Min hypotes är att "Alfahannar" lider av grova vanföreställningar. Alla pick up artists är ett perfekt exempel. Ta dom PUA's på flashback. 90% av deras inlägg består av rättfärdigande, och 10% består av "fast jag tar inget ansvar över vad jag sgäer. jag läste det här i en bok. bli inte arg på mig, bli arg på killen i en vit labbrock".
En kille som inte tar ansvar, och som ständigt rättfärdigar sig själv är en börda att hantera. Som kille då. Visst, alfan kanske har förväntningar på tjejer vilket i sin tur är attraktivt iomed att kvinnor precis som alla vill kunna leva upp till någons.
Men precis som du säger så är vi flockdjur. Vi lever i
sociala cirklar. Och cirkeln är helt enkelt inte sluten om Alfan saknar respekt från sina "betas". Det finns ingen respekt om alfan hela tiden rättfärdigar att han ser sina killkompisar som "betas". Om han åtminstånde kunde lägga ner det som en sanning, lägga ner det som en matta - då skulle han iaf ha cojones. Då skulle man iaf kunna debattera det, då det ligger på bordet. Men det har inte PUA's. Dom tar aldrig ansvar för vad dom tycker och tror. Dom saknar respekt för sina brödrar. Detta i sin tur är dysfunktionellt för en grupp med människor, vilket i sin tur skapar disharmoni. O-ordning. Kvinnor gillar inte o-ordning, så att när det uppdagas att den sociala cirkeln hon blandat sig in i inte fungerar - så börjar hon bita sig på naglarna.
En kvinna som biter sig på naglarna hela tiden har inte tid för att ge sitt barn värme och affektion. Och en far som hela tiden är upptagen med att grubbla över sina kill-relationer har inte direkt tid att skänka några visdomar. Så det är lite tvärtom tror jag. Den sociala interaktionen påverkar immunförsvaret. Växer man inte upp i ett varmt och välkomnande hem så tar hjärnan stryk av det. Hjärnan är en del av ens biologi, och givetvis påverkar det allt mellan ens celler och molekyler.
Och det är anledningen till varför alfas och betas existerar. För att dom i sin tur blev satta till världen av alfas och betas. Detta i sin tur tror jag personligen beror på ett feministiskt socialt klimat, där elegans går före funktion. Där självständighet går före att vara uppriktig.
Nu syftar jag som sagt på PUA. Alfa och beta borde vara ett sätt att skilja på individer. Typ som på college-campus i usa. Där nämner man husen till olika namn. T.ex Beta-campus och Alfa-campus. Men när "beta" går från att vara ett sätt att hålla saker i sär - till att förolämpa sina kamrater - då uppstår en dissonans som ingen egentligen njuter av. Kulturellt sett så är Beta en förolämpning idag. Och ingen njuter av det. Därav är inte en sån social grupp sund. Det i sig resulterar i dåliga gener.
Beta och Alfa som i ett sätt att hålla ordning på saker och ting är ju dock en bra sak. Anledningen till att man har sånt är för att ja, helt enkelt hålla ordning på saker. Som figurerna i American Pie t.ex;
http://www.youtube.com/watch?v=4azlsnzOC6s
Men det visste du nog redan. Det är synd att så många PUA's växer upp i skitiga feminist-hem. Men ja, ibland regnar det ibland är det soligt. Att det ser ut som det gör idag beror på en raaaaaaad felaktiga val som människor gjort genom tiderna. Val som dom gjort för att dom är begränsade i sin kapacitet. Man kan inte veta något förrän man bildat sig om det. Man börjar alltid som ett misslyckande.