2014-04-02, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacBlade
Jag höll på med detta endel 2009 och registrerade mig för minnesskolan som Mattias Ribbing håller på med.
Jag memorerade alla hans symboler för sifforna upp till 99 och för alla bokstäverna.
Med hjälp av hans system för siffror kan man med hjälp av tvåvägskommunikationen som finns i systemet hitta tillbaka genom ett logiskt system för vilken symbol hörde till vilken siffra eller tvärtom.
Därför är det smartare att använda hans system istället för att ändra till t.ex luciakrona för 13 - som någon påstod. Men för det bör man köpa hans kurs i minnesskolan och få tillgång till allt material.

Jag kom inte längre än till lektion 10 kanske av 60 sen föll det ur tiden och glömdes bort.
Nu är jag intresserad igen och tänkte ta upp det.
Då hade jag heller ingen jätte bra användning för det då jag inte fann några vardagssituationer att använda det i.

Nu funderade jag på om det inte är vettigt att hitta system för alla ens vänner - t.ex göra ett minnespalats som börjar vid varje väns dörr - där man t.ex föreställer sig en en stor gammaldags telefon som sitter fast i dörren hos vännen - på telefonen finns en mobiltelefon, ett hus och ett industrihus t.ex - detta kan ju vara lika hos varje vän? men husen och dörrarna är olika hos varje vän. sen på varje mobil gör man en ryskdockmetod med symboler för hans mobilnr. På huset gör man ryskdockmetod med symboler för hans hemnr och lika för jobbnr - om det nu behövs.
Sen kan man väl göra en docka som sitter på hans dörrmatta där man knyter fast genom ryskdockmetoden hans personnummer så man inte glömmer födelsedagen? osv med info om hans föräldrars namn - adressen kanske? vad vet jag... men info som kan vara bra att ha...
Gör det att göra något liknande system för varje vän eller måste varje telefon och sånt vara unika bilder för varje vän? så det inte blandas ihop?

Bara en sådan sak som att uppmuntra folk att gå en kurs för att lära sig koppla 100 siffror till varsin bild förtäljer att systemet är förlegat eftersom det går enkelt att göra på en halvtimme. Att sitta och försöka återskapa siffrorna med hjälp av konsonanter i ett ord tar lång tid att lära sig, svårt att hålla kvar i minnet när man väl har lärt sig det och är ändå inget man använder sig av när man ska memorera exempelvis ett telefonnummer.

Eftersom man vet att 24 är en TV, eftersom TVn står placerad precis framför HAREN (som är 25) behöver man inte gå igenom konsonanterna genom att tänka "hmm.. 24... ja den första siffran är ju 2.. då är första konsonanten i ordet alltså ett T, ett H eller Z... och den andra siffran i 24 är ju en 4:a. Då är alltså andra konsonanten i ordet som beskriver bilden alltså W, V eller K... Då är det bara att försöka kombinera dessa till ett ord och se om jag kan påminna mig själv om ett av dessa ord verkar passande. Låt se här nu.. HaTt! Nej.. KuVös? Nej... TV? Ja men, TV vill jag minnas hörde ihop med siffran 24a! Okej, men då placerar jag en TV utanför dörren på min kompis vars telefonnummer börjar på 24! Gud så snabbt det gick att få fram den bilden! Nästa!"

Jag är numera en förespråkare för att ha sina egna bilder kopplade till siffrorna och placera dem i stödbildssystem. En viss typ av standardisering vore dock bra för framtiden och man vill kommunicera memorering/inlärning via exempelvis datorprogram baserade på stödbildssystem (för övrigt ett system som skulle kunna få människor att lära sig förstå ett helt nytt språk på några dagar bara genom att sitta och titta på bilder i 3D-miljö. Någon entreprenör som känner sig manad? ). Därför borde alla använda sig av samma bilder i största möjliga utsträckning ex: 2- tvål, 3- trekant etc. Men innan det uppkommer ett standardsystem - välj bara dina egna bilder efter förmåga. Se dock till att skriva upp dem för du kommer att glömma en och annan i början.
Citera
2014-04-03, 06:03
Medlem
MacBlades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Bara en sådan sak som att uppmuntra folk att gå en kurs för att lära sig koppla 100 siffror till varsin bild förtäljer att systemet är förlegat eftersom det går enkelt att göra på en halvtimme. Att sitta och försöka återskapa siffrorna med hjälp av konsonanter i ett ord tar lång tid att lära sig, svårt att hålla kvar i minnet när man väl har lärt sig det och är ändå inget man använder sig av när man ska memorera exempelvis ett telefonnummer.

Eftersom man vet att 24 är en TV, eftersom TVn står placerad precis framför HAREN (som är 25) behöver man inte gå igenom konsonanterna genom att tänka "hmm.. 24... ja den första siffran är ju 2.. då är första konsonanten i ordet alltså ett T, ett H eller Z... och den andra siffran i 24 är ju en 4:a. Då är alltså andra konsonanten i ordet som beskriver bilden alltså W, V eller K... Då är det bara att försöka kombinera dessa till ett ord och se om jag kan påminna mig själv om ett av dessa ord verkar passande. Låt se här nu.. HaTt! Nej.. KuVös? Nej... TV? Ja men, TV vill jag minnas hörde ihop med siffran 24a! Okej, men då placerar jag en TV utanför dörren på min kompis vars telefonnummer börjar på 24! Gud så snabbt det gick att få fram den bilden! Nästa!"

Jag är numera en förespråkare för att ha sina egna bilder kopplade till siffrorna och placera dem i stödbildssystem. En viss typ av standardisering vore dock bra för framtiden och man vill kommunicera memorering/inlärning via exempelvis datorprogram baserade på stödbildssystem (för övrigt ett system som skulle kunna få människor att lära sig förstå ett helt nytt språk på några dagar bara genom att sitta och titta på bilder i 3D-miljö. Någon entreprenör som känner sig manad? ). Därför borde alla använda sig av samma bilder i största möjliga utsträckning ex: 2- tvål, 3- trekant etc. Men innan det uppkommer ett standardsystem - välj bara dina egna bilder efter förmåga. Se dock till att skriva upp dem för du kommer att glömma en och annan i början.

Jag förstår hur du menar men det är inte så det är menat med Ribbings system. Det är meningen att helt lära sig utantill alla bilder men OM man glömmer finns det ett sätt att återskapa bilden utan att kolla på någon fusklapp genom boksyavssystemet. Vilket jag tycker är smart.
Men du har rätt i att det tar lång tid att lära men sen ska det också sitta fast i minnet. Iallafall om man utövar det dagligen. Sen i det fall man ändå skulle glömma någon enstaka kan man använda boksyavssystemet för att återskapa samma bild som man ändå glömt. Detta kan man göra on-the-fly utan att kolla år fusklapp.
Citera
2014-05-18, 11:58
Medlem
Hej. Har kommit en bit i boken. Har precis läst mig de största städerna utantill. Häftigt att det fungerar.

Men har en fundering kring siffrorna.

Först ska man lära sig att t.ex.

0=M
1=N

osv...

Men jag har ingen koppling alls till dess bokstäver. Sen ska man applicera dessa på de förvalda orden

t.ex. att 1 har bokstaven N och blir då näsa.

Finns det någon anledning att följa dessa förvalda bilder. Vore det inte bättre att välja egna bilder?

Min egna serie skulle se ut såhär

0=O
1=I
2=L
3=E
4=A
5=S
6=G
7=T
8=B
9=P

0 skulle kunna vara Ost
81 blir naturligt ett BI

78 blir TandBorste

Gör jag fel som tänker så? Finns det några nackdelar med detta?
Citera
2014-05-18, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmiq
Hej. Har kommit en bit i boken. Har precis läst mig de största städerna utantill. Häftigt att det fungerar.

Men har en fundering kring siffrorna.

Först ska man lära sig att t.ex.

0=M
1=N

osv...

Men jag har ingen koppling alls till dess bokstäver. Sen ska man applicera dessa på de förvalda orden

t.ex. att 1 har bokstaven N och blir då näsa.

Finns det någon anledning att följa dessa förvalda bilder. Vore det inte bättre att välja egna bilder?

Min egna serie skulle se ut såhär

0=O
1=I
2=L
3=E
4=A
5=S
6=G
7=T
8=B
9=P

0 skulle kunna vara Ost
81 blir naturligt ett BI

78 blir TandBorste

Gör jag fel som tänker så? Finns det några nackdelar med detta?

Det viktiga är att du använder dig av samma bilder varje gång och att du är säker på vad bilden betyder när du tittar på den. Skapa en unik bild för alla hundra tal (00-99) och se om det fungerar. Man behöver inte använda sig av "konsunantsystemet". Tycker själv att det är rätt dåligt, men det finns en poäng att ta några bilder därifrån så länge för att slippa skapa egna.
Citera
2014-05-19, 14:00
Medlem
Citat:
Det viktiga är att du använder dig av samma bilder varje gång och att du är säker på vad bilden betyder när du tittar på den. Skapa en unik bild för alla hundra tal (00-99) och se om det fungerar. Man behöver inte använda sig av "konsunantsystemet". Tycker själv att det är rätt dåligt, men det finns en poäng att ta några bilder därifrån så länge för att slippa skapa egna.

Mm jag har börjat jobba på siffrorna mera nu. Vidare i boken kommer mycket övningar med siffror och känns dumt att träna med fel bilder för siffrorna, då jag inte vill använd hans egna bilder.

Ska försöka lära mig 10 per dag så de sitter bra.
Citera
2014-05-19, 23:17
Medlem
Citat:
Mm jag har börjat jobba på siffrorna mera nu. Vidare i boken kommer mycket övningar med siffror och känns dumt att träna med fel bilder för siffrorna, då jag inte vill använd hans egna bilder.

Ska försöka lära mig 10 per dag så de sitter bra.

Har du läst min metod ovan för att lära sig alla? Du kan enkelt plugga in dem på 30-45 minuter.
Citera
2014-05-23, 12:18
Medlem
Citat:
Har du läst min metod ovan för att lära sig alla? Du kan enkelt plugga in dem på 30-45 minuter.

Menar du den med minnespalatser?

Vad jag förstår så om du ska komma ihåg t.ex. siffran 83.

Då går du till rum nr 8.

85 ligger i mitten av rummet och 2 bilder till vänster är 83.

Men hur använder du detta till memorera Pi.

För detta palats är väl bara för att memorera vilken bild varje siffra har.

Sen skapar du ett nytt palats som där du lägger de i ordningen som pi har, ungefär som ribbings cykel?

För jag antar att palatset du använde för att memorera 0-99 endast kan användas för det?

Du får gärna förklara lite noggranare. För att sitta och göra inre teckande 0-99 tycker jag inte fungerar.

Har tagit fram 100 egna bilder med hjälp av konsonantsystemet. De kan jag såklart använda i denna teknik med. Nackdelen med konsonantsytemet är att jag fokuserar för mycket på själva ordet än bilden.

Har bestämt mig att jag ska lära mig alla siffror innan jag går vidare i boken, så tips mottages gärna.
Senast redigerad av Jimmiq 2014-05-23 kl. 12:30.
Citera
2014-05-23, 20:05
Medlem
El Capitanos avatar
Om man börjar memorisera en massa saker är det inte problematiskt med ihopblandande? Jag menar om man gillar tekniken med att vandra genom ens eget hus till exempel där olika minnesobjekt finns utplacerade - går det då på ett bra sätt att använda samma hus om och om igen utan att det blandas ihop? Alltså finns det någon bra övergripande struktur att använda sig av?

Jag tänker mig också om man vill lära sig mer än ett språk så kanske det vore rimligt att lära sig vad ett substantiv "träd" till exempel heter på de olika språken samtidigt. Att du har en karusell av ett par tusen vanliga substantiv där "träd" och "bil" manifesteras av bilder på just ett träd och en bild - och sedan hängs de utländska orden i någon underlig skapelse av bilder i någon av grenarna eller dylikt.

Finns det förresten fler böcker som tar upp bra sätt för att implementera sorteringsstrukturer för allting man vill försöka komma ihåg?
Citera
2014-05-24, 00:20
Medlem
Citat:
Menar du den med minnespalatser?

Vad jag förstår så om du ska komma ihåg t.ex. siffran 83.

Då går du till rum nr 8.

85 ligger i mitten av rummet och 2 bilder till vänster är 83.

Men hur använder du detta till memorera Pi.

För detta palats är väl bara för att memorera vilken bild varje siffra har.

Sen skapar du ett nytt palats som där du lägger de i ordningen som pi har, ungefär som ribbings cykel?

För jag antar att palatset du använde för att memorera 0-99 endast kan användas för det?

Du får gärna förklara lite noggranare. För att sitta och göra inre teckande 0-99 tycker jag inte fungerar.

Har tagit fram 100 egna bilder med hjälp av konsonantsystemet. De kan jag såklart använda i denna teknik med. Nackdelen med konsonantsytemet är att jag fokuserar för mycket på själva ordet än bilden.

Har bestämt mig att jag ska lära mig alla siffror innan jag går vidare i boken, så tips mottages gärna.

Verkar som att du har förstått tekniken. Jag använder i viss mån samma rum (minnespalats/stödbildssystem) men försöker att undvika det. Specificera din fråga om du vill ha något förtydligat.

Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Om man börjar memorisera en massa saker är det inte problematiskt med ihopblandande? Jag menar om man gillar tekniken med att vandra genom ens eget hus till exempel där olika minnesobjekt finns utplacerade - går det då på ett bra sätt att använda samma hus om och om igen utan att det blandas ihop? Alltså finns det någon bra övergripande struktur att använda sig av?

Jag tänker mig också om man vill lära sig mer än ett språk så kanske det vore rimligt att lära sig vad ett substantiv "träd" till exempel heter på de olika språken samtidigt. Att du har en karusell av ett par tusen vanliga substantiv där "träd" och "bil" manifesteras av bilder på just ett träd och en bild - och sedan hängs de utländska orden i någon underlig skapelse av bilder i någon av grenarna eller dylikt.

Absolut. Denna metod är fortfarande i sin linda. Man kan också tänka sig att man lär sig synonymer till ett ord med hjälp av samma stödbild. Då spar man ju in på en hel del bilder, vilket naturligtvis alltid är önskvärt.

Jag har ju lite kort beskrivit min idé här om att lägga in bilder i ett datorprogram varpå det enda man behöver göra för att lära in något är att titta på bilderna i datorprogrammet. Hjärnan minns automatiskt vilka bilder som är kopplade till varandra varför metoden också är förhållandevis ansträngningslös. Bilder i ett program är ju också lätt att kopiera. Kontentan skulle kunna bli att ett helt land lär sig prata flytande spanska på ett par dagar..

Så för den IT-tekniker som vill tjäna pengar: Detta är nästa youtube!
Citera
2014-05-26, 10:59
Medlem
Citat:
Verkar som att du har förstått tekniken. Jag använder i viss mån samma rum (minnespalats/stödbildssystem) men försöker att undvika det. Specificera din fråga om du vill ha något förtydligat.

Ok så man hittar ett hus eller liknande med minst 10 rum. Sen tar man en promenad genom dessa och lägger sina bilder utspritt i rummet.

Då har man ett sätt att memorera alla siffror, men hur gör man sen för att snabbt koppla en siffra till en bild. Det ska ju helst ta mindre än en sekund.

Ska man gå till det rätta rummet, och sen räkna bakåt eller framåt från x5 så tar det ju ett tag.

Kan du ge ett exempel på hur du gå tillväga för att t.ex. minnas ett tal med 10 siffror

Både hur du kommer ihåg vilka siffror som har vilka bilder, och vilken metod du sparar ner det 10 siffriga talet.
Citera
2014-08-01, 01:34
Medlem
Behöver lite förslag på "bilder" för siffrorna 0-9.

Tänkte,

0= ??
1= N - Näsa ( man har la en näsa)
2= Ö - Ögon (2 ögon)
3= T -trekant (eller? finns det bättre, ngt lite mer konstigt, som gör att det blir enklare o visualisera)
4= B - bil (4 dörrar 4 hjul typ)
5 = ??
6 =??
7= ??
9= K - katt nio liv

Eller ska man försöka para ihop siffrorna i ordning så att 0=a 1=b osv..., eller 0= o 1= p 2= q osv..

ty hoppas ni fattar vad jag vill komma fram till
Citera
2014-08-01, 12:49
Medlem
Hej, jag har med behållning läst denna tråd, i sökandet efter hur andra gör för att memorera saker.
För egen del så har jag till och från lärt mig fler och fler siffror av decimalutvecklingen av pi, och slås av hur olika våra mänskliga hjärnor är.

Det brukar oftast prata om tekniker av typen visulisering av saker och objekt, och knyta dessa till siffror.
Jag har provat dessa men det bara går inte med min hjärna, jag har svårt att visualisera, och dessutom kräver det inte enbart att lära siffror, det kräver att lära ett helt system, och att lära sig en historia istället för siffror, som sedan skall återkallas, och översättas on-the-fly, så för mig har det fungerat väldigt mycket bättre att lära mig siffror rakt upp och ner.

Hur fungerar det för er andra? Är det allmängiltigt sant för de flesta att det är enklare att minnas bilder än siffror? När jag läser siffror högt, tittar på dem utskrivna, så får jag många sinnen samtidigt som knyter ihop ramsan till en liten sång, som lätt sitter, men för andra verkar det vara precis lika omöjligt som det är omöjligt för mig att visualisera. :-D

Man kan väl sammanfatta min fråga som att undra om ni känner till, kanske har provat, andra tekniker förutom de som bygger på visualisering?

/Dennis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in