2014-05-25, 21:24
Medlem
Vilket program läser du på KTH? Vilket sorts ingenjörsjobb är det du vill jobba med? Är det som hållfingenjör på Scania t ex är det ju definitivt meriterande att ha jobbat lite med händerna också, det gäller väl för de flesta karriärer inom industrin, ABB, Alfa Lavál, Volvo och vad det nu kan vara. Är du mer åt data/programmering kan du ju arbeta med egna projekt över sommaren, vilket garanterat är meriterande för framtida jobb.
Citera
2014-05-25, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallebakom1
Tjena,

för att göra en lång historia kort:

Jag är strax klar med fjärde året på KTH, samt har 45 hp kvar på min ek.kand.

Mitt CV jämfört med mina kursare är bra. Utöver planerad dubbelexamen har jag en del extrajobb (såväl orelevanta som på ingenjörsföretag) samt en del seriöst engagemang, typ styrelseposter i arbetsmarknadsmässor och liknande.

Till sommaren var jag extremt inställd på att göra GMU. Maxade testerna fram tills det att jag kom till läkaren. Jag har uppenbarligen gjort för dålig research, för när jag nämnde att jag var nötallergiker var det tack och adjö.

Problemet? Jag har tackat nej till allt annat.

Jag blev dock uppringd i fredags och erbjuden en tjänst som montör. Jag har inte behövt tagit sådana jobb de senaste tre somrarna och det känns... ganska dåligt faktiskt. I vanliga fall hade jag tackat nej direkt. Jag känner mig på tok för överkvalificerad.

Jag har dock inga andra alternativ i dagsläget.

Det här kommer se konstigt ut på mitt CV, eftersom jag de senaste åren bara haft ingenjörsjobb.
Borde jag:

1) Ta jobbet, bita ihop, gå upp 04.30 varje morgon

+ Pengar
+ Motivation att plugga hårt och anstränga mig för ett bra sommarjobb nästa år

- Det kommer se skumt ut. Värdelös merit. Till nästa sommarjobb kommer jag vara tvungen att börja ursäkta och förklara mig varför jag blivit "degraderad"
- Jag har gjort det förut och gillar det inte.

2) Tacka nej, kolla igenom mina kontakter och dra till sydeuropa med nåt random jobb typ sälj/kundtjänst

+ Kul fritid
+ Något nytt

- Inte så mycket cash
- Osäkert

3) Läsa sommarkurser

+ Jag kan plussa andra tentor
+ Backup om alt. 2 fallerar

- Lån alt. "pank" vid sommarens slut (har ca 30 k i sparkapital)
- Inte meriterande

Kort om min personlighet:
Jag blir extremt rastlös och deprimerad utan stimulans. Jag har backpackat/säsongat/pluggat utomlands i 3 år, men ändå känner jag egentligen att jag måste komma bort.

Hjälp mig!

Lugna ner dig lite.

Ta jobbet och PENGARNA men ta inte med det i din CV, säg att du spendera en fin sommar med din familj i Falsterbo.
Citera
2014-05-25, 21:42
Medlem
Skit i CV:t är mitt ärliga tips, gör det du känner för. Du är förmodligen avsevärt mycket mer ambitiös än vad jag är men jag hade aldrig haft ett relevant sommarjobb innan jag var klar med mina studier men fick jobb i princip samma dag som jag avslutade exjobbet. Jag håller också med om att industrijobb inte ger så speciellt mycket relevant erfarenhet egentligen även om det naturligtvis aldrig är fel.
Citera
2014-05-25, 21:46
Medlem
Kadeks avatar
Det hade inte sett värre ut i ditt CV med GMU på tre månader?
Citera
2014-05-25, 21:47
Bannlyst
är du seriös ts? vem fan bryr sig gör det för pengerna och ta inte med dig det på cv:et om någon frågar säg att du tog semester. finns folk med minst 5 år tomma år på sina cv:en så oroa dig inte
Citera
2014-05-25, 21:48
Medlem
ljudkellgrens avatar
Hmm Kalle
Jag har själv jobbat med produktförbättring och montering samt överföring av produkter till produktion i många år. Ofta för företag du bara drömmer om att få jobba för. Om du tror att du inte kan lära dig något genom att arbeta med det praktiskt och på så sätt få upp ögonen för vad man måste tänka på när produkten man utvecklar även ska tillverkas, så kommer du aldrig att ta fram en bra produkt.
Kan du inte tänka dig att jobba en sommar på golvet, hur ska du då klara av att motivera dina lösningar när montörerna sågar dem längs fotknölarna? Det du lätt glömmer är att montörerna ofta sett betydligt fler sätt än du har gjort, på att lösa dina problem. Är man då inte beredd att gå ner på golvet och prova på att sätta ihop sakerna tillsammans med någon som inte har så många fina diplom, så kommer konkurrenten som gjorde det att krossa er. Med en bättre och billigare produkt.

Kavla upp ärmarna och ta jobbet. Ta det som en utmaning och försök hitta bättre sätt att tillverka produkten på. Ta upp dina idéer med ledningen.
Lyssnar de på dig är det för att de är öppensinnade och villiga att lära sig att bli bättre.
Lyssnar de inte på dig, är det för att det sitter en bunke ingenjörer som tror att de inte har något att lära av att jobba praktiskt.
Citera
2014-05-25, 22:10
Medlem
kantoos avatar
Hmm, blir lite nojjig när du skriver att det är så noga med CVt, rätt OT, fast tror ni att det kommer spela någon roll i framtiden för en som satsar högt ifall man inte har haft ett enda extra/sommarjobb under hela gymnasiet?
Citera
2014-05-25, 22:24
Medlem
Jag hade inte tagit jobbet då du har pengar att leva för. Sedan hade jag motiverat sommaren med att du försökt starta eget. Du kan säga att du sparat ihop pengar under året för att täcka för kostnaderna. Angående idén så är det bara att hänvisa till någon bolag som existerar "en internetbaserad annonstjänst som en utveckling av blocket, men den är lagd på is nu. Jag lärde mig dock massor, vart signar jag kontraktet"
Citera
2014-05-25, 22:49
Medlem
Lordvaffs avatar
Lugn människa... Du skriver inte med sommaren på cv:t och tar det lugnt. Om någon frågar - säg sanningen?!
Citera
2014-05-25, 23:02
Medlem
Tack för all bra input!

Det blev lite många svar att citera, så jag försöker svara såhär istället.

Vad gäller positiva effekter av praktisk erfarenhet:
För att förtydliga (det var mycket text i min TS) - jag har alltså tidigare jobbat som montör under flera somrar. Jag kommer på sin höjd utvecklas marginellt mer av ytterligare en sommar och jag förstår vikten av att utvecklingsavdelningen kommunicerar med produktionen. Det handlar alltså inte om att jag anser mig "för fin" per se.

Vad gäller GMU:
Det är möjligt att det i vissas ögon anses en dålig merit. Jag är dock intresserad av bla. FMV, SAAB och FOI när jag är klar. Jag kan inte tänka mig att det skulle ge annat än plus där. Dessutom vill jag verkligen genomföra GMU:n.

Vad gäller hur jag kommer göra
Jag tror jag preliminärt tackar ja, och struntar att ta med det i CV:t. Pengar är pengar och jag slipper klättra på väggarna.

Jag får väl ta en kryssning till Åland eller nåt så jag kan säga att jag var utomlands utan att behöva ljuga. Alternativt säger jag som det är, har jag väl tagit mig till intervju så bör det gå.

Skulle jag lyckas lösa något roligare snabbt tar jag det, vi får se hur det går. Romang67, jag håller dig uppdaterad hur det går med Fashion Week de Paris.
Senast redigerad av kallebakom1 2014-05-25 kl. 23:15.
Citera
2014-05-25, 23:34
Medlem
ljudkellgrens avatar
Lite sent kanske, men varför inte försöka skaffa ett sommarjobb hos någon av deras leverantörer? Kanske som just montör?
Den typen av arbetsgivare du nämner har jag jobbat ganska mycket åt och det mesta sker hos deras underleverantörer. Det är där du vill få in en fot. Tilläggas kan att jag inte behövt använda mycket av det jag lärde mig i det militära vid dessa jobb.
Lycka till!
Citera
2014-05-25, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallebakom1
Tack för all bra input!

Det blev lite många svar att citera, så jag försöker svara såhär istället.

Vad gäller positiva effekter av praktisk erfarenhet:
För att förtydliga (det var mycket text i min TS) - jag har alltså tidigare jobbat som montör under flera somrar. Jag kommer på sin höjd utvecklas marginellt mer av ytterligare en sommar och jag förstår vikten av att utvecklingsavdelningen kommunicerar med produktionen. Det handlar alltså inte om att jag anser mig "för fin" per se.

Vad gäller GMU:
Det är möjligt att det i vissas ögon anses en dålig merit. Jag är dock intresserad av bla. FMV, SAAB och FOI när jag är klar. Jag kan inte tänka mig att det skulle ge annat än plus där. Dessutom vill jag verkligen genomföra GMU:n.

Vad gäller hur jag kommer göra
Jag tror jag preliminärt tackar ja, och struntar att ta med det i CV:t. Pengar är pengar och jag slipper klättra på väggarna.

Jag får väl ta en kryssning till Åland eller nåt så jag kan säga att jag var utomlands utan att behöva ljuga. Alternativt säger jag som det är, har jag väl tagit mig till intervju så bör det gå.

Skulle jag lyckas lösa något roligare snabbt tar jag det, vi får se hur det går. Romang67, jag håller dig uppdaterad hur det går med Fashion Week de Paris.

Jag skulle, som några redan svara, bara inte skriva om jobbet i CVt (om du nu tror det får negativa konsekvenser). Om någon potentiell arbetsgivare frågar vad du gjorde, vilket jag inte tror de kommer göra, så är det ju bara att säga att du ville ha lite semester. Det är ju inget mer med det. Dock så gillar många chefer (iallafall enligt min erfarenhet) att man är beredd att hugga i och gör det som behövs utan att klaga.

Vad gäller GMU är det ju helt klart surt att du får skippa pga din allergi, men om du har märkbara symptom av nötter så är det ingen bra idé att göra GMU. Av nästan alla field rations jag ätit finns det ofta minst 2 grejer som innehåller jordnötter. Det innehåller ju mycket energi och är väl därför populärt. Så du kommer alltså att vara i kontakt med nötter, inget att göra något åt desvärre.

Jag läste om någon som hade en otroligt mild nötallergi, som med ett läkarintyg fick göra GMU. Hon påverkades dock inte alls av att vara i närheten av nötter, utan bara om hon åt dem, och inte ens då var symptomen allvarliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in