skrytbygge.

Men vem vet?
Citera
2014-05-27, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om jag inte helt missminner mig angav väl R*ami att han var anställd på kommunen (Soc)

Jag tolkade hans FB information som att han gjorde någon form av praktik där via den utbildning han gick på AF.

Och att det här med "anställning" bara var ett skrytbygge.

Men vem vet?

Med tanke på att han skrev

Citat:
Nu är jag två år av arbetslöshet Var finns löften om parterna i detta avseende???!!!!!

på sitt twitterkonto https://twitter.com/OkAshour, så har han förmodligen fått sin "lön" via kommunen. Däför misstänker jag att hans "arbete" bestod i försörjningsstöd.
Citera
2014-05-27, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Yaras situation har varit oerhört känslig på många olika sätt.
- Hon har sannolikt varit väldigt oönskad som extrabarn hos fruMGM.
- Hon har varit ny i Sverige och inte bara haft språkliga problem utan även varit främmande för skrivna och oskrivna sociala regler i Sverige, vilket gjort att hon haft svårt att läsa av de vuxna, som hon borde ha kunnat få förtroende för.
- Som ev ankarbarn har trycket varit stort att inte skämma ut sig och familjen.
- Sannolikt har hon varit med om stölder och annat hyss som "den elaka styvmodern" haft för sig; saker som säkert varit henne främmande och obehagliga.
- "Styvmor" har hotat henne att inte skvallra, utpressat och utnyttjat henne.
_ Det skulle inte förvåna mig om "styvmor" skyllt ifrån sig vad gäller stölder eller annat på Yara inför morbror, som därmed kanske fått ett oväntat vanartigt barn på halsen och hon har inte haft en chans att förklara, försvara eller berätta. Allt ont som skett har varit hennes fel och pojkarna har hon skött dåligt ...
- och mycket annat tänkbart

Om man nu ser till anmälningar och oro från både privatpersoner och skola, myndigheter, så misstänker jag att de kontakter som tagits med hennes vårdnadshavare har triggat ett enormt raseri, framför allt hos fruMGM.
Det här är något som bekymrar mig väldigt, nämligen att de som ska ingripa tycks ta kontakt med vårdnadshavarna i första hand. Det försätter ju barnet i en mycket farlig situation.
Jag blir inte kvitt tanken på att det är något sådant som skruvat till hennes belägenhet så förfärligt och om det är något jag skulle önska mig så är det att just de problemen kommer i fokus - Yara till minne och heder.

-----
Jag hade tänkt stanna vid 800 inlägg på Flashback, men detta #801 får bli mitt avslut. Snälla någon: försök förstå vad jag menar och gör något bra av det - jag kan inte själv.

Hej tantigheter
Det kan måhända vara bra att vara försiktig. Det är lätt att dra fel slutsatser. Men här känner jag att man måste sticka ut hakan. Jag tar risken att bli konspiratorisk. Jag kan förstå att du drar dig ur men jag beklagar det samtidigt.

Nu lite fakta. Kommundirektören Ingrid Augustinsson Svennergren har ett förflutet inom socialförvaltningen. Om jag inte minns alldeles fel så arbetade hon som socialsekreterare för trettiofem år sedan. Hennes karriär känner jag inte till i detalj. Hennes make jobbade också inom socialförvalningen. Han kanske gör så fortfarande men han är i pensionsåldern.

Jag hittade ett protokoll på nätet. Där finns ett par namn som kan vara av intresse.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&u act=8&ved=0CD8QFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.karlskron a.se%2FGlobal%2FKarlskrona%2520kommun%2FDokument%2 FOm%2520kommunen%2FP rotokoll%2FUtbildningsn%25C3%25A4mnden%2FProtokoll %25202000%2Fprotokoll%2520un%25202000_10_25.doc&ei =9wuEU_3yOcXfOOOigOAK&usg=AFQjCNE8gkiVvURxIpHHkR-7NoYRICXMAw&bvm=bv.67720277,d.ZWU
Senast redigerad av ecandersson 2014-05-27 kl. 06:26.
Citera
2014-05-27, 06:26
Bannlyst
Citat:
Hej tantigheter
Det kan måhända vara bra att vara försiktig. Det är lätt att dra fel slutsatser. Men här känner jag att man måste sticka ut hakan. Jag tar risken att bli konspiratorisk. Jag kan förstå att du drar dig ur men jag beklagar det samtidigt.

Nu lite fakta. Kommundirektören Ingrid Augustinsson Svennergren har ett förflutet inom socialförvaltninge. Om jag inte minns alldeles fel så arbetade hon som socialsekreterare för trettiofem år sedan. Hennes karriär känner jag inte till i detalj. Hennes make jobbade också inom socialförvalningen. Han kanske gör så fortfarande men han är i pensionsåldern.

Jag hittade ett protokoll på nätet. Där finns ett par namn som kan vara av intresse.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&u act=8&ved=0CD8QFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.karlskron a.se%2FGlobal%2FKarlskrona%2520kommun%2FDokument%2 FOm%2520kommunen%2FP rotokoll%2FUtbildningsn%25C3%25A4mnden%2FProtokoll %25202000%2Fprotokoll%2520un%25202000_10_25.doc&ei =9wuEU_3yOcXfOOOigOAK&usg=AFQjCNE8gkiVvURxIpHHkR-7NoYRICXMAw&bvm=bv.67720277,d.ZWU
Hej och välkommen Ecandersson!
Tack för den intressanta länken!
När det gäller skuldfördelning finns två typiska sätt till damage control.
* Syndabocken eller
* att fördela skulden på så många olika personer att alla får så lite individuell skuld att ingen behöver straffas.
I det här fallet tycker jag det ännu är svårt att gissa vilken strategi kommunen använder. Ska jag gissa kommer rektorn snart att vara tillbaka och då är det definitivt alternativ två.
Vad det gäller moderatorsvarningen att diskutera fallet uppfattar jag (som definitivt inte är moderator) dina inlägg som solklart on topic. Hundratals inlägg om etnicitet och dylikt har däremot raderats.
Citera
2014-05-27, 10:11
Medlem
Det är mitt fel att vi pratar förbi varandra, det problem jag försökte formulera har frätt mig och jag grep ett tillfälle att försöka ta upp det. Vi fokuserar på olika skeenden och aspekter i samma helhet.

Om jag försöker förstå situationen just innan allt barkade så alldeles grymt fel och ser svårigheter för de berörda parterna att fånga upp de djupare och underliggande problemen som hade sina svårtolkade yttringar, så kan det se ut som ett försök att urskulda särskilt soc. Det vill jag inte - i själva verket vill jag faktiskt åt soc, men där har jag inga kompetenser. Däremot kan jag känna en hel del för rektor, särskilt om han är så behaglig som det verkar av uppropet. Jag tror faktiskt att han har blivit helt förkrossad av utvecklingen och mår dåligt.

Hans nuvarande belägenhet pekar direkt på ett system som är politiskt inavlat, inte bara i mindre kommuner utan praktiskt taget hela vägen upp. Där kan man bara förvänta sig att de täcker upp för varandra och tentaklar ut sig till angränsande politiska sfärer för att bredda sin agenda. Och då kommer de svagare helt i kläm.
Hur man nu ska tackla detta på den politiska nivån (jag menar inte partipolitisk, det förstår ni säkert) kan jag inte föreställa mig just nu. Men samtidigt som man grunnar över det kan man ta sig en rejäl funderare över hur de närmast ansvariga, alltså de som var närmast Yara i den här befäls- och hackordningen, har agerat och borde ha agerat. Hur de skötte sina jobb, helt enkelt.
Hur har de tolkat denna uppsjö av signaler och hur har de hanterat dem.
Min känsla är fortfarande att det gått på rutin (en dålig sådan!), utan fingertoppskänsla framför allt för barnet. Man har kanske rullat in i hennes miljö som ångvältar, och hon som var alltings orsak drabbades sjufalt värre.
Nu var naturligtvis hela det komplexet av mer eller mindre förvridna förhållanden av oanad magnitud.
Men frågan måste ställas - det finns alltså en slags finare skuldfördelning. Säg nu inte vad många har sagt redan: det var de som dödade barnet som dödade henne och bär skulden. Självklart är det så, men vi har trots allt någon sorts idé om att det ska finnas ett skyddsnät som fångar upp galenskaperna. Det blir ju extra tydligt i fall som de stora skjutningarna i USA - då blir frågan så självklar, men samma fråga gäller faktiskt på denna nivå också.
Senast redigerad av tantigheter 2014-05-27 kl. 10:18.
Citera
2014-05-27, 10:39
Medlem
Att flickan ska begravas i Sverige.. kan det ses som ett tecken på att bio-föräldrarna planerar att söka asyl i Sverige?
Citera
2014-05-27, 10:48
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edeis
Att flickan ska begravas i Sverige.. kan det ses som ett tecken på att bio-föräldrarna planerar att söka asyl i Sverige?
Det är rätt dyrt att arrangera transport av bortgångna för begravning utomlands och när det gäller palestinska område extra komplicerat (tror jag). Så det kan vara en faktor som gör beslutet lättare.
Citera
2014-05-27, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av edeis
Då hade de satt sig på första bästa plan och faktiskt gjort det. Nu får de inte vara med på begravningen.
Citera
2014-05-27, 12:48
Medlem
Citat:
Man kan fundera och spekulera. Jag lutar åt att såväl polis som skola (Tullskolan) har haft svårt att nå fråm till socialförvaltningen. Jag bygger mitt antagande på följande:

"Tio nya socialsekreterare behövs - ett måste för att följa lagen – ökningen av anmälningar väntas landa på 400."

Om man inte får respons så tröttnar man. Varken polis eller skola kan tvinga socialförvalningen att vidtaga några åtgärder. De borde förstås kunna anmäla dem - men det gör man nog inte ostraffat. Det måste ju finnas en orsak till det stora tillskottet av anmälningar.

Sedan funderar jag på vilken relation "fosterföräldrarna" kan ha haft med socialförvaltningen. Kan det ha funnits något särskilt som gjorde att förvaltningen drog sig för att ingripa?

Jag förmodar att du har en anledning eller kunskap att fundera över just det. Låter samdigt lite märkligt att soc skulle dra sig för att ingripa utifrån någon form av personlig relation till MGM?

Y*ra tillbringade en stor del av sin tid i skolan och tack o lov verkade skolan ha varit något av en fristad för flickan. Samtidigt är det svårt utifrån att förstå att man inte såg flickans situation tydligare. Hon hade trots allt regelbunden kontakt, över tid med flera lärare.

Grannar såg, en butikschef såg men alltså inte skolan. Det är inte helt lätt att greppa.
Citera
2014-05-27, 13:23
Medlem
En kedja är aldrig starkare än dess svagaste länk…

Så här uttryckte sig socialchefen initialt:
”Den handläggare som har haft om det här ärendet kommer inte att ha hand om sådana här ärenden i framtiden, säger Anette Gladher, tf förvaltningschef på socialförvaltningen”.

Sen får hon kritik för att offra en medarbetare, då mildras uttalandet:
”Den socialsekreterare som hade ansvar för fallet har tillsvidare tagits ur tjänst. Det beror inte på att handläggaren pekas ut som skyldig för misstagen, enligt socialchefen”.

Dagarna går och socialchefen backar/pudlar ytterligare:

”Det vill jag å det bestämdaste säga att det inte handlar om att fördela ansvar. Det är framförallt en omsorg om den enskilda handläggaren, att personen ska få lugn och ro när utredningen bedrivs, säger Anette Gladher”.

”Vi har också beslutat att under utredningstiden entlediga den handläggare som hade hand om PM:et från den här typen av arbetsuppgifter, säger Anette Gladher”.

Nu ska socialförvaltningen förstärkas för att hinna med de anmälningar som inkommit.

Hur kan dom tro att någon utbildad socionom vill söka till en förvaltning som har en ledning som så totalt sviker sina medarbetare när det blåser stormvindar.

En socionom går inte en 3½ år lång utbildning och skaffar sig studieskulder för att sen ”strunta i” eller ”jävlas” med människor. Den utbildningen går man för att göra en insats för sina medmänniskor. Men hur ser verkligheten ut när man kommer till socialtjänsten? Man får möta en värld som man aldrig trott förekom. Man får insyn i de mest bedrövliga familjeförhållanden, föräldrar som är totalt ansvarslösa, människor som på alla vis motsätter sig all ”inblandning” från soc. Att få handledning från erfarna kollegor är få förunnat. De som blivit ”chefer” kanske har som enda merit att de jobbat länge på förvaltningen.

Här behövs en uppryckning i alla led. Utbildningen, introduktion av nyutbildade och oerfarna, psykologiskt stöd till dem som arbetar med svåra fall, m.m.
Senast redigerad av Konfycius 2014-05-27 kl. 13:37. Anledning: Tillägg
Citera
2014-05-27, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
En kedja är aldrig starkare än dess svagaste länk…

Så här uttryckte sig socialchefen initialt:
”Den handläggare som har haft om det här ärendet kommer inte att ha hand om sådana här ärenden i framtiden, säger Anette Gladher, tf förvaltningschef på socialförvaltningen”.

Sen får hon kritik för att offra en medarbetare, då mildras uttalandet:
”Den socialsekreterare som hade ansvar för fallet har tillsvidare tagits ur tjänst. Det beror inte på att handläggaren pekas ut som skyldig för misstagen, enligt socialchefen”.

Dagarna går och socialchefen backar/pudlar ytterligare:

”Det vill jag å det bestämdaste säga att det inte handlar om att fördela ansvar. Det är framförallt en omsorg om den enskilda handläggaren, att personen ska få lugn och ro när utredningen bedrivs, säger Anette Gladher”.

”Vi har också beslutat att under utredningstiden entlediga den handläggare som hade hand om PM:et från den här typen av arbetsuppgifter, säger Anette Gladher”.

Nu ska socialförvaltningen förstärkas för att hinna med de anmälningar som inkommit.

Hur kan dom tro att någon utbildad socionom vill söka till en förvaltning som har en ledning som så totalt sviker sina medarbetare när det blåser stormvindar.

En socionom går inte en 3½ år lång utbildning och skaffar sig studieskulder för att sen ”strunta i” eller ”jävlas” med människor. Den utbildningen går man för att göra en insats för sina medmänniskor. Men hur ser verkligheten ut när man kommer till socialtjänsten? Man får möta en värld som man aldrig trott förekom. Man får insyn i de mest bedrövliga familjeförhållanden, föräldrar som är totalt ansvarslösa, människor som på alla vis motsätter sig all ”inblandning” från soc. Att få handledning från erfarna kollegor är få förunnat. De som blivit ”chefer” kanske har som enda merit att de jobbat länge på förvaltningen.

Här behövs en uppryckning i alla led. Utbildningen, introduktion av nyutbildade och oerfarna, psykologiskt stöd till dem som arbetar med svåra fall, m.m.

Det tror jag också. Men lite sådär för mig själv undrar jag om de inte borde omdefiniera hela sitt arbetsfält, uppdatera det lite? (ok, jag vet att jag är gammal och inte hänger med, men låt mig hållas lite )
Av vad jag sett här i vår hemmakommun, som är ganska invandrartät också, så har många oväntade förväntningar och missriktade krav på soc. Framför allt tänker jag på de situationer där man förväntar sig att soc agerar bidragsgivare, bostads- och arbetsförmedlare i ett enda paket. Jag har själv bevittnat hur kvinnor berättar att utsatta kvinnor faktiskt har laglig rätt till alltihop, som om man skulle lösa deras bekymmer bara med att knäppa med fingrarna. "Så ser lagen ut och soc bryter mot den, när de inte fixar allt". Och med hänvisningar till "alla andra" som fått ...Utan att förstå att lagen måste tolkas innan den verkställs, att det finns gränsfall osv.
Detta som ett exempel och av vad jag sett så är detta något som kan tänkas göra deras arbetsbörda ganska tung och delvis missriktad. Alldeles klart samarbetar de med de andra myndigheterna, men jag misstänker att det kräver mycket tid att förklara att det inte är deras uppdrag att söka bostad och arbete för dem, som i princip ska kunna klara det själv.
Här kunde kanske något göras för att ge mer samhällskunskap i kombination med SFI, till exempel.
Men det här är ju ett djupare integrationsproblem, som egentligen inte ska diskuteras här
Citera
2014-05-27, 16:13
Medlem
AB om Ys begravning

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18962547.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in