Citat:
Ursprungligen postat av
hulkenberg
Sett ur arbetsmarknadssynpunkt så behöver Sverige mer arbetskraft utifrån. Vi är idag lika många i arbetsför ålder som för 10 år sedan och det beror på att vi faktiskt har tagit emot mycket folk under denna 10-årsperiod. Har för mig att jag har läst att vi faktiskt behöver ta emot ännu fler invandrare än idag för att klara av jobben i framtiden.
Redan idag så saknas det tiotusentals lärare, specialpedagoger, sjuksköterskor och läkare osv! Utan invandringen hade Sverige varit kört i botten, både kulturellt och jobbmässigt.
Jag tycker ju iofs att man får skilja på massinvandring och arbetskraftsdito. I slutet av 50- och början av 60-talet var den svenska tillverkningsindustrin (vart tog den vägen?) i stort behov av kvalificerade arbetare så man genomförde rekryteringsresor genom Europa. Även de mest rabiata invandringshatarna har nog svårt att påstå annat än att det var en framgång. Den invandrargenerationen, och deras barn, är i min erfarenhet välintegrerade, produktiva och (faktiskt) rätt stolta medborgare.
På vad vis du tror dig lösa våra ev. behov av de högutbildade yrkeskategorier du nämner genom den invandring vi har idag är mig en gåta. Vi kan dessutom enkelt lösa behovet av t. ex. sjuksköterskor redan idag. Betala dem vad de förtjänar så kommer de tillbaka från Norge och Danmark.