2014-05-25, 10:45
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Instämmer med tidigare talare.
6-7 % för SD är verkligen inte bra. Med den snigelfarten i ökningen lär det vara för sent för SD och Sverige när till slut de nödvändiga 15-20% uppnåtts.

8-9% är godtagbart. Inte mer. Denna siffra skulle betyda att flera av de agendasättande opinionsinstituten legat i närheten av sanningen, och det tror i alla fall inte jag på.

10% är på gränsen till bra. 10% är en magisk gräns att passera. En tiondel av befolkningen. Var tionde väljare.

11% och mer, först vid dessa siffror bör champagnen korkas upp. Skulle innebära ett utmärkt avstamp inför höstens val. Skulle vara ett slag i mellangärdet på ljugmedia, opinionsinstitut och 7-klöverpolitiker. Skulle ge Löfvén, dåren Reinfeldt och de andra banditerna mardrömmar varje natt fram till den 14 september.

Du vill alltså se en ökning med 200% för att det är värt att fira?
2014-05-25, 10:53
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Instämmer med tidigare talare.
6-7 % för SD är verkligen inte bra. Med den snigelfarten i ökningen lär det vara för sent för SD och Sverige när till slut de nödvändiga 15-20% uppnåtts.
Det ar redan for sent for Sverige, tycker denne tidige sjuttiotalist. Det land jag vaxte upp i ar forstort. Nu ar fragan om hur javligt det skall bli. For partiet SD ar det bra att fa mandat och allt darover ar bonus. For Sverige ar allt under 50% ett sorgligt underbetyg for svenskarna.

Nu ar detta EU-valet och det enda det egentligen innebar ar att det satter en viss ton infor riksdagsvalet; men knappt ens det om det inte blir verkliga chocksiffror for SD.

Mediaspin i forvag:

*SD under valresultatet 2010 = SD backar.

*SD over 2010 men under normala opinionsundersokningnivaer for riksdagen = SD nar inte upp till nivan i opinionsundersokningarna. SD gar daligt, SD backar, folket sager ifran mot SD.

*SD over 10% och alltsa de flesta opinionsundersokningar = EU-valet ar en dalig fingervisare dar sma partier valdigt ofta far oproportionerligt mycket roster, se t ex Piratpartiet och Junilistan. Dessutom ar det lagt valdeltagande. Detta innebar inte att SD har ett starkt eller vaxande stod hos valjarna infor September. Inget att se har.

(Distinktionen EU-opinionsundersokningar och riksdagens diton ignoreras precis som alla andra logiska invandningar som ni och jag kan se med ovanstaende spin scenarier.)

Endast nagonstans over 20% eller sa skulle mojligtvis tvinga fram ett par dagars hysteri och luftande av verkligheten innan man atervander till att ignorera det hela och latsas som om det inte hant.
2014-05-25, 10:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Ja? Det är inte särskilt konstigt. Inte när samhället ser ut som det gör, inte när debattklimatet ser ut som det gör.

PS. Front National fick 6,3 % i EU-valet 2009. Tror ni fransmännen är nöjda med ca 13 %? Nej. En fördubbling är inte nödvändigtvis bra nog. Får SD under 8 % är det inte de röda som bör gråta. Får SD över 10 % kan man fira med fransk (och därmed Front Nationals) nazistchampagne. 8-9 % godkänt. 9-9,9 % med marginal godkänt.
2014-05-25, 10:58
Medlem
shogun-rs avatar
Tydligen räknar man med väldigt högt valdeltagande (för att vara EU-val). Kan ju undra om det gynnar Sverigedemokraterna eller inte.

Förhoppningsvis har vi lyckats sparka upp alla soffliggare och många som vill visa sin demokratiska röst när alla visat sin avsky för demokrati.
2014-05-25, 11:00
Avslutad
Citat:
Tydligen räknar man med väldigt högt valdeltagande (för att vara EU-val). Kan ju undra om det gynnar Sverigedemokraterna eller inte.

Förhoppningsvis har vi lyckats sparka upp alla soffliggare och många som vill visa sin demokratiska röst när alla visat sin avsky för demokrati.
Jag befarar att det till största del är det motsatta. Det viktigaste som finns är ju att rösta emot SD, rasismen, främlingsfientligheten snarare än att rösta för något. Jag hoppas dock så klart att jag har fel.
2014-05-25, 11:07
Medlem
Citat:

Man måste se att ett euval är ett euval...

Kan Junilistan få över 14%, men SD bara hälften av detta är det inte så jävla bra. Det är just i EU-val som alternativa partier kan gå extremt bra. Det är där alla dessa "jo, men visst har SD rätt i vissa frågor men.."-personer enkelt kan lägga sin proteströst på SD (även om de i riksdagsval tvekar.)

Håller med Oyto att detta val faktiskt visar hur långt SD har kommit och brutit igenom.

Det där med 200% är ju inte seriös jämförelse. Det var 2009. Man bör jämföra med hur SD har varit de senaste åren. Kan man inte dra fördel av opinionen (uppemot 14% i sentio) och gör ett dåligt val i ett val där protestpartier gynnas ja.. då kanske SD landar på en 6-7% i riksdagsvalet i höst.
2014-05-25, 11:12
Medlem
shogun-rs avatar
"Enligt Nelsson har intresset för att rösta ökat i alla åldersgrupper, förutom för de födda på 1930-och 40-talet. I denna grupp uppger i stället fler att de inte tänker rösta.

– Det här är första gången vi har ett val där sociala medier spelar en stor roll, och många politiker har varit bra på att utnyttja det, säger Karin Nelsson.

I webbundersökningen har 3.302 personer tillfrågats under perioden 6-8 maj och 2.310 personer under perioden 21-23 maj."

http://www.svt.se/nyheter/val2014/bara-timmar-kvar-rekordmanga-har-rostat

Sociala medier som anses vara SD's starka kort. Det bådar gott. Dels så har Jimmie och andra inom SD varit väldigt aktiva tycker jag och sen är ju vi och andra sympatisörer aktiva jämfört med andra partier. Eller hur...
2014-05-25, 11:12
Medlem
Jag tycker över 7% är svagt godkänt. Tror själv på 8.8%.
SD kommer få betydligt fler röster än förra valet, men det höga valdeltagandet kommer nog inte låta SD komma alltför högt.

Vilket nummer SD än får så kommer ju media spinna det som ett misslyckande eller besvikelse för partiet. Om de så gör 9% eller 15%. Alltid någon vinkel man kan hitta.
2014-05-25, 11:14
Medlem
Dr_Kronas avatar
Eftersom SD är det mest diskuterade partiet på nätet och att invandringen är det mest diskuterade ämnet så finns det ett mycket stort intresse för både partiet och frågan. Så jag tror att SD kan överraska stort i valet.

Sen undrar jag hur länge Åkesson orkar hålla på att vara ledare för partiet. Det måste vara otroligt påfrestande att alltid vara påpassad och alltid utsatt för diverse hot. Min gissning är att han lämnar över taktpinnen till någon annan efter valet.
2014-05-25, 11:18
Medlem
traskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jag befarar att det till största del är det motsatta. Det viktigaste som finns är ju att rösta emot SD, rasismen, främlingsfientligheten snarare än att rösta för något. Jag hoppas dock så klart att jag har fel.

Jag tror det är tvärtom. I mitt jobb pratar jag med hundratals människor varje dag och en fråga där opinionen svängt kraftigt är tiggarsituationen. Många som tidigare kände sympati och skänkte pengar till dessa "stackare" är trötta på eländet och jag har fått uppfattningen att en stor del av dom för första gången skall rösta på SD - även om dom flesta inte vågar säga det rätt ut.
2014-05-25, 11:22
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
Man måste se att ett euval är ett euval...

Kan Junilistan få över 14%, men SD bara hälften av detta är det inte så jävla bra. Det är just i EU-val som alternativa partier kan gå extremt bra. Det är där alla dessa "jo, men visst har SD rätt i vissa frågor men.."-personer enkelt kan lägga sin proteströst på SD (även om de i riksdagsval tvekar.)

Håller med Oyto att detta val faktiskt visar hur långt SD har kommit och brutit igenom.

Det där med 200% är ju inte seriös jämförelse. Det var 2009. Man bör jämföra med hur SD har varit de senaste åren. Kan man inte dra fördel av opinionen (uppemot 14% i sentio) och gör ett dåligt val i ett val där protestpartier gynnas ja.. då kanske SD landar på en 6-7% i riksdagsvalet i höst.

Det som ligger i fatet för sd är att v och mp är oprövade i ansvarstagande. Alliansen har styrt i 2 mandatperioder och innan dess styrde enbart socialdemokraterna. Får vi nu ett skifte med rödgrön regering med höjda skatter, maratonvåldtäkter, upplopp, högre arbetslöshet och företagsflykt ska du se att SD har 20 procent inom räckhåll.
2014-05-25, 11:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av traske
Jag tror det är tvärtom. I mitt jobb pratar jag med hundratals människor varje dag och en fråga där opinionen svängt kraftigt är tiggarsituationen. Många som tidigare kände sympati och skänkte pengar till dessa "stackare" är trötta på eländet och jag har fått uppfattningen att en stor del av dom för första gången skall rösta på SD - även om dom flesta inte vågar säga det rätt ut.
Jag hoppas verkligen att det är så, men det är bäst att vara pessimist. Det är svårare att bli besviken då...

Bara 12 timmar kvar nu. Om tomten fixar tvåsiffrigt behöver jag inga julklappar i år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in