Citat:
Jag säger inte emot dig på någon av dessa punkter. Av allt att döma så jobbade den genomsnittliga arbetskraftsinvandraren på 60-talet hårt utan att utnyttja välfärdssystemen i onödan. Jag hyser inget agg mot dessa personer. Vi bad dem komma hit, och de jobbade stenhårt åt oss. Vad mer kunde de gjort?
Det är en bra början, men säger egentligen inte så mycket om huruvida dessa personer totalt betalt mer i skatt under sitt liv än de kostat i offentliga utgifter.
I Sverige har vi höga skatter på högavlönade just för att de lågavlönade ska få ett bättre liv. Det tycker jag är bra. Men det betyder samtidigt att vi får vara lite försiktiga med arbetskraftsinvandringen.
Bara för att en person är lönsam att anställa för ett företag betyder det inte att han är "lönsam" för samhället när man räknar ihop slutnotan. Samhället subventionerar nämligen en stor del av kostnaderna (sjukvård, pension, akassa, rättsväsende, infrastruktur, osv) genom skatter på högavlönade.
Den ekvationen går inte ihop längre om vi ökar andelen lågavlönade för mycket. Har du nån annan syn på saken?
Citat:
Visst, även om de trots allt kostat en del pengar netto för Sveriges offentliga ekonomi så var det förmodligen en bra affär totalt sett eftersom industrin kunde expandera mycket.
Det är inte samma sak som att dagens fria arbetskraftsinvandring skulle vara lönsam totalt sett, eller hur?
Under 2013 delade vi ut 7 041 uppehållstillstånd för arbeten "utan krav på särskild yrkesutbildning" (källa).
Det gör ju visserligen att andelen pensionärer minskar vilket efterfrågades i trådstarten.
Men är det en bra affär för Sverige på sikt? Om dessa personer kostar 3 miljoner totalt med pension och äldrevård så har vi alltså dragit på oss ett framtida åtagande om ca 21 miljarder för denna gruppen.
Jag menar inte att det kommer att bli exakt så här för denna gruppen. Men det visar hur snabbt miljarderna kan springa iväg om man inte är försiktig.
Det finns dessutom 440 000 arbetslösa i Sverige. Var det verkligen helt omöjligt att hitta 7 041 personer bland dessa arbetslösa som kunde ta dessa jobb "utan krav på särskild yrkesutbildning"? Man borde kanske även räkna med bortträngningseffekten av dessa arbetslösa (akassa, div. bidrag, inga skatteinbetalningar, osv). Då kanske det snarare handlar om totalt 30-40 miljarder under gruppens livstid?
Det här var ett exempel baserat på ca 7 000 personer som faktiskt verkar få ett jobb och betala skatt. Hur ser det ut för övriga befolkningsökningen på uppemot 100 000 personer om året?
Hur djupt är hålet vi grävt oss ner i? När ska vi sluta gräva?
Citat:
Jag säger inte att all invandring alltid är dålig. Jag vänder mig mer mot (andras) generella argument om att "all invandring alltid är bra", "vi behöver fler personer i Sverige för att minska andelen pensionärer", osv.
Vi kan ha ett behov av viss invandring. Men vi får noggrant definiera vad vårt behov är, förväntat resultat, avstämningspunkter, inkomster och utgifter, osv. Jag ser inte mycket av detta i dagens invandringspolitik.
Det hela påminner mig snarare om en naiv projektledare som snöat in på den senaste flugan, och prompt ska genomföra den i företaget oavsett hur verkligheten och svårigheterna ser ut. Vad tycker du?
Citat:
Nej. Du kvalar förmodligen med råge in i de 40% som betalar mer i skatt under livet än de kostar i välfärd.
Om du föreslog fri invandring av unga civilingenjörer som har erbjudande om arbete till marknadsmässig lön så skulle jag inte ha några som helst nationalekonomiska invändningar mot det.