Citat:
Ursprungligen postat av
Gullegubben
Kan du visa din uträkning? Har du tagit hänsyn att det är fyra år mellan riksdagsvalen och fem år mellan EU-valen?
Nej, min uträkning är ju väldigt ytlig och inte särskilt pålitlig såklart men om sd skulle öka lika mycket proportionellt i riksdagsvalet som de verkar göra i eu-valet, enligt sifo, skulle de hamna väldigt högt.
Skillnaden nu jämfört med 2010 är att sd får vara med i alla debatter, har en egen dag i Almedalen, har en större kassa osv. Så även om det den här gången bara är några månader mellan valen så finns det väldigt många tillfällen att föra ut sin politik.
Sen vet jag inte huruvida sds väljare är mer benägna att rösta i detta eu-val än tidigare, sånt påverkar ju naturligtvis också prognosen inför riksdagsvalet.
Mest talande för hur bra sd ligger till är ändå hur de plötsligt skjuter i höjden. Precis som andra konspirationsteoretiker tolkar jag det som att opinionsinstitutet försöker rädda ansiktet.
Med det i åtanke lär sd vara extremt underskattade i många opinionsundersökningar gällande riksdagsvalet.