Citat:
Ursprungligen postat av
Bitsocker
Precis, vi har mycket värre problem än andelen födda barn per kvinna.
Som en arbetsmarknadsmodell från 30-talet som är anpassad efter helt andra förutsättningar. Därför åtgärder för att få ner arbetslösheten är så tokigt dyra
Citat:
Ursprungligen postat av
Bitsocker
Också korrekt om vi vill fara i framkant, men nu är det inte den gruppen invandrare som vi tar in i landet. Skulle vår invandring bestå av högutbildade människor som sköter sig i lika stor utsträckning som den ursprungliga befolkningen, så skulle kritiken mot invandring vara låg och relativt obefogad.
Jag håller med. Som det är nu är 49% av arbetskraftsinvandringen kvalificerad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bitsocker
Man bör naturligtvis räkna med alla vinster och alla kostnader när man överväger en eventuell lösning. Det är fortfarande en nettokostnad i nuläget för oss, jag förklarade varför den är det när OECD-rapporten kom ut förra sommaren. [Tillägg:
länk till inlägget.] Även
om invandringen skulle vara en mindre ekonomisk vinst så kan man inte lösa det här problemet genom invandring, för det gör att man måste ha ännu högre invandring i framtiden för att kompensera för när våra nuvarande invandrarna går i pension, det är ingen hållbar lösning. Om Kina med sin ettbarnspolitik, och alla andra länder som har avsevärt mycket lägre födelsetal än vad vi har (
länk), klarar sig trots deras skeva demografipyramid, så kommer inte detta att vara ett märkvärdigt problem för oss.
Fast man får inte mer i budget för att belastningen av offentliga tjänster minskar. Sen är det i överkant att slentrianmässigt räkna ut per capita belastningen av offentliga tjänster, invandrare använder vården mindre för att de är yngre. Vården är hälften av de utgifter som inte tas med i direkta kostnader.
Ska man lösa problemen på sikt bör man givetvis överge vår nuvarande pensionsmodell till förtur för en modell där vi har fonderade medel.
Kina har för övrigt övergett sin ett-barns-politik, just eftersom det skapar sådana problem:
http://www.bbc.com/news/world-asia-china-25533339
Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
Så är det nog.
Vi har alltså problemet att medelsvensson betalar för lite i skatt under sitt liv och/eller kostar för mycket i välfärd+pension. Det problemet löser man bara genom att medelsvensson betalar mer skatt / jobbar fler år, samt att man drar ner något på välfärd och pension.
Notera att jag skriver medelsvensson. Hur man fördelar pengarna mellan personerna inom varje årskull kan man debattera i all oändlighet. Men jag tycker inte det är schysst att sno för mycket av kommande årskullar.
Jag håller med.
Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
Ja, det skulle kunna vara en lösning.
Svårt politiskt dock, tyvärr.
Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
Jo, visst, om man lyckas få hit arbetskraftsinvandrare som faktiskt jobbar och betalar hyfsat i skatt så kan det löna sig för stunden. Jag köper Joakim Ruists siffror där man tjänar 30 000 kr om året på hans arbetskraftsinvandrare.
Men även med en miljon av dessa så blir det faktiskt "bara" 30 miljarder om året. Vad kostar pension och äldrevård om året? Över 400 miljarder? En miljon arbetskraftsinvandrare ger oss isåfall en höjning på drygt 5%.
Men vad händer på sikt om dessa arbetskraftsinvandrare sedan i snitt kostar mycket mer under sitt liv i Sverige än de betalat i skatt?
Hur får du ihop den ekvationen utan en ständigt ökande invandring? Är det underförstått att vi ändå "måste" ändra en massa i dagens system vad gäller skatter, välfärd, pensioner, osv?
Eller är det helt enkelt "någon annans problem" (
länk)?
650 miljarder är socialförsäkringen + vården.
Jag skulle tro att det är filosofin gällande offentliga pensionssystemet och vården sen programmen uppfördes under principen pay-as-you-go. Idag är det ändå så att snittsvensken betalar mindre i skatt än han förväntas ta ut under en livstid i offentliga tjänster, vi skjuter över kostnaderna till kommande generationer. Därför jag tycker det är smått larvigt att räkna ut invandrare som en kostnad för att de i framtiden kommer belasta pensionssystemet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Varför skulle man inte "ta med" den importerade belastningen av offentliga tjänster i den ekonomiska kalkylen, när en oselekterad invandring påstår vara en s.k. "lösning" på den imhemska belastningen av offentliga tjänster.
För man gör inte budget på det viset. Om man ska ta med det får man korrigera siffrorna efter skalbarhet. Det är inte så att kostnaderna ökar linjärt per varje till invånare. Vården används exempelvis primärt av äldre, 16 gånger mer. Invandrare är yngre. Arbetskraftsinvandrare belastar inte skolan. Vissa offentliga tjänster är helt oberoende av invandringen (som det mest som rör infrastruktur och försvaret helt och hållet).
Det är inte så att vi får mer pengar, så att säga att man kan spara på invandringen är fel. Man får mindre pengar i budgeten. Om vi nu antar att invandrare belastar välfärden mycket så innebär det att vi då kan skära ner på välfärden om vi inte har invandring och först där gör vi besparingar. Kollar man då exempelvis på SD's budget så räknar de att de kan spara pengar på att man minskar belastningen av offentliga tjänster, men de föreslår inte nedskärningar utan de räknar det som ett budgetplus. Så gör man inte budget.
Jag kanske kan förklara det lite bättre såhär. Om svenskar blev friskare skulle vi inte belasta vården lika mycket. Men om man inte budgeterar för mindre utgifter i vården så gör man ingen besparing alls. Då har vi bara en oanvänd överkapacitet.
Så därför är det konstigt att ta med det om vi ska räkna på hur det blir i offentlig budget.
Citat:
Ursprungligen postat av
marcus90_kung
Källa tack!
På vad?
Citat:
Ursprungligen postat av
OneDoesNotSimply
Man måste inte tro på propagandaartiklar. Ingenjörsskrikande brukar vara obefogat och handlar mycket om att arbetsgivare vill ha ner löner. Jag menar att vi överutbildar ingenjörer. Istället borde ta bättre hand om de talanger som finns.
SCB är propaganda?
Sid7: "Enligt Prognosinstitutets beräkningar kommer det vara en brist på cirka 51 000 ingenjörsutbildade år 2030"
http://www.scb.se/statistik/_publikationer/UF0521_2013A01_BR_A40BR1301.pdf
Citat:
Ursprungligen postat av
vizsofius
Jag skulle säga det finns ingen seriös forskning som skulle säga att invandringen inte går minus. 19 av 21 skatteökningar som Reinfeldt och co har föreslagit ska finansiera den ökade invandringen som Fredrik tycker att vi ska ha.
Är OECD-rapporten inte seriös?
Jag skulle inte kalla Tullbergs analys seriös. Om vi kollar på Ekbergs så är det ett mindre minus och han korrigerar inte för skalbarhet.
Skatteökningarna har att göra med demografiförändring och ökad belastning i vården och från pensioner, det har ingenting att göra med invandringen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Länken visar bara inflödet.
Där kan man se att Sydkorea som har god bnptillväxt och framgångsrika företag har ett väldigt litet inflöde.
Tyskland som anses som framgångsrik i Europa har mindre än halva Sveriges inflöde. Ser man till tabellen borde vi lägga oss nära Sydkorea. Dvs tolerera en ökning med max 10 K invånare per år.
En ökning av invånarantalet kostar. Det kostar i bostäder, poliser, brandkår, skolor, vårdcentraler, sjukhus, daghem, vägar, vatten, avlopp, etc. Om de som flyttar in inte omedelbart blir närande och nettobidragare till det offentliga så kostar befolkningsökning. Det går antagligen att räkna ut vilken lön de måste ha. Minst 35K i månaden kanske?
Fast kostnader av en ökning i invånare ökar inte linjärt med befolkningen. Vissa offentliga tjänster påverkas inte alls, som statsskulden eller försvaret. Andra är högst skalbara, som infrastruktur, elnät, avlopp. Därutöver är vissa mindre skalbara som vårdcentraler, polisen, rättsväsendet.
OECD-rapporten på ämnet är den största övergripande empiriska studien som gjorts. Där blir det plus statsfinansiellt i direkta kostnader (så folk kommer inte hit och "tar bara bidrag"). Sen om man ska korrigera för offentliga tjänster beror det på hur man gör det, men rent slentrianmässigt per capita blir det ett litet minus.
Att räkna ut vad som krävs för att vara närande på snitt är lite problematiskt, för invandrare belatsar vissa offentliga tjänster mindre, som sjukvården, och andra mer, som rättsväsendet. Därtill blir ju det då över en livstid och ålder korrelerar till vis mån med inkomst så man skulle behöva korrigera för en normal löneutveckling.