Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Mina åsikter:
6-7-8% är inte ett uppmuntrande eller ens godkänt valresultat. Det betyder att strategin att synas i etablerad media inte räcker - för i den här valrörelsen har man fått maximal exponering. Då har man - i allra bästa fall - stagnerat på en nivå man nådde för ett par år sedan och alltså inte "vunnit" valrörelsen.
Man har ju - till skillnad från 2009/10 - fått tillgång till alla mediala plattformar, debatter, intervjuer, utfrågningar i både lokal- och riksmedia. Man har satsat mycket stora resurser på TV-reklam, uppmärksammade affischer i tunnebanan, utskick till de flesta hushåll.
Tillsammans med romer, syrier, aggrofeminister och ett enat, galet politiskt etablissemang så har SD som jag flera gånger sagt en perfect storm när man dessutom varit glödheta i media och resursstarka som aldrig förr.
Såhär är det ju: SD är ett parti man inte är ljum och neutral till. Antingen kommer man inte rösta SD - eller så känner man att man måste rösta på SD. "Marginalväljare" finns egentligen inte. En het valrörelse med maximal exponering och aggressiva motståndare är precis vad som bör råda bot på SD-väljarens apati, om något ska göra det.
Det betydligt högre valdeltagandet det talas om bör gynna de entusiasmerade ytterligheterna - vilket verkar vara fallet med FI och MP, enligt opinionsundersökningarna. Om EU-kritiska, invandringsrestriktiva partier i övriga Europa presterar bättre i EU än det egna parlamentet, finns ingen anledning att SD inte ska göra detsamma. Om populister som granskas hårt av etablerad media i andra länder ändå presterar, finns ingen anledning att SD inte ska göra detsamma.
Det vi ser idag är maximeringen av den "traditionella" metoden att hoppas "komma ut" via etablerade kanaler. Att anpassa sig efter dessa kanalers spelregler och hoppas att väljarna ser igenom filtret av negativ spinn från vad som förblir svurna ideologiska fiender.
För att tala om "succé" eller "jordbävning" krävs definitivt tvåsiffrigt och att man inte ligger för långt efter MP. Om MP ensamt är dubbelt så stora som SD vid ett valdeltagande en god bit över 50% så faller ju tanken att SD är tredje största parti. Och om de extremt gynnsamma förhållandena nu inte bär frukt, finns ingen anledning att hoppas på mer än marginella förbättringar till riksdagsvalet.
Nu är det skarpt läge: Både partiledningens mainstream media-strategi och opinionsinstitutens trovärdighet kommer sättas på prov.
Ska vi säga att 9-9,5% är en slags brytpunkt: Högre än så sänker institutens trovärdighet kapitalt och ger oss i den här tråden rätt i mycket av vår skepsis om deras metodik och agenda.
Lägre än så (åtminstone betydligt lägre) så verkar det inte fungera att köpa TV-spotar för miljoner och hoppas att vanligt folk ska se igenom medias vinkling.
Det som dock varit bra från SD:s sida är Björn Söders duell med Fridolin och SD-kvinnornas smarta, virala bikinifilm, där en billigt producerad film väckte en kalkylerad kontrovers och lät Paula Bieler fylla på med seriösa, goda argument i uppföljningen.
Jimmies insats (förvisso viktig) var att åka runt och bli utbuad och verka harmlös. Tack vare de rabiata motståndarna kan det räcka för att motivera sympatisörer att gå och rösta.
För det är det viktiga: Inte att breda folklager ska tycka att "SD inte är så farliga egentligen - lite rätt har de ibland, men...", utan att valsedlarna ska läggas i lådan.
Väl analyserat och skrivet som vanligt Oyto.
Jag har haft moraliska dubier huruvida jag borde rösta eller stanna hemma i trädgården vad gäller rösten till just EU-parlamentet. De senaste veckornas hetsande har gjort rösten till en viktig inrikespolitisk och metapolitisk markering.
Därför har jag röstat nu på morgonen.
Jag står fast vid min tidigare gissning om ett valresultat på 6,5 för SD, vilket under normala förhållanden skulle vara ett utmärkt resultat då det innebär en fördubbling sedan senaste val av samma slag.
Om det sker samtidigt som stollevänstern lyckas mobilisera och göra ett toppenval så tror jag att det kommer att vara en enorm motivationssänkare för SD och hela den svenskvänliga rörelsen även inför riksdagsvalet.
Så ut och rösta med er!