2014-05-23, 19:12
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Det är en direkt följd av högre lön. Egentligen skulle jag nog vilja se det som så att det snarare är arbetsgivaren som bidrar till samhället när din skatt betalas in.
Egentligen?

Arbetsgivaren sköter om indrivning av skatter för statens räkning. I detta fall handlar det om den anställdes inkomstskatt.
Arbetsgivaren betalar i sin tur skatt på företagets inkomst.
Citera
2014-05-23, 19:16
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Egentligen?

Arbetsgivaren sköter om indrivning av skatter för statens räkning. I detta fall handlar det om den anställdes inkomstskatt.
Arbetsgivaren betalar i sin tur skatt på företagets inkomst.
Det är arbetsgivaren som bestämmer din lön, och således hur mycket du ska "bidra" i form av skatt.
Citera
2014-05-23, 19:41
Bannlyst
Citat:
Det är arbetsgivaren som bestämmer din lön, och således hur mycket du ska "bidra" i form av skatt.

Lönen bestäms inte av en enskild part, lönen kommer genom en överenskommelse som både arbetstagaren och arbetsgivaren kan acceptera.
Citera
2014-05-23, 20:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Jaha, och vad vill du ha sagt med det..?
Citera
2014-05-23, 20:19
Medlem
hansl77s avatar
Jösses. Låt säga 40 år i yrkeslivet. Det blir 65000 extra per år. I egenskap av kränkt vit man kräver jag dessa pengar!

Nej, det är så jävla brudigt i alla såna där publikationer numera. För en tid sedan fick jag hem ett jobbmagasin där 93% (jag räknade ut det) av alla som fått drömjobbet var leende glada unga blonda kvinnor.

Matriarkatet breder ut sig som en våt filt.
Citera
2014-05-24, 06:52
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Jaha, och vad vill du ha sagt med det..?
Mest bara att det är helt irrelevant i lönedebatten.

Kan du förklara för mig varför du tycker att det är så otroligt viktigt att man pratar om nettolöner i just det här specifika fallet, när normalfallet är att man pratar om bruttolöner i alla andra sammanhang?
Citera
2014-05-24, 14:25
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Mest bara att det är helt irrelevant i lönedebatten.
På vilket sätt är det irrelevant? Trollar du?
Citera
2014-05-25, 02:05
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
På vilket sätt är det irrelevant? Trollar du?
Suck...

Det relevanta är inte den faktiska siffran, utan att den är större än noll. Sen hade jag gått med på att det kunde ha viss betydelse om det ändrade nettolönen med säg 95% eller så, men 30% är ingenting i sammanhanget. Det är fortfarande samma storleksordning.

Och eftersom du missade resten av inlägget får jag upprepa min fråga:

Kan du förklara för mig varför du tycker att det är så otroligt viktigt att man pratar om nettolöner i just det här specifika fallet, när normalfallet är att man pratar om bruttolöner i alla andra sammanhang?
Citera
2014-05-25, 13:16
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Suck...

Det relevanta är inte den faktiska siffran, utan att den är större än noll. Sen hade jag gått med på att det kunde ha viss betydelse om det ändrade nettolönen med säg 95% eller så, men 30% är ingenting i sammanhanget. Det är fortfarande samma storleksordning.

Och eftersom du missade resten av inlägget får jag upprepa min fråga:

1 mkr kronor är mer än 0 kr.

3,6 mkr låter mer än 2,6 mkr.

Man undanhåller att 1 mkr går tillbaka till samhället.
Citera
2014-05-25, 14:30
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
1 mkr kronor är mer än 0 kr.

3,6 mkr låter mer än 2,6 mkr.

Man undanhåller att 1 mkr går tillbaka till samhället.
Man undanhåller ingenting, eftersom alla normalbegåvade individer vet hur skatt fungerar.

Citera
2014-05-25, 15:26
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Man undanhåller ingenting, eftersom alla normalbegåvade individer vet hur skatt fungerar.

Har förklarat det ovan. Ta ut huvudet ur ditt *rs*l* och läs.
Citera
2014-05-25, 15:33
Medlem
nins avatar
Citat:
Därför att den effektiva skillnaden blir lägre. 2,6 är mindre än 3,6.
Därför att 1 mkr av de 3,6 mkr går tillbaka till samhället. Alltså bidrar mannen med 1 mkr mer än kvinnorna till samhället.

"Vissa befolkningsgrupper har således ett positivt livsnetto gentemot den offentliga sektorn medan andra grupper har ett negativt. Kvinnors genomsnittliga livsnetto är ca en miljon kr plus medan mäns är ca en miljon kr minus. Med andra ord överförs en knapp miljon kr genom den offentliga sektorns försorg, från en genomsnittlig man till en genomsnittlig kvinna under en livstid. I summan ingår inte den omfördelning som sker inom hushållen. "

Källa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in