• 1
  • 2
2014-05-25, 18:43
Medlem
Tjena,

för att göra en lång historia kort:

Jag är strax klar med fjärde året på KTH, samt har 45 hp kvar på min ek.kand.

Mitt CV jämfört med mina kursare är bra. Utöver planerad dubbelexamen har jag en del extrajobb (såväl orelevanta som på ingenjörsföretag) samt en del seriöst engagemang, typ styrelseposter i arbetsmarknadsmässor och liknande.

Till sommaren var jag extremt inställd på att göra GMU. Maxade testerna fram tills det att jag kom till läkaren. Jag har uppenbarligen gjort för dålig research, för när jag nämnde att jag var nötallergiker var det tack och adjö.

Problemet? Jag har tackat nej till allt annat.

Jag blev dock uppringd i fredags och erbjuden en tjänst som montör. Jag har inte behövt tagit sådana jobb de senaste tre somrarna och det känns... ganska dåligt faktiskt. I vanliga fall hade jag tackat nej direkt. Jag känner mig på tok för överkvalificerad.

Jag har dock inga andra alternativ i dagsläget.

Det här kommer se konstigt ut på mitt CV, eftersom jag de senaste åren bara haft ingenjörsjobb.
Borde jag:

1) Ta jobbet, bita ihop, gå upp 04.30 varje morgon

+ Pengar
+ Motivation att plugga hårt och anstränga mig för ett bra sommarjobb nästa år

- Det kommer se skumt ut. Värdelös merit. Till nästa sommarjobb kommer jag vara tvungen att börja ursäkta och förklara mig varför jag blivit "degraderad"
- Jag har gjort det förut och gillar det inte.

2) Tacka nej, kolla igenom mina kontakter och dra till sydeuropa med nåt random jobb typ sälj/kundtjänst

+ Kul fritid
+ Något nytt

- Inte så mycket cash
- Osäkert

3) Läsa sommarkurser

+ Jag kan plussa andra tentor
+ Backup om alt. 2 fallerar

- Lån alt. "pank" vid sommarens slut (har ca 30 k i sparkapital)
- Inte meriterande

Kort om min personlighet:
Jag blir extremt rastlös och deprimerad utan stimulans. Jag har backpackat/säsongat/pluggat utomlands i 3 år, men ändå känner jag egentligen att jag måste komma bort.

Hjälp mig!
Senast redigerad av kallebakom1 2014-05-25 kl. 18:46.
Citera
2014-05-25, 18:48
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Cv kan du kasta åt helvete. Skicka en bild på dig själv. Det är allt. Är du snygg så får du jobbet.
Citera
2014-05-25, 19:00
Medlem
Tack för svaret!

Jag siktar dock på teknikbranschen, inte Fashion Week de Paris.
Citera
2014-05-25, 19:07
Medlem
Gabriel Knights avatar
Jag förstår inte problemet, du har blivit erbjuden ett jobb som kan ge dig de praktiska kunskaper och det nätverk som du kan behöva senare i livet och du anser dig vara för överkvalificerad och "fin" för att ta jobbet? Du kan inte läsa dig till praktiska kunskaper på fältnivå utan måste förvärva dem genom att jobba ute på fältet.
Jag kan säga så här att en "pappervändar-ingenjör" som inte själv har arbetat praktiskt inom sitt område är inget att ha för de förstår inte hur sambandet mellan praktik och teori fungerar och hur man rent praktiskt löser de problem som uppkommer på fältet.
Ta jobbet och smutsa ner händerna lite så förstår du sambandet bättre mellan dina teoretiska kunskaper och verkligheten på fältet samt bygger upp ett nätverk som är ovärderlig sedan
Citera
2014-05-25, 19:07
Medlem
Men kan du inte ta den här sommarjobben pga av chashen och sen skita i att skriva med den på cv´t? så säger du bara att du för en gångsskull kände att du verkligen behövde en sommarlov?
Citera
2014-05-25, 19:25
Medlem
EvilGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Men kan du inte ta den här sommarjobben pga av chashen och sen skita i att skriva med den på cv´t? så säger du bara att du för en gångsskull kände att du verkligen behövde en sommarlov?

Exakt. Säg att du spenderade sommaren med att se mer av Europa med ett InterRail-kort om någon frågar på en framtida intervju. Eller downsize'a det lite och säg att du spenderade åtta veckor i skärgården inmundigandes rosévin och skaldjur hela dagarna med din flickvän. Poängen är som abu-hajar säger att inte nämna ditt sommarjobb som montör.
Citera
2014-05-25, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
-

Jag kan specificera mina skäl lite närmare:

1. Jag har haft sådana här jobb förut, flera somrar. Jag har smutsats ner mina händer så det räcker och blir över. Jag trivdes kanske med kollegorna, men jobbet i sig är knappast stimulerande. Jag inte bara anser mig vara överkvalificerad, jag är överkvalificerad.
2. Jag har inte behövt jobba på golvet de senaste åren. Således är det alltså flera pinnar ner på karriärsstegen.
3. Ett verkstadsjobb ger ärligt talat väldigt få synergieffekter vad gäller studierna. Är du ens ingenjör själv?
4. Mitt nätverk är redan bra. Som jag nämnde i min TS; poster inom näringslivssamverkan, tidigare jobb, medlemskap i ett par selektiva organisationer. Nya kontakter är givetvis bra, men eftersom jag inte hade tänkt jobba som produktionsledare är det inte exakt vad jag behöver tillföra.

Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
-

Hm, ja. Det eller säga att jag reste.
Senast redigerad av kallebakom1 2014-05-25 kl. 19:37.
Citera
2014-05-25, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
Exakt. Säg att du spenderade sommaren med att se mer av Europa med ett InterRail-kort om någon frågar på en framtida intervju. Eller downsize'a det lite och säg att du spenderade åtta veckor i skärgården inmundigandes rosévin och skaldjur hela dagarna med din flickvän. Poängen är som abu-hajar säger att inte nämna ditt sommarjobb som montör.

Ah, great mind thinks alike. Ja, jag tror att det kommer se mindre dåligt ut.
Eller ja, hittills har det varken gjort till eller från när jag haft det på mitt cv för att förklara luckor, annat än att det ofta kommer upp som ett trevligt samtalsämne på intervjuer.
Citera
2014-05-25, 19:46
Medlem
Romang67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallebakom1
Tack för svaret!

Jag siktar dock på teknikbranschen, inte Fashion Week de Paris.
Du kanske borde satsa på Fashion Week de Paris?

Annars så misstänker jag att företag inte ser det som nånting negativt att du EN SOMMAR bestämde dig för att åka utomlands istället för att jobba i Sverige.
Citera
2014-05-25, 20:12
Medlem
BLODSPAKTs avatar
Du kan väl ta jobbet för pengarnas skull och sen bara strunta i att skriva in det på CVet?
Citera
2014-05-25, 20:27
Medlem
Tilteds avatar
Alla företag vet att det är svårt att hitta sommarjobb så ingen kommer bry sig om du jobbat 2 månader som montör.

Är du ändå skitnödig inför detta faktum så låt bli att ta med det på CVt och skriv att du tågluffade 8 veckor med en kompis.....
Citera
2014-05-25, 21:01
Medlem
TS, hur gammal är du?

Samt: Vad tycker du en passande tjänst hade vart till din kvalificeringsnivå?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in