Citat:
Det är möjligt att bistånd ger mer värde för pengarna än invandring och flyktingmottagande. Du verkar tvärsäker på att det är så. Jag är inte övertygad. Tror att det är en mer komplicerad fråga än vad du vill ge sken av. Om det kan visas otvetydigt att du har rätt, så är jag som sagt beredd att revidera min position.
Nej, tvärsäker är jag inte. Det här är ingen religös fråga för mig, kan nån visa mig med fakta och logik hur jag tänkt fel så ändrar jag mig.
Men jag har läst en hel del om ämnet och även sett misären på nära håll med egna ögon. Här är några exempel på hur lite det kostar att rädda liv i tredje världen:
Ett matpaket kostar 77 kr, och räcker i en månad för en person (länk)I jämförelse kostar det väldigt lågt räknat 10 000 kr per månad att hjälpa en flykting i Sverige. Det motsvarar alltså mat till 129 personer, 154 malarianät (som räcker många år), rent vatten till 50 nya personer varje månad, eller HIV-medicin till 184 personer.
Det kostar 200 kr att ge en person "permanent" tillgång till rent vatten: länk
Malarianät kostar $10/st, och kan rädda liv: länk
HIV-medicin kostar mindre än $100 per år för en person (källa)
Under 5 år har vi alltså hållt 129 personer vid liv genom att ge dem mat, 184 personer genom HIV-medicin, eller så fixar vi rent vatten till 3 000 personer eller malarianät till 9 240 barn.
Även om siffrorna inte är exakta så inser man snabbt vilka proportioner det rör sig om, eller hur? Om man "bara" räddar så lite som 10 liv genom HIV-medicin istället för att ta in en flykting till Sverige så är väl valet självklart?
Citat:
Ja, det är ju normal politik att diskutera hur vi ska prioritera olika områden. Men oavsett hur mycket eller lite vi lägger på u-hjälpen så håller jag med dig om att vi måste använda de pengarna för att minimera det totala lidandet.
En person är inte värd mer bara för att han lyckats ta sig till Sverige. Snarare tvärtom, då har han indirekt bevisat att han är mycket rikare än många fattiga i tredje världen.
Edit:
Citat:
Som jag förstått det så förespråkar vänstern en ännu öppnare invandringspolitik än dagens. Deras argument är att vi måste visa sympati för fattiga, dela med oss av vår välfärd, alla ska hänga med osv. Men vem ska stå för notan? Hur ska sverige som nation försörja alla dessa flyktingar, tiggare och bidragstagare?
Det undrar jag också. Och som sagt, oavsett generösa vi vill vara ska väl pengarna gå dit de gör störst nytta? Jag tycker det är oerhört magstarkt som man gör idag att ta pengar från u-hjälpen och istället lägga dem på flyktingar i Sverige.
Senast redigerad av lm5711 2014-05-25 kl. 12:43.
Senast redigerad av lm5711 2014-05-25 kl. 12:43.