2014-04-07, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Toddler heter tultis i vart fall på min personliga svenska.

En kanske mer passande översättning i vissa sammanhang är barn i koltåldern.
Citera
2014-04-07, 23:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
En kanske mer passande översättning i vissa sammanhang är barn i koltåldern.
Företrädesvis i museala sammanhang, kanske. Nån som överhuvudtaget sett en unge i kolt i Sverige i sin livstid?
Citera
2014-04-08, 01:25
Medlem
egon2bs avatar
Nästan on topic: Engelska “colt” = ‘unghingst’ kan komma från svenska »kulting«. I så fall en generalisering av unga husdjur. Inte för att jag skulle hata nordiska lånord i engelskan eller återlämnade lånord.
Citera
2014-04-08, 09:46
Medlem
Citat:
Företrädesvis i museala sammanhang, kanske. Nån som överhuvudtaget sett en unge i kolt i Sverige i sin livstid?

Nej, men koltåldern är ju ett fast begrepp som klarar sig utan plagget.
Citera
2014-04-08, 09:55
Medlem
NixYOs avatar
»Sociala cirklar« (eng. “social circles”) istället för »umgängeskretsar« har jag sett börja dyka upp; verkar ha kommit in i svenskan från den judeo-amerikanska PUA-rörelsen:

ungtuppen: (FB) MÄN - Gör er av med er AFC-Desperation
Citat:
Say what? Har du ens läst boken? The game handlar INTE om massa rutiner för att få ligga. Rutinerna finns där för att man ska ha någonting att starta med och på så vis fokusera på något annat än "vad ska jag säga". Neil säger själv att man sedan ska bygga på sin egen personlighet utifrån vad man är för sorts människa. Haha, jag har varit tillsammans med min flickvän i 2.5år nu, jag var inte allt för duktig i sociala cirklar innan jag smått började läsa på diverse seductionsidor. Och i början var det myycket rutiner, openers, negs, takeaways, freezeouts, ja hela faderullan. Och tro det eller ej, jag utvecklade ett självförtroende som idag är kvar, och bättre än någonsin, och mina inkörspilar var "indirekt game".

Sedan är inte ens "the-game" en raggningsbok, det är en SJÄLVBIOGRAFI om en nörd som går från bland tjejer socialt handikappad, till en mycket duktig förförare, det är något man ska läsa för skojjs skull.

Du verkar seriöst inte ha en aning om vad du pratar om nu. Vääääldigt många, ja i princip alla som börjat med seduction har eller har haft rutiner som dom byggt grunden på, och ingen kan ju påstå att folk inte har utvecklats inom det.

Solstice1: (FB) Fråga en pick-up artist. Ska försöka svara på allt.
Citat:
Har en fråga, kan vara intressant att se ditt svar.

Jag märkt det senaste att jag till 90% träffar 7 or och 7 plus plus och inte 8 or. Så har tänkt det senaste hur jag skall fixa till detta problemet för att träffa 8 or uppåt. Så började jag fundera på lösningar, först började jag tänka i banor att jag skulle arbeta mig igenom lite mer PUA-material, börja gymma eller köpa nya kläder. Sedan fick jag en realisering, realisering var att jag väldigt sällan ens pratar med 8 or och uppåt, går man på en vanlig nattklubb ser man kanske 2 till 3 st av 50 till 100 st tjejer och mina nuvarande sociala cirklar är det ont om 8or. På klubbar är många 8or där stora sociala cirklar, jag inser visserligen att det skulle vara möjligt att förbättra min sociala kompetens och jobba mig igenom de sociala strukturerna på klubben för att att få dessa tjejer men det verkar vara ganska lång väg dit.

Sedan började jag inse att de gånger jag träffat 8or i mitt liv har det varje gång varit genom min sociala cirkel samt en och annan gång på krogen men då av total tur. Så hur skulle du rekommendera mig att göra för att konsistent träffa 8or, var finns de? måste man börja jobba med mode och bli fotograf för moore eller lära känna en sådan? var finns dessa 8or - 10or? För att få en 7a behöver man approacha ett antal 7 or, problemet är att 8orna är så få i jämförelse att de är ens svårt att hitta dem, dessutom kan jag tänka mig att jag statistikt sätt behöver approacha fler vilket gör det svårare från två håll.

Gradoz: (FB) Så jävla trött på att bli nobbad
Citat:
Helt fel. Det du beskriver är att leva sitt liv passivt. Jag har som sagt försökt att vänta ut tjejer, och de kommer inte fram. Bättre att vara aktiv och leta brudar än att passivt leva sitt liv och hoppas att nån brud nappar (vilket oftast inte händer). Händer det så är det oftast inte drömtjejen man träffar genom sociala cirklar, vilket är lika med at skjuta sig i foten. Det är som jobbsökande, jobbet kommer inte till dig, du får söka det.

Herr.Vaken: (FB) Alfa/Beta Män om varför dom existerar
Citat:
Min hypotes är att "Alfahannar" lider av grova vanföreställningar. Alla pick up artists är ett perfekt exempel. Ta dom PUA's på flashback. 90% av deras inlägg består av rättfärdigande, och 10% består av "fast jag tar inget ansvar över vad jag sgäer. jag läste det här i en bok. bli inte arg på mig, bli arg på killen i en vit labbrock".

En kille som inte tar ansvar, och som ständigt rättfärdigar sig själv är en börda att hantera. Som kille då. Visst, alfan kanske har förväntningar på tjejer vilket i sin tur är attraktivt iomed att kvinnor precis som alla vill kunna leva upp till någons.

Men precis som du säger så är vi flockdjur. Vi lever i sociala cirklar. Och cirkeln är helt enkelt inte sluten om Alfan saknar respekt från sina "betas". Det finns ingen respekt om alfan hela tiden rättfärdigar att han ser sina killkompisar som "betas". Om han åtminstånde kunde lägga ner det som en sanning, lägga ner det som en matta - då skulle han iaf ha cojones. Då skulle man iaf kunna debattera det, då det ligger på bordet. Men det har inte PUA's. Dom tar aldrig ansvar för vad dom tycker och tror. Dom saknar respekt för sina brödrar. Detta i sin tur är dysfunktionellt för en grupp med människor, vilket i sin tur skapar disharmoni. O-ordning. Kvinnor gillar inte o-ordning, så att när det uppdagas att den sociala cirkeln hon blandat sig in i inte fungerar - så börjar hon bita sig på naglarna.

En kvinna som biter sig på naglarna hela tiden har inte tid för att ge sitt barn värme och affektion. Och en far som hela tiden är upptagen med att grubbla över sina kill-relationer har inte direkt tid att skänka några visdomar. Så det är lite tvärtom tror jag. Den sociala interaktionen påverkar immunförsvaret. Växer man inte upp i ett varmt och välkomnande hem så tar hjärnan stryk av det. Hjärnan är en del av ens biologi, och givetvis påverkar det allt mellan ens celler och molekyler.

Och det är anledningen till varför alfas och betas existerar. För att dom i sin tur blev satta till världen av alfas och betas. Detta i sin tur tror jag personligen beror på ett feministiskt socialt klimat, där elegans går före funktion. Där självständighet går före att vara uppriktig.

Nu syftar jag som sagt på PUA. Alfa och beta borde vara ett sätt att skilja på individer. Typ som på college-campus i usa. Där nämner man husen till olika namn. T.ex Beta-campus och Alfa-campus. Men när "beta" går från att vara ett sätt att hålla saker i sär - till att förolämpa sina kamrater - då uppstår en dissonans som ingen egentligen njuter av. Kulturellt sett så är Beta en förolämpning idag. Och ingen njuter av det. Därav är inte en sån social grupp sund. Det i sig resulterar i dåliga gener.

Beta och Alfa som i ett sätt att hålla ordning på saker och ting är ju dock en bra sak. Anledningen till att man har sånt är för att ja, helt enkelt hålla ordning på saker. Som figurerna i American Pie t.ex;

http://www.youtube.com/watch?v=4azlsnzOC6s

Men det visste du nog redan. Det är synd att så många PUA's växer upp i skitiga feminist-hem. Men ja, ibland regnar det ibland är det soligt. Att det ser ut som det gör idag beror på en raaaaaaad felaktiga val som människor gjort genom tiderna. Val som dom gjort för att dom är begränsade i sin kapacitet. Man kan inte veta något förrän man bildat sig om det. Man börjar alltid som ett misslyckande.

avishaman: (FB) Deppad samma sekund som pojkvännen går ut genom dörren
Citat:
I ett sunt förhållande så skulle jag säga att man inte har "separata" sociala cirklar. Varför kan inte du hänga med hans polares flickvänner? Eller, om dom nu int ehar några flickvänner, varför kan du inte hänga med dom ändå? Relationer borde bygga samhällen/communities. Ditt förhållande med din pojkvän borde sluta i en social cirkel. Om den inte gör det, och ni hela tiden isolerar er så tror jag nog inte att det är så hälsosamt.

Låter som att han har ugglor i mossen.
Senast redigerad av NixYO 2014-04-08 kl. 09:58.
Citera
2014-04-08, 10:13
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Nej, men koltåldern är ju ett fast begrepp som klarar sig utan plagget.
Ytterligare ett exempel på att sammansättningar är konserverande. Det ligger en hel del etnografi i de sammansatta orden. För inte så länge sen var en viss boreal etnisk grupp i koltåldern hela livet.
Citera
2014-04-08, 10:33
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Inte för att de ser ut som de gjorde förr, men koltar finns att köpa. Se t.ex. här.
Citera
2014-04-08, 10:53
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Inte för att de ser ut som de gjorde förr, men koltar finns att köpa. Se t.ex. här.
Coolt!

Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
»Sociala cirklar« (eng. “social circles”) istället för »umgängeskretsar« har jag sett börja dyka upp; ...
Man får räkna med att allitterationen {s- s-} ger draghjälp. Vilket socialt medium presenterar »Min umgängeskrets«?
Senast redigerad av egon2b 2014-04-08 kl. 11:12.
Citera
2014-05-10, 00:12
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Engelskans crisp kan ha en herrans massa olika innebörder, men svenskans krispig betyder mig veterligen inget annat än frasig. Något man säger om chips och våfflor.

Det hindrar dock inte folk från att häva ur sig saker som "ljudet i de här hörlurarna är verkligen krispigt!" (betydelsen gissningsvis klart) eller "... slips, klocka, skor och glasögon samt en krispig vit skjorta med dubbel manschett" (betydelsen antagligen ren, fräsch, nystruken). Extra irriterande är det så klart att krispig om ljud snarare för tankarna till något som är brusigt och knastrigt, och den krispiga skjortan, är den full med smulor eller är tyget prassligt på något sätt?

Med hopp om bättring.
Citera
2014-05-10, 00:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Engelskans crisp kan ha en herrans massa olika innebörder, men svenskans krispig betyder mig veterligen inget annat än frasig. Något man säger om chips och våfflor.

Det hindrar dock inte folk från att häva ur sig saker som "ljudet i de här hörlurarna är verkligen krispigt!" (betydelsen gissningsvis klart) eller "... slips, klocka, skor och glasögon samt en krispig vit skjorta med dubbel manschett" (betydelsen antagligen ren, fräsch, nystruken). Extra irriterande är det så klart att krispig om ljud snarare för tankarna till något som är brusigt och knastrigt, och den krispiga skjortan, är den full med smulor eller är tyget prassligt på något sätt?

Med hopp om bättring.

Det är väl ganska vanligt att använda krispig som en synonym för "friskt frostig", exempelvis om en höstmorgon strax innan vintern tar över.

Senast redigerad av HerrGickhan 2014-05-10 kl. 00:56.
Citera
2014-05-10, 01:10
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Engelskans crisp kan ha en herrans massa olika innebörder, men svenskans krispig betyder mig veterligen inget annat än frasig. Något man säger om chips och våfflor. ...
Prima isbergssallad och rädisor kan väl komma med bland svenska krispigheter. Orden är intressanta, särskilt om vi tar med engelska “crispy”.

Den svenska ordboken härleder »krispig« till engelska “crispy” (med -y). Engelska “crisp” är äldre och går tillbaka till latin crispus ‘curled’. Ordet är i grunden inte onomatopoetiskt, men har nog fått draghjälp av sådan koppling.

Engelska “crisp” inkluderar välklädd och välvårdad. Den vita skjortan kan möjligen vara krisp men knappast krispig som riven rättika.
Citera
2014-05-26, 10:03
Medlem
egon2bs avatar
Under det rätt långtradiga SVT-programmet kallat EP-valvakan hörde vi av och till det osköna nysvenska ordet »hashtag«. Här är en typisk användning i ett tidigare sammanhang:
För att se hela debatten, följ hashtagen # dinröst.
Uttalen skiljer men pseudoengelska dominerar, vilket förklarar att taggen inte skrivs så som Svenska Akademien rekommenderar: SO/SASO (Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien, 2009).
tagg subst taggen taggar ...

2 specificerad information om viss (liten) del av datorlagrad text ...
Vad var det för fel på fyrkant och brädgård? Möjligen kunde vi försvenska hashtag till hässjetagg. Den senare var en stödpinne i en trähässja. En hässjetagg är en kort sak att hänga upp något på. Voilà!

Ref. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9c/HassjaTom.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in