2014-05-23, 05:06
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Sista (???) SIFO inann EU-valet på söndag:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-och-fi-mot-eu-parlamentet_3588450.svd

Socialdemokraterna 28,3 procent (24,4 procent i EU-valet 2009)

Moderaterna 18,1 (18,8)

Miljöpartiet 12,5 (11,0)

Folkpartiet 8,8 (13,6)

Sverigedemokraterna 8,6 (3,3)

Vänsterpartiet 6,6 (5,7)

Centerpartiet 5,3 (5,5)

Kristdemokraterna 4,9 (4,7)

Feministiskt initiativ 4,3 (2,2)

Piratpartiet 2,2 (7,1)

Junilistan 0,1 (3,6)

Min initiala tanke är att SD och S ligger ganska högt, även om det inte är helt oväntat så trodde jag inte att de skulle locka väljarna till valbåsen i den utsträckningen. FP tappar väldigt mycket, järnladyn Paulsen har tappat gnistan lite, vilket har märkts. PP trillar ut med god marginal, vilket inte är helt oväntat, men andra mätningar pekar iofs på motsatsen (att de får behålla 1 mandat). F! kommer precis in, men det är verkligen långt ifrån klart. Junilistan helt ute ur leken, tyvärr.

Precis som väntat. F! tar sina röster från andra Nyliberala partier (Allahiansen och Piratpartiet) - samma skrot och korn, dvs F!s uppgång är en ren kannibalisering inom det Nyliberal blocket.

Hoppas på att F! landar på 3.9% i riksdagsvalet. Det vore en klockren kannibalisering bland Sveriges islamister.

------------------------

Tecken i tiden? F!s uppgång är ett bevis på det starka politikerföraktet som Imam Reinfeldt har skapat - han lurade Det Sovande Folket totalt.

------------------------

Ponera att Allahiansen vinner valet 2014 och bildar minoritetsregeriing samt att F! kommer in.
Då kunde vi 2015 få se en F!-uppgörelse med Allahiansen om islamiseringen av Sverige.
Inte? Ingen trodde på MP-uppgörelsen heller innan den kom 2011 (och den förnekas fortfarande av vissa).
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2014-05-23 kl. 05:26.
2014-05-23, 07:06
Medlem
Sir_Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Sista (???) SIFO inann EU-valet på söndag:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sd-och-fi-mot-eu-parlamentet_3588450.svd

Socialdemokraterna 28,3 procent (24,4 procent i EU-valet 2009)

Moderaterna 18,1 (18,8)

Miljöpartiet 12,5 (11,0)

Folkpartiet 8,8 (13,6)

Sverigedemokraterna 8,6 (3,3)

Vänsterpartiet 6,6 (5,7)

Centerpartiet 5,3 (5,5)

Kristdemokraterna 4,9 (4,7)

Feministiskt initiativ 4,3 (2,2)

Piratpartiet 2,2 (7,1)

Junilistan 0,1 (3,6)

Min initiala tanke är att SD och S ligger ganska högt, även om det inte är helt oväntat så trodde jag inte att de skulle locka väljarna till valbåsen i den utsträckningen. FP tappar väldigt mycket, järnladyn Paulsen har tappat gnistan lite, vilket har märkts. PP trillar ut med god marginal, vilket inte är helt oväntat, men andra mätningar pekar iofs på motsatsen (att de får behålla 1 mandat). F! kommer precis in, men det är verkligen långt ifrån klart. Junilistan helt ute ur leken, tyvärr.

Viktar sig denna efter riksdagsvalet? SIFO brukar göra det vilket gör den missvisande. Enda jag vet som inte har viktat sig efter riksdagsvalet är NOVUS, vilken bör ge en bättre fingervisning.
2014-05-23, 07:54
Medlem
stevenstillss avatar
Läget i England. Rösträkningen tar tid. Europavalet har också kombinerats med fyllnadsval i en del valkretsar. Här en länk från Daily Mail som inte är helt lättbegriplig för den som inte är hemmastadd i valsystemet. Det verkar som om UKIP motsvarar förväntningarna. De stora partierna går tillbaks och även Labour som nu verkar gå dåligt i sina heartlands i industriarbetarengland i norr. Precis som i Sverige så verkar den vita arbetarklassen inte känna att något parti vill tala för dom.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2636838/Big-parties-braced-Fallout-Friday-Ukip-surge-polls.html
2014-05-23, 09:30
Medlem
stevenstillss avatar
I Holland verkar det inte gå så bra för Geert Wilders PVV enligt en vallokalsundersökning. OBS att resultaten i England och Holland inte offentliggörs förrän på söndag då resultaten redovisas samordnat. Fram till dess kan bara kvalificerade gissningar göras. Möjligen. EU-kommissionen vill inte att resultaten i England och Holland ska påverka övriga väljare. Därför tystnaden i svenska medier nu om England och Holland.

http://www.dutchnews.nl/news/archives/2014/05/definitive_poll_confirms_d66_a.php
2014-05-23, 10:28
Medlem
På söndag får vi se hur det går, men vad jag förstår så utfördes Sifos mätning genom telefonintervjuer? Det är en faktor som kan missgynna särskilt Piratpartiet, vars väljare i högre utsträckning är unga och inte har fast telefon. Dessutom är PPs stöd förmodligen mer ojämnt fördelat än andra partiers. Dom kan förstås åka ur, men jag tror dom får ett bättre resultat än detta - såvida det inte blir en självuppfyllande profetia och avskräcker folk.

Citat:
Tråkigt at piratpartiet ser ut att åka ut - de verkar ju vara det enda partiet som verkligen vill något med EU!

Håller med. Men blir det så kan man i alla fall glädja sig åt att åtminstone några tyska pirater ser ut att komma in.

Citat:
Viktar sig denna efter riksdagsvalet? SIFO brukar göra det vilket gör den missvisande. Enda jag vet som inte har viktat sig efter riksdagsvalet är NOVUS, vilken bör ge en bättre fingervisning.

Förlåt om detta är en dum fråga, men vad menas med viktad? Ja tror också PP är underskattade f.ö.
Senast redigerad av griffen 2014-05-23 kl. 10:43.
2014-05-23, 13:39
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
På söndag får vi se hur det går, men vad jag förstår så utfördes Sifos mätning genom telefonintervjuer? Det är en faktor som kan missgynna särskilt Piratpartiet, vars väljare i högre utsträckning är unga och inte har fast telefon. Dessutom är PPs stöd förmodligen mer ojämnt fördelat än andra partiers. Dom kan förstås åka ur, men jag tror dom får ett bättre resultat än detta - såvida det inte blir en självuppfyllande profetia och avskräcker folk.

Håller med. Men blir det så kan man i alla fall glädja sig åt att åtminstone några tyska pirater ser ut att komma in.

Förlåt om detta är en dum fråga, men vad menas med viktad? Ja tror också PP är underskattade f.ö.
PP röstarna förra gången var nog många förstagångsväljare som sprang på hypen kring PP Svårt att behålla förstagångsväljare och nu kanske de tycker att F! är mer spännande. Och de nya väljare som tillkommit har naturligtvis hör och läst om Fi men det har varit tyst om PP.

Viktningar kan göras på många sätt med den vanligaste justeringen går ut på att ett parti som verkar minska kraftig viktas uppåt och det parti som ökar kraftig viktas ner. De gör antaganden att folk trots allt är obenägna att byta parti även om de säger det.

34% osäkra eller vägrar uppge är en större osäkerhet anser jag. I EU valet även att många skiter i att rösat fast de säger att de föredrar ett visst parti.
2014-05-23, 18:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf
Precis som väntat. F! tar sina röster från andra Nyliberala partier (Allahiansen och Piratpartiet) - samma skrot och korn, dvs F!s uppgång är en ren kannibalisering inom det Nyliberal blocket.

Hoppas på att F! landar på 3.9% i riksdagsvalet. Det vore en klockren kannibalisering bland Sveriges islamister.

------------------------

Tecken i tiden? F!s uppgång är ett bevis på det starka politikerföraktet som Imam Reinfeldt har skapat - han lurade Det Sovande Folket totalt.

------------------------

Ponera att Allahiansen vinner valet 2014 och bildar minoritetsregeriing samt att F! kommer in.
Då kunde vi 2015 få se en F!-uppgörelse med Allahiansen om islamiseringen av Sverige.
Inte? Ingen trodde på MP-uppgörelsen heller innan den kom 2011 (och den förnekas fortfarande av vissa).

F! nyliberalt? Hur mår du?
2014-05-23, 18:59
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Du lever kanske kvar i den gamla definitionen av nyliberalism, med fokus på låga skatter, företagande och äganderättens betydelse? I dag har vi en annan agenda för nyliberalismen. I dag är det islamisering, globalisering, konsumtion för lånade pengar och ohämmad invandring av analfabetiska konsumenter till framgångsrika länder som gäller.
2014-05-23, 19:01
Medlem
Sir_Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen

Man viktar i princip alla opinionsmätningar för att fylla bortfall och andra besynnerligheter som kan uppstå i statistiken. Men alla viktar med stöd av hur folk röstade förra riksdagsvalet, vilket är helt i tok bl.a. eftersom folk röstar annorlunda i riksdag och EU.

Lite om viktning:

"Klart är att osäkerheten kring varje parti blir större och felmarginalen ökar.

– Det omfattande bortfallet är ett stort problem, erkänner Johan Eklund, undersökningsledare på SCB.

För att förbättra tillförlitligheten försöker SCB justera resultatet. Om man till exempel fått för få svar från unga män viktar man upp svaren från de unga män som blivit intervjuade.
"

http://www.allehanda.se/ledare/ledare-s/gar-det-att-lita-pa-opinionsmatningar
2014-05-23, 19:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Du lever kanske kvar i den gamla definitionen av nyliberalism, med fokus på låga skatter, företagande och äganderättens betydelse? I dag har vi en annan agenda för nyliberalismen. I dag är det islamisering, globalisering, konsumtion för lånade pengar och ohämmad invandring av analfabetiska konsumenter till framgångsrika länder som gäller.

Skulle väl mer vilja se mig som liberal och kanske inte nyliberal, definitivt inte i den beskrivningen som du ger vilken är fläckad av nationalistiskt förakt.
2014-05-23, 22:26
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge

Du lever kvar i 1900-talets dogmer.

Tittar man på de senare månadernas opinionsundersökningar så verkar det vara Allahiansen och PP som förlorar till F!. Visst, det finns vissa avikelser, jag pratar stora drag.

Bara för att Folkpartiet vill förstatliga skolan så blir dom inte ett vänsterparti för det, vissa frågor kan divergera. Samma sak är det med de nyliberala F!s ekonomiska politik som ni inom högern fokuserar alldeles för mycket på; F! har ju som vi vet ingen ekonomisk politik, där är skattemedlen outsinliga. Men det är också den enda viktiga frågan som skiljer Allahiansen och F!.

Gemensamma hjärtefrågor:
-islamisering
-genusfrågor
-HTBQ
-massinvandring
-svenskfientlighet (undanträngning av ursprungsbefolkningen med snedfördelad socialpolitk)
-globalisering
-öppna gränser.

(Hör Gudrun Schymans ”1:a Majtal” och se på Allahiansen politik)

Eftersom Allahiansregering knappast för någon politik numera förutom det ovanstående, så kan F!-uppgörelsen (som MP-uppgörelsen 2011) bli en realitet efter 2014 om Allahiansen blildar minoritetsregering. Ingen trodde mig när jag förutspådde denna mandatperiodens Allahianspolitik heller, men Imamen har levererat.

Vi har idag tre block rent ideologiskt(innebär inte öppet samarbete, ty prestige förhindrar):
-De Nyliberala: Allahiansen + F! + PP
-De Rödgröna: V + S + MP
-SD

Sedan finns det givetvis crossover-partier. Framförallt MP och SD är sådana. Alliansen mellan MP och Allahiansen 2011 har givit oss västvärldens skadligaste bidragsmassinvandring från MENA. Detta kommer att kosta minst två generationer svenskar många idag givna bekvämligheter i livet och kanske t.o.m. en enklavisering av riket på sikt.
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2014-05-23 kl. 22:34.
2014-05-24, 01:54
Medlem
Får iaf vara glada att förrädarna i PP ser ut att åka ur.
Dom hade en bra start sen förvandlades dom till ett vidrigt mångkultur, anti-vitt parti som resten av sjuklövern. Såna människor ska inte representera oss svenskar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in