2014-05-26, 23:33
  #8521
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Nu verkar det ha kommit lite rapporter om skadade och döda. http://rt.com/news/161592-donetsk-truck-grenade-killed/ Röda korset verkar inte ha respekterats. Flygplatsen ska ha återtagits av DPR från fallskärmsjägarna.

35 döda, 15 sårade vid anfallet mot ambulansen. Rule o thumb för sårad dödad kalkyl:
50/3 ~ 17 KIA, 50 WIA, MIA ?.

Hursomhelst verkar det ha varit blodigt.

Ja, chokladbaronen bettar tydligen hårt på att en chock(lad)taktik skall göra honom till vinnare. Han talar ju om ökande effektivitet och att det handlar om timmar innan slaget skall vara vunnet och då måste det förstås bli blodigt. Jag hörde en siffra om 150 döda, men det är som sagt svårt veta då det är mycket propaganda med i bilden, men huvudintrycket kan man ju inte komma ifrån.

Striden om flygplatsen borde rimligen Ukraina enkelt vinna med tanke på flygkapaciteten osv, och inte många civilister i närheten. Detta blir problematiskt eftersom Kiev använt flygplatsen för transporter av militär utrustning och soldater.

Jaja, vi får se vad som händer.
2014-05-26, 23:34
  #8522
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrkela64
Glöm inte poängtera: "Samtliga kandidater var pro-EU, eller obetydliga personer, eller fick stryk...."
De som fick stryk var inte pro-EU, och de skulle öst rösta på....

Har Tihipko fått stryk?
Kan nämna minst 5 proryska kandidater som var med i valet och ej fått "stryk".

Det enda stryk de fått är stryk i valet Ingen vill ha deras smutsiga korrupta politik. Folket har sagt sitt.
2014-05-26, 23:35
  #8523
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Verkar pågå hårda strider vid flygplatsen i Donetsk. Enligt Ukraina har DPR lidit stora förluster. Svårt dock få det bekräftat. Däremot vädjar DPRs press om medicinsk assistans, så troligt är att väsentliga förluster orsakats av de fascistiska ockupantstyrkorna.

Vad är DPR, ännu ett påhitt? DPRK är Nordkorea. DPR har ingen press, om de har det får du länka till den tack, annars tror vi det återigen är påhittade nyheter. Har inte DPR sjukhus i "folkrepubliken", är det inga läkare som vill ta hand om terrorister?

Citat:
Ursprungligen postat av behindrayban
Röda korset verkar inte ha respekterats. Flygplatsen ska ha återtagits av DPR från fallskärmsjägarna.


Någon terrorist på twitter har påstått att de tagit basen skriver Ryskt Trams (RT), självklart påstås att de snabbmålat en lastbil med röda kors fast det inte var röda korset när de försökte fly och gnäller om detta. Om några timmar lär det bekräftas att terroristerna är bortjagade är min gissning.
2014-05-26, 23:36
  #8524
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Alla verkar vara överens om det här valet stärkt Ukraina, gett invånarna mera "jävlar anamma" när Ukraina nu kan börja sin resa framåt som en enad nation. Det är vad majoriteten vill enligt alla undersökningar och nu visar ju valdeltagandet att så är fallet. Spelar presidenten dom politiska korten väl och visar att han tror på demokrati och bred politisk samverkan så kan man närma sig väst ganska snabbt. För åt väst drar ju Ukraina nu efter att Putin skapat kaos i landet och lyckats lura folk i östra Ukraina att slåss och bilda utbrytarrepubliker av sämsta sort. Men än är inte faran över, Putin verkar inte vilja ha fred utan konfrontation, så attacken på en civil flygplats tycks ha en stämpel av Kreml över sig. Men några folkrepubliker lär inte skapas på Ukrainsk mark, det säger sig självt. Största faran för demokratin i Ukraina är utan tvivel Kremls oberäknelighet, som att försöka prata en fyllehund till rätta.

Frågan man bör ställa sig är vad man krigar om? Ett korrumperat fattigt land i grund och botten. Ryssland vill ha garantier att USA inte använder Ukraina som en militärbas för att projicera sin makt - något som USA avvisat och därför dör folk just nu. Ukraina vill ha fred och välfärd - hela situationen är tragisk. Ukraina kunde få det bästa av två världar, frihandelsavtal med EU samt Ryssland - hade bäddat för en långsiktig god ekonomisk bas samt ett närmande mellan Ryssland samt väst. Istället blir det revolution och psyops från USA samt Ryssland i ett redan fattigt och sargat land, tragiskt.

Det finns ingen god och ond sida - enbart olika stormakter som härjar i landet på grund av egoistiska intressen, allt Obama behöver göra är att slå ett samtal till Putin så är kriget över.
2014-05-26, 23:48
  #8525
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Det blir intressant att se, jag tror att Porosjenko är en tillräckligt stark ledare för att kunna minimera denna politiska käbbel. Sedan så tror jag att Tymoshenko inte länge är den politiska kraft hon var tidigare.

Jag har kanske fel, med i det du skrev inan hittade jag mycket glädje över det att Verchovna Rada röstade fram Konstitution som begränsar president makt, och nu hyllar du en president med
kraftig begränsad makt, dvs de med ca 15-16 % behåller makten ändå.
2014-05-26, 23:51
  #8526
Medlem
Xeliouss avatar
Det är inga amatörer utan ryska trupper som intagit flygplatsen: http://rt.com/files/news/27/6e/c0/00/don-3.jpg

Ryssarna försöker rädda sina legoknektar genom att påstå att det är vanliga medborgare som militären dödar på flygplatsen:
"Russia urged the Kyiv government to halt what it called a military operation against its own people on Monday and called on the Organisation for Security and Cooperation in Europe to investigate clashes with pro-Russian separatists in the eastern city of Donetsk." --- Reuters
2014-05-26, 23:59
  #8527
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det är inga amatörer utan ryska trupper som intagit flygplatsen: http://rt.com/files/news/27/6e/c0/00/don-3.jpg

Ryssarna försöker rädda sina legoknektar genom att påstå att det är vanliga medborgare som militären dödar på flygplatsen:
"Russia urged the Kyiv government to halt what it called a military operation against its own people on Monday and called on the Organisation for Security and Cooperation in Europe to investigate clashes with pro-Russian separatists in the eastern city of Donetsk." --- Reuters

Det spelar nog ingen roll vad det är. Om inte Donbass lyckas massmobilisera genom eget folk och genom frivilliga från utlandet, kommer Folkrepublikerna att dö då Putin uppenbarligen inte kommer att gå in. Frågan är dessutom om det finns tillräckligt med vapen.

Svaren lär vi få inom kort.
2014-05-26, 23:59
  #8528
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrkela64
Jag har kanske fel, med i det du skrev inan hittade jag mycket glädje över det att Verchovna Rada röstade fram Konstitution som begränsar president makt, och nu hyllar du en president med
kraftig begränsad makt, dvs de med ca 15-16 % behåller makten ändå.

Vilka är de med 15-16%?

Hyllar gör jag knappast. Det är väl lite att ta i.

Men jo, presidenten har fortfarande en del makt, även med 2004-års konstitution.
2014-05-27, 00:01
  #8529
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det är inga amatörer utan ryska trupper som intagit flygplatsen: http://rt.com/files/news/27/6e/c0/00/don-3.jpg

Ryssarna försöker rädda sina legoknektar genom att påstå att det är vanliga medborgare som militären dödar på flygplatsen:
"Russia urged the Kyiv government to halt what it called a military operation against its own people on Monday and called on the Organisation for Security and Cooperation in Europe to investigate clashes with pro-Russian separatists in the eastern city of Donetsk." --- Reuters


En del tjetjenier verkar vara på plats. Något inte ens RT förnekar.

http://rt.com/news/161564-chechens-donetsk-kadyrov-cnn/
2014-05-27, 00:04
  #8530
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
En del tjetjenier verkar vara på plats. Något inte ens RT förnekar.

http://rt.com/news/161564-chechens-donetsk-kadyrov-cnn/


Haha, helt fantastiskt skrivet av RT. Att de inte skäms
Citat:
To this date, the allegations of foreign involvement in the Ukrainian conflict – except the well-documented American-EU interference in Ukraine’s internal affairs – have been based on poor photographic evidence and rumors
2014-05-27, 00:05
  #8531
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Ja siten var väl hackad?! I nyhetsinslaget trodde dom ju inte själv på siffrorna, men ändå är detta ett bevis på Rysslands inblandning. Varför skulle de presentera siffror som ska vara helt orimliga (som dom själva säger) för att med hjälp av dessa siffror (som då inte enligt något vett och sans stämmer) destabilisera Ukraina? Hur tänkte du?
Du fattade tydligen inte vad jag skrev, så vi tar det i klartext: Någon/några servrar i systemet var hackade, men det upptäcktes och åtgärdades i tid innan de hann göra någon skada. Ifall den där informationen verkligen hade visats på valkommissionens hemsida så hade det garanterat spridits via fler mediakanaler, det lär ju ha varit hundratusentals nyfikna läsare på den där websiten vid tillfället. Slutsats: Putins TV-kanal Rossia 1 visade en fejkad skärmdump, som hade förberetts i förväg.

Och nej, det lär knappast ha varit själva webservern som hackades, utan burkar som sköter rösträkningen. Det var ju valresultatet som skulle manipuleras, inte bara en enstaka site som skulle deface:as i en halvtimme.
2014-05-27, 00:11
  #8532
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faklak2
Varför just tjetjenier och inte ossetiner?

https://www.youtube.com/watch?v=_SAIH2Lf6sw

Kadyrovs spetsnaz är i Krim.

Det är alla härliga grabbar på samma gång

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in