2014-05-15, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maptune
Finns det en värdig konkurrent, eller är de bara plocka ut pengarna och lägga
dem i madrassen igen tro?
Jag är hittills rätt nöjd med konkurrenten Savelend. De har varit igång ett par månader så är väl svårt att säga något definitivt, men har alltid fått bra och snabb respons från kundtjänsten och siffrorna ser inte helt fel ut än så länge. Finns en del diskussion om dem här: (FB) P2P-låneföretag, analyser och jämförelser
Citera
2014-05-15, 19:33
Medlem
jag har med pengar hos savelend och som tidigare sagts så är dom grymt snabba med svar från kundtjänst och det verkar vara ok företag.
dom säger dock 10% i ränta till skillnad från TB som säger 12%

dock verkar jag haft otur med det som lånats ut från mitt konto. ligger för tillfället på 0.31% i ränta.
ska dock ha tålamod, ej varit med längre än sedan februari.
Citera
2014-05-15, 20:43
Medlem
Savelend, ett privat aktiebolag, prognostiserar att nå 1 mkr i totalt inlånat kapital i maj 2014. TrustBuddy, ett publikt börsnoterat aktiebolag värderat till ca 750 mkr, med åtminstone 400 mkr i totalt inlånat kapital.

Även om kundservice har varit långt ifrån optimal hos TB så måste risken att placera kapital vara oerhört mycket högre hos en miniaktör som Savelend. Tänk bara vad det kostar med IT-system. Det finns sannolikt ingen färdig produkt att köpa utan det är något som bolagen måste utveckla själva. TrustBuddy har i det fallet klart mycket större finansiella muskler att åstadkomma något.

TrustBuddy har för övrigt för avsikt att göra stora förbättringar beträffande kundservice med den nya sverigechefen på plats sedan någon månad tillbaka: http://www.linkedin.com/pub/erik-arnetz/4/a08/713

Jag är dock inte särskilt imponerad av de mingelbilder från Stureplan som finns publicerade online: https://www.google.se/search?q=Erik+Arnetz&es_sm=122&source=lnms&tbm=isc h&sa=X&ei=cAl1U9XUAsiK4gS48IG4Bg&ved=0CAgQ_AUoAQ&b iw=1122&bih=1149#imgdii=_
Citera
2014-05-15, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spiff21
Savelend, ett privat aktiebolag, prognostiserar att nå 1 mkr i totalt inlånat kapital i maj 2014. TrustBuddy, ett publikt börsnoterat aktiebolag värderat till ca 750 mkr, med åtminstone 400 mkr i totalt inlånat kapital.

Även om kundservice har varit långt ifrån optimal hos TB så måste risken att placera kapital vara oerhört mycket högre hos en miniaktör som Savelend. Tänk bara vad det kostar med IT-system. Det finns sannolikt ingen färdig produkt att köpa utan det är något som bolagen måste utveckla själva. TrustBuddy har i det fallet klart mycket större finansiella muskler att åstadkomma något.

TrustBuddy har för övrigt för avsikt att göra stora förbättringar beträffande kundservice med den nya sverigechefen på plats sedan någon månad tillbaka: http://www.linkedin.com/pub/erik-arnetz/4/a08/713

Jag är dock inte särskilt imponerad av de mingelbilder från Stureplan som finns publicerade online: https://www.google.se/search?q=Erik+Arnetz&es_sm=122&source=lnms&tbm=isc h&sa=X&ei=cAl1U9XUAsiK4gS48IG4Bg&ved=0CAgQ_AUoAQ&b iw=1122&bih=1149#imgdii=_

Hade föredragit om TB gjort något åt de vikande räntorna istället.
Citera
2014-05-16, 13:46
Medlem
På TBs hemsida står det att de samarbetar med Kronofogden. Står inget om det hos de andra. Ser det som aningen större chans att faktiskt få folk att betala tillbaka tillslut.
Citera
2014-05-16, 19:52
Medlem
Fast det är väl självklart att alla "samarbetar med Kronofogden", tror inte det har någon större effekt.

För övrigt så lyckades TB idag att göra om klavertrampet de gjorde på mitt konto i Norge, utlåningen var stoppad i Polen i väntan på att tillräckligt mycket skulle betalas tillbaka för att kunna göra en överföring, idag gjordes en tvångsöverföring som gjorde att jag förlorade den icke-realiserad räntan, vilket var cirka 40% av den totala räntan.

Blir intressant att se hur det förklaras denna gång, samt hur lång tid att det tar att få ersättning, skickade ett mejl idag och ringer in på måndag för att höra hur de sköter verksamheten egentligen.
Citera
2014-05-19, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girasoul
Blir intressant att se hur det förklaras denna gång, samt hur lång tid att det tar att få ersättning, skickade ett mejl idag och ringer in på måndag för att höra hur de sköter verksamheten egentligen.

Ringde in till kundtjänst idag cirka kl 14 och bad om att få prata med ansvarig för sparare/kundtjänst för sparare, killen som jobbade med det satt visst i telefonsamtal och skulle ringa upp mig. Hör inte av dem efter det så försöker ringa in nu 15 minuter innan stängningsdags och får då telefonmeddelandet "abonnenten du försöker nå kan inte ta ditt samtal just nu". Känns ju inte direkt jätteproffsigt, men det är väl som vanligt hos TB, kundbemödandet kunde vara oerhört mycket bättre (se bara hur de har skött den här tråden på sistone)
Citera
2014-05-26, 23:42
Medlem
Är det någon annan som inte kan logga in på hemsidan ikväll?

Får meddelande om felaktigt lösenord, och om jag skickar in att jag har glömt lösenord så står det inte finns något konto knutet till min mejladress.

Tänkte att de kanske lanserar den nya plattformen, men det står ju ingenting på bloggen om det eller så, känns ju allt mer oseriöst desto längre man har varit medlem.
Citera
2014-05-27, 00:32
Medlem
Inga problem att logga in nu iaf..
Citera
2014-05-27, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuiteNice
Inga problem att logga in nu iaf..

Det var tydligen ingenting med den nya plattformen, utan någon på TB hade ändrat min emaljadress så att jag inte kunde logga in. Kundtjänst ska återkomma med svar snarast, känns ju jävligt konstigt att de ska ändra min inloggningsinformation utan att jag har begärt det...
Citera
2014-05-27, 14:54
Medlem
Jaha...

Mitt konto har tydligen blivit kapat och det sexsiffriga beloppet som jag begärt att få uttaget har skickat till ett konto tillhörande en annan person med ett konto i en annan bank än min bank, någon jävla kines med ett konto i Sverige.

Väntar spänt på att höra av TB ikväll, annars blir det samtal till polisen imorgon, då TB inte står under tillsyn av FI.

Har något liknande hänt någon annan som har gjort ett uttag på ett större belopp?

En liten uppdatering för intresseklubben:
Kontot som inte tillhör mig ligger hos Swedbank och hos dem är det bekräftat att ingen överföring av det saknade sexsiffriga beloppet inte har överförts, och jag blev nyss uppringd av Sverigechefen för att prata lite med honom om händelsen och han har bekräftat att ingen transaktion har skett.
Jag har begärt och blivit lovad att få en förklaring på hur i fan det här har kunnat ske, och ser fram emot en sådan senast nu i veckan. Överväger fortfarande om jag ska polisanmäla händelsen, men då riktat mot personen som innehar bankkontot, och inte TB, då det ser ut som att de själva har blivit utsatta för data-intrång, alternativt att kaparen har haft hjälp av en insider.

Kan ju dock vara bra att varna för de som tänker ta ut ett stort belopp, se till att kolla ofta och frekvent hur processen går när ni har begärt ett uttag!
Senast redigerad av Girasoul 2014-05-27 kl. 15:49.
Citera
2014-05-27, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girasoul
Jaha...

Mitt konto har tydligen blivit kapat och det sexsiffriga beloppet som jag begärt att få uttaget har skickat till ett konto tillhörande en annan person med ett konto i en annan bank än min bank, någon jävla kines med ett konto i Sverige.

Väntar spänt på att höra av TB ikväll, annars blir det samtal till polisen imorgon, då TB inte står under tillsyn av FI.

Har något liknande hänt någon annan som har gjort ett uttag på ett större belopp?

En liten uppdatering för intresseklubben:
Kontot som inte tillhör mig ligger hos Swedbank och hos dem är det bekräftat att ingen överföring av det saknade sexsiffriga beloppet inte har överförts, och jag blev nyss uppringd av Sverigechefen för att prata lite med honom om händelsen och han har bekräftat att ingen transaktion har skett.
Jag har begärt och blivit lovad att få en förklaring på hur i fan det här har kunnat ske, och ser fram emot en sådan senast nu i veckan. Överväger fortfarande om jag ska polisanmäla händelsen, men då riktat mot personen som innehar bankkontot, och inte TB, då det ser ut som att de själva har blivit utsatta för data-intrång, alternativt att kaparen har haft hjälp av en insider.

Kan ju dock vara bra att varna för de som tänker ta ut ett stort belopp, se till att kolla ofta och frekvent hur processen går när ni har begärt ett uttag!

Nej nu tror jag att du pratar strunt!

Du ska ha fått ett SMS eller ett mail om du/någon försöker ändra uppgifter rörande ditt konto!

Sen får du se till att du har ett bra antivirusskydd! Men eftersom trafiken till TB är krypterad är det än mindre troligt att ditt konto har blivit kapat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in