Citat:
Ursprungligen postat av
ABZeta99
Hej!
Det händer säkert att det görs felaktiga anmälningar om våldtäkt, som drabbar någon oskyldig, vilket naturligtvis är tråkigt.
Nu är det dock så att det begås många fler våldtäkter och sexuella övergrepp, än de som anmäls. Det finns ett stort mörkertal inom området. En orsak till det är förmodligen att brottsoffren, vid en anmälan ofta känner sig ifrågasatta och misstrodda.
Insikten om detta avhåller många från att göra en anmälan. Ytterligare en sak är att en del kretiner, företrädesvis här på Flashback, hyser den bestämda uppfattningen att kvinnan/flickan egentligen själv ville, men ångrade sig. Eller så förs det fram något annat lika infamt, som gör offret medskyldig, eller rent av den som initierade det hela.
Våldtäkter är mycket besvärliga ur juridisk synpunkt, vilket är ett stort problem.
Mörkerantalet är skrämmande!
Vad jag hört ( ingen källa till det ) så är de oftast dom som blivit utsatt av någon närstående.
En pappa, en bekant, pojkvän.. Men så klart att de finns dom som inte anmält som inte haft någon anknytning till personen. Men som sagt, jag har inte kollat upp någon källa på det!
Är oerhört tråkigt att våldtäktsoffer inte ska tas på allvar, men av mina erfarenheter av vad mina gamla vänner ställt till med så blir jag inte förvånad om saker och ting är lögn.
Har även vänner som blivit våldtagna och gjort anmälan.
Men dom har inte pallat psykiskt med rättegångar.
Det är ju den delen jag tror många är oroliga över.
Att sitta framför folk och berätta om sin värsta mardröm, sånt tar man ju inte lättvindigt.
Så på de tror jag också att man kan se vem som är ett BO och inte!
Nu säger jag ju absolut inte att de ena är rättare än de andra. Men de är så jag tänker!