Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Ytterligare en ytterst viktig undersökning som visar ett par intressanta punkter:
1. Ryssland har starkt stöd på Krim
2. Rysslands agerande har stärkt Putin nationellt
3. Rysslands förtroende i Ukraina är allvarligt skadat
4. Ukraina lutar kraftfullt mot Väst
Det enda fel jag kan hitta är att man på Krim tycks enbart ha frågat befolkningen i städer, vilket skulle kunna indikera att man utestängt landsbygdsgrupper, men det är troligen förståeligt under dagens situation.
Ja så valresultatet på Krim verkar kunna stämma med andra ord.
Sen är det anmärkningsvärt att bara 70% av HELA östra halvan av landet tycker att Ukraina ska vara enat (93% i väst och då troligen av dessa några som vill dumpa "ryssarna" i öst.) 30% i Öst tycker något annat än ett enat Ukraina. Då ska man tänka på flera saker:
1. I de 70% finns garanterat en stor andel som vill kvarstå i Ukraina men i form av betydligt ökat självstyre. Och som då röstade DA i omröstningen häromhelgen.
2. De 70% gäller HELA östra delen. Tittar man på den mest västra delarna som är väldigt mer väst/ukrainapositiva-positiva och antiryska än "centrala" västukraina och överför detta på öst, där de mest östra delarna av östra Ukraina garanterat är väldigt mer Rysslands/självständighets-positiva än de centrala östliga delarna så kan man dra lite slutsatser. Mina slutsatser är att det i detta läge som undersökningen gjordes (April)är ganska nära 50-50 i tex Luhansk och Donetsk angående omröstningen för/emot självstyre. PRECIS som folk på plats säger, det är delat ganska mitt itu give or take 10%.
3. Efter fascisternas bravader i Odessa och Mariopul tippade opinionen över betydligt (vilket det också vittnas om bland lokala förmågor och vilket är alldeles självklart att så sker) och att 80-85% är för federation/självständighet är inte alls någon omöjlighet. Då pratar jag Luhansk och Donetsk, det östra av östra.
Nu ska jag inte kalla dig idiot i det här inlägget utan bara fråga vad du tror om du glömmer all propaganda du läser och istället tänker själv, det kan du.