2014-05-26, 23:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
En populär video där en Ukrainsk babuschka jagar bort terroristerna från hennes bostadsområde:
http://www.bbc.com/news/magazine-27541005

Folket börjar vakna och tröttna på terroristerna, länge leve folkets makt mot terroristerna!

Vi får väl se, det är en strid med symbolik som Putin inte vill att hans legoknektar ska förlora.

Sköna damer!

https://www.youtube.com/watch?v=gEZAHoWFo_I

"Om varje apa började gå runt med ett maskingevär! Vilket slags liv skulle det bli?"
2014-05-26, 23:14
Medlem
fridaynightouts avatar
När det hela är över, så undrar jag om proryssarna kommer se på det hela som tyskarna ser på andra världskriget?

D.v.s. inse hur hjärntvättade de var och ångra sina gärningar? Eller kommer ukrainarna vara fascister i deras ögon även om de skulle bli en fullvärdig EU-medlem? Jag menar... det har från allra början varit rätt tydligt att det inte rör sig om några nazi-fascister, men om något så är det hela glasklart i dagsläget. Ändå ser vi vissa som använder sig av ord som fascister-nazister. Så jag undrar helt enkelt när dessa människor kommer till insikt och inser att de haft fel. Eller är det en diagnos för livet?
2014-05-26, 23:19
Medlem
Claysons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
När det hela är över, så undrar jag om proryssarna kommer se på det hela som tyskarna ser på andra världskriget?

D.v.s. inse hur hjärntvättade de var och ångra sina gärningar? Eller kommer ukrainarna vara fascister i deras ögon även om de skulle bli en fullvärdig EU-medlem? Jag menar... det har från allra början varit rätt tydligt att det inte rör sig om några nazi-fascister, men om något så är det hela glasklart i dagsläget. Ändå ser vi vissa som använder sig av ord som fascister-nazister. Så jag undrar helt enkelt när dessa människor kommer till insikt och inser att de haft fel. Eller är det en diagnos för livet?

Tror tyvärr inte det, bara kolla på det äldre gardet av pro-ryssar, dom dyrkar fortfarande Stalin och USSR.

Och ang EU, så hoppas jag verkligen ett EU-medlemskap är väldigt långt bort för Ukraina, för ett sådant genomruttet och korrumperat land behöver verkligen ordna upp mycket för att nå någon sorts EU-standard.
2014-05-26, 23:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Verkar pågå hårda strider vid flygplatsen i Donetsk. Enligt Ukraina har DPR lidit stora förluster. Svårt dock få det bekräftat. Däremot vädjar DPRs press om medicinsk assistans, så troligt är att väsentliga förluster orsakats av de fascistiska ockupantstyrkorna.

Och när dessa sk "folkrepubliker" är blott en pytte liten fotnot i historieböckerna, så får du väl sätta ditt hopp till Nordkorea igen. Nej, just det, du sätter ditt hopp till Putler, som använder dig som en lite bricka i sin psyop kampanj för att försöka underminera resten av Europa.

Om maximalt tio år så får vi se hur det hela avlöpt.

Antingen så är vi, (liksom resten av Europa), en finlandiserad lydstat till Ryssland eller också är Ryssland, modell Putler, totalt krossat.

Om våra politiker inte beter sig fullständigt vansinnigt så är nog sannolikheten för att det senare alternativet så nära 1 man kan komma.
2014-05-26, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clayson
Hur kommer det sig att -enbart- ryska medier har "råkat" rapportera om den "felaktiga" omröstningen som ser "konstig ut".

Du får väl ta och fråga all annan media.
2014-05-26, 23:22
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:

"Fullvärdig EU-medlem" betyder ingenting snart.

Du bör nog i din bedömning inkludera att festen som forna Sovjetstater kunnat vänta sig av EU är över. Gårdagens valresultat var spiken i kistan.

Nu är det bara en fråga om några år innan Storbritannien lämnar EU och projektet därigenom bryter ihop varvid Ukraina inte kan förvänta sig några köttgrytor längre - om nu mot förmodan ditt scenario skulle stämma, dvs. att Ukraina ens skulle ha möjlighet att bli EU-land vilket ju någonstans förutsätter att staten fortfarande finns kvar, vilket är högst osäkert.
2014-05-26, 23:22
Medlem
Alla verkar vara överens om det här valet stärkt Ukraina, gett invånarna mera "jävlar anamma" när Ukraina nu kan börja sin resa framåt som en enad nation. Det är vad majoriteten vill enligt alla undersökningar och nu visar ju valdeltagandet att så är fallet. Spelar presidenten dom politiska korten väl och visar att han tror på demokrati och bred politisk samverkan så kan man närma sig väst ganska snabbt. För åt väst drar ju Ukraina nu efter att Putin skapat kaos i landet och lyckats lura folk i östra Ukraina att slåss och bilda utbrytarrepubliker av sämsta sort. Men än är inte faran över, Putin verkar inte vilja ha fred utan konfrontation, så attacken på en civil flygplats tycks ha en stämpel av Kreml över sig. Men några folkrepubliker lär inte skapas på Ukrainsk mark, det säger sig självt. Största faran för demokratin i Ukraina är utan tvivel Kremls oberäknelighet, som att försöka prata en fyllehund till rätta.
2014-05-26, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det fanns över tjugo kandidater att välja mellan, så det är något av ett icke-argument, kan man tycka.

Vilka av de 20 var Regionernas parti kandidater (de som fick stryk räknas inte)?
Regionernas parti = största parti (ca 35 % )
2014-05-26, 23:23
Medlem
Claysons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Du får väl ta och fråga all annan media.

Kan det vara så att ingen annan media hade denna "felaktiga" information?
2014-05-26, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Verkar pågå hårda strider vid flygplatsen i Donetsk. Enligt Ukraina har DPR lidit stora förluster. Svårt dock få det bekräftat. Däremot vädjar DPRs press om medicinsk assistans, så troligt är att väsentliga förluster orsakats av de fascistiska ockupantstyrkorna.

Nu verkar det ha kommit lite rapporter om skadade och döda. http://rt.com/news/161592-donetsk-truck-grenade-killed/ Röda korset verkar inte ha respekterats. Flygplatsen ska ha återtagits av DPR från fallskärmsjägarna.

35 döda, 15 sårade vid anfallet mot ambulansen. Rule o thumb för sårad dödad kalkyl:
50/3 ~ 17 KIA, 50 WIA, MIA ?.

Hursomhelst verkar det ha varit blodigt.
2014-05-26, 23:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Bra historisk sammanfattning av Bildt:

https://www.youtube.com/watch?v=TUDa1AtOYhc
2014-05-26, 23:31
Bannlyst
Citat:
Vad som är glädjande är att Ukraina nu otvetydigt rör sig i den europeiska riktningen:
* Poroshenko: 55%
* Tymoshenko: 13 %
* Lyashko: 8 %
* Hrytsenko: 5 %

Samtliga dessa kandidater är pro-EU, totalt är det alltså över 80 % för pro-europeiska kandidater.
Trots Putins stora ansträngningar har han alltså inte lyckats att stoppa den europeiska integrationen i Ukraina. Snarare har Putin tvärtom lyckats förena Ukraina. För första gången i Ukrainas historia har vi en president som fått flest röster i samtliga regioner, både väst och öst. En historisk punkt för Ukraina.

Vi har alltså nu ett enat, pro-europeiskt Ukraina, med ett starkt civilsamhälle. Detta trots att alla dessa ryska sabotageförsök. Jag är imponerad och ser mycket positivt på framtiden för detta land, även om det givetvis kommer vara svårt de kommande åren.

Glöm inte poängtera: "Samtliga kandidater var pro-EU, eller obetydliga personer, eller fick stryk...."
De som fick stryk var inte pro-EU, och de skulle öst rösta på....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in