2014-05-23, 17:06
Medlem
r0nins avatar
Finns nog säkert dem som gör det, men det är knappast medianlönen. Var försiktig med att ta din information från offentliga lönesidor där vem som helst kan knappa in siffror.
Citera
2014-05-23, 23:41
Medlem
Har ett par nära släktingar i ungefär samma ålder, några år under trettio. Båda har sina utbildningar från Uppsala universitet. Den ena är apotekare (och chef på apotek) och den andra är ST-läkare inom en högbetald specialitet. De har i princip samma lön. Och kanske liknande löneutveckling? Då kan TS fråga komma att stämma även för dem. Det som är extra kul är ju att båda yrkena är intressanta för våra invandrade ungdomar och utbildningarna är verkligen multikulti. Integration: Skitbra!
Citera
2014-05-24, 02:47
Medlem
Apotekschefer på mindre orter "20.000 invånare" ligger på 27-29 i månaden vet jag, kan inte tänka mig att det är sånt enormt spann upp till 67.500 om man inte som tidigare nämnt arbetar på nåt läkemedelsföretag då i en helt annan befattning.
Citera
2014-05-25, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Apotekschefer på mindre orter "20.000 invånare" ligger på 27-29 i månaden vet jag, kan inte tänka mig att det är sånt enormt spann upp till 67.500 om man inte som tidigare nämnt arbetar på nåt läkemedelsföretag då i en helt annan befattning.

Du snackar Tjurbajs! Min fru tjänar det, och hon är nästan längst ner på stegen på Apoteket!
Hennes chef är dock med på topp 5 listan över de kvinnor som tjänar mest i kommunen!
(Dock snackar vi något större kommun, men inte mycket)
Citera
2014-05-26, 10:53
Medlem
Nej Kanske i norge
Citera
2014-05-27, 22:39
Medlem
Davidparkers avatar
Njae. Ingångslön kan vara cirka 34000 kr. Dock tror jag du syftar på ambulerande apotekare som kan tjäna cirka 40k+/månad.
Citera
2014-05-30, 21:50
Medlem
Måste klargöra ett par saker i den här tråden

Apotekare - Expert på läkemedel. Vet mycket om hur man optimerar farmaceutisk behandling.
Läkare - Expert på behandling inom sitt område. Ställer diagnoser och sätter in farmakologisk behandling om nödvändigt.

Du kan träffa olika läkare för olika bekymmer och läkaren kan endast se vilka mediciner han satt in. Apotekaren/receptarien som träffar dig kan se alla läkemedel du har på recept hos alla läkare. OM de föreslår en ändring handlar det sällan om direkt felaktig medicinering (även om det förekommer) utan oftare om dosjustering eller anpassning till andra mediciner.
Citera
2014-05-30, 22:50
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekiekipartang
Måste klargöra ett par saker i den här tråden

Apotekare - Expert på läkemedel. Vet mycket om hur man optimerar farmaceutisk behandling.
Läkare - Expert på behandling inom sitt område. Ställer diagnoser och sätter in farmakologisk behandling om nödvändigt.

Du kan träffa olika läkare för olika bekymmer och läkaren kan endast se vilka mediciner han satt in. Apotekaren/receptarien som träffar dig kan se alla läkemedel du har på recept hos alla läkare. OM de föreslår en ändring handlar det sällan om direkt felaktig medicinering (även om det förekommer) utan oftare om dosjustering eller anpassning till andra mediciner.

Hur skiljer en apotekare från en biotekniker med inriktning på syntes?
Kursplan apotekare

Kursplan bioteknik åk 1-3 Kursplan biotekniker

Kursplan masterprogram biotechnology Kursplan master

Spontant ser jag att man läser 30 hp grundläggande kemi som apotekare men endast 21 hp som biotekniker.

Jag tänker främst inom läkemedelsvärlden då en biotekniker inte kan jobba som apotekare såklart.
Citera
2014-05-31, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Hur skiljer en apotekare från en biotekniker med inriktning på syntes?
Kursplan apotekare

Kursplan bioteknik åk 1-3 Kursplan biotekniker

Kursplan masterprogram biotechnology Kursplan master

Spontant ser jag att man läser 30 hp grundläggande kemi som apotekare men endast 21 hp som biotekniker.

Jag tänker främst inom läkemedelsvärlden då en biotekniker inte kan jobba som apotekare såklart.

En Apotekare är expert på läkemedel. Det är en standardiserad utbildning som är i princip samma över hela världen och det är fokus på farmakologi, farmakodynamik och farmakokinetik. Utöver det här läser man fysiologi etc. Det här är även de frågor som man jobbar med hos ett läkemedelsbolag, men enkelt förklarat är man ingen labbråtta. Man bor oftast inte på labbet som apotekare.

En biomedicinsk analytiker blir expert på kroppens egen kemi kan man väl enklast uttrycka det även om det är en förenkling. Såvitt jag fått förklarat för mig är deras huvudsakliga ansvarsområde handlar om analysera prover och de jobbar med klinisk farmakologi, forskning och utveckling av läkemedel, men även till viss del i säkerställande av produkter för att se till att läkemedel håller måttet.
Citera
2014-12-02, 12:40
Medlem
Nu när andra än bara staten kan öppna upp apotek så kan ju ägaren vara en apotekare och därmed ta ut fela löner och apotekare som inte är ägare får ca 35 000. Förut var det ju staten som var ägare och då fick alla apotekare mer likvärdiga löner.
Citera
2014-12-02, 21:43
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saman10
Nu när andra än bara staten kan öppna upp apotek så kan ju ägaren vara en apotekare och därmed ta ut fela löner och apotekare som inte är ägare får ca 35 000. Förut var det ju staten som var ägare och då fick alla apotekare mer likvärdiga löner.

Då är ju frågan varför inte det finns någon prisjämförelsesajt för läkemedel om vem som helst kan öppna apotek och det är fri marknad.
Citera
2014-12-02, 22:25
Medlem
Christopher.s avatar
Apotekare lär fasas ut, en robot klarar av deras yrke utan större problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in