2014-05-23, 14:19
Medlem
Koncentrerats avatar
Har bland annat en Volvo S80 -00 som stått en ett tag nu, och börjat köra den ibland då en av bilarna är på verkstad. Har märkt att ibland, när man släpper kopplingen, så kommer det ett missljud som låter lite som någon drar ett bord över ett stengolv. Försvinner så fort man släpper kopplingen eller kopplar helt.

Hörde det kunde vara urtrampningslagret (?) som gått åt helvete. Bilen har rullat 22 500 mil, och kopplingen är ganska dålig på den redan.
Citera
2014-05-23, 14:27
Bannlyst
Inget att bry sig om fortsätt köra bara, kopplingen behöver du endast när du ska parkera och starta ändå, med lite teknik kan du utföra växlingarna helt utan.

Kan man växla en motorcykel åkandes på bakhjulet utan koppling så kan man lätt göra det med en bil se bara till att avlasta växellådan när du ska byta växel.
Citera
2014-05-23, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MADM4N
se bara till att avlasta växellådan när du ska byta växel.
Du menar dubbelkoppla?
Citera
2014-05-23, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Miwna
Du menar dubbelkoppla?

Nej.

Jag menar att man ska släppa belastningen på lådan innan man växlar.
Citera
2014-05-23, 15:09
Medlem
Koncentrerats avatar
Citat:
Inget att bry sig om fortsätt köra bara, kopplingen behöver du endast när du ska parkera och starta ändå, med lite teknik kan du utföra växlingarna helt utan.

Kan man växla en motorcykel åkandes på bakhjulet utan koppling så kan man lätt göra det med en bil se bara till att avlasta växellådan när du ska byta växel.

Skulle jag kunna ordna. Inte mycket koppling kvar att slira på heller känns det som ändå!

Citat:
Nej.

Jag menar att man ska släppa belastningen på lådan innan man växlar.

Skulle du kunna förklara lite mer exakt hur jag avlastar? Har också hört att när man går ner i växel, så ska man lägga den i neutral o släppa kopplingen, för sedan koppla igen och lägga i växeln man skulle till.

Låter för övrigt som jag borde sälja av bilen fortast möjligt så fort min bil är tillbaka från verkstaden?
Citera
2014-05-23, 15:13
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koncentrerat
Har bland annat en Volvo S80 -00 som stått en ett tag nu, och börjat köra den ibland då en av bilarna är på verkstad. Har märkt att ibland, när man släpper kopplingen, så kommer det ett missljud som låter lite som någon drar ett bord över ett stengolv. Försvinner så fort man släpper kopplingen eller kopplar helt.

Hörde det kunde vara urtrampningslagret (?) som gått åt helvete. Bilen har rullat 22 500 mil, och kopplingen är ganska dålig på den redan.

Det låter som ditt urtrampningslager är på väg. Det kan gå en bra stund till men när du får problem med att växla eller att ljudet blir löjligt irriterande så bör du agera.
Ingen ko på isen i början men lite mer panik när hon går igenom.
Det är ingen större kostnad att fixa.
Citera
2014-05-23, 15:14
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Låter för övrigt som jag borde sälja av bilen fortast möjligt så fort min bil är tillbaka från verkstaden?

Menar du "lura på någon stackare bilen innan den rasar"? Behöver du inte bilen ska du sälja den men självklart ska du påpeka alla fel och brister som är väsentliga.
Citera
2014-05-23, 15:19
Medlem
Koncentrerats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Det låter som ditt urtrampningslager är på väg. Det kan gå en bra stund till men när du får problem med att växla eller att ljudet blir löjligt irriterande så bör du agera.
Ingen ko på isen i början men lite mer panik när hon går igenom.
Det är ingen större kostnad att fixa.

Har bara märkt att det rasslar lite när man lägger i 3an och 4an, inget man hör i bilen, men kör man så ljudet "studsar" tillbaka så hör man det. Detta hörs dock ej på de andra växlarna 1,2,5,R

Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Menar du "lura på någon stackare bilen innan den rasar"? Behöver du inte bilen ska du sälja den men självklart ska du påpeka alla fel och brister som är väsentliga.

Lura, nej. Sälja innan den rasar, ja. Har för nuvarande 4 bilar på 3 personer med körkort i hushållet. Volvon skulle säljas då jag köpte en SAAB att ha lite kul med. Den står dock på verkstad f.n
Men nej, är alltid ärlig när jag säljer saker. Kommer självklart säga till en eventuell köpare vad som varit fel, men då jag inte är så insatt i bilar och hur motorer/växellådor/kopplingar fungerar, så kan jag bara spekulera när jag berättar felen, och då känns det som man ändå "råkar lura" köparen
Citera
2014-05-23, 15:22
Bannlyst
Citat:
Skulle jag kunna ordna. Inte mycket koppling kvar att slira på heller känns det som ändå!

Skulle du kunna förklara lite mer exakt hur jag avlastar? Har också hört att när man går ner i växel, så ska man lägga den i neutral o släppa kopplingen, för sedan koppla igen och lägga i växeln man skulle till.

Enkelt belasta lådan släpp belastningen och växla.

Gasa släpp på gasen och precis när du släpper gasen så växlar du .... upprepa!
Citera
2014-05-23, 15:35
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Nu måste vi nog reda ut vad DUBBELTRAMPA är, inte "dubbelkoppla".

Du framför exempelvis en maskin med osynkad låda såsom en strv Centurion och då för att både växla upp och ner så dubbeltrampar du.

Du kör med växel i. Du trampar ner kopplingen. Du lägger i friläge i växellådan. Du släpper upp kopplingen. Du trampar ner kopplingen. Du för in önskad växel. Du släpper upp kopplingen och fortsätter din färd.

Osynkad låda kräver snudd på detta vid nedväxling.
Vid uppväxling så om du har lite känsla för motorvarv, belastning på växeln osv så kan du växla upp utan att dubbeltrampa.
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2014-05-23 kl. 15:37.
Citera
2014-05-23, 15:49
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Enkelt belasta lådan släpp belastningen och växla.

Gasa släpp på gasen och precis när du släpper gasen så växlar du .... upprepa!

Kan ju tillägga att växeln glider i vid ett visst varvtal. När man växlar upp ligger det varvtalet under det man redan är på så man släpper gasen drar ur växeln och trycker den lätt mot där nästa växel ligger och när rätt varvtal kommer växeln glida i av sig själv. När man växlar ner får man varva upp bilen när man dragit ur växeln för att hitta rätt varv för en lägre växel att gå i.

Men jag rekommenderar ju att TS byter koppling och urtrampningslager istället
Citera
2014-05-23, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
Kan ju tillägga att växeln glider i vid ett visst varvtal. När man växlar upp ligger det varvtalet under det man redan är på så man släpper gasen drar ur växeln och trycker den lätt mot där nästa växel ligger och när rätt varvtal kommer växeln glida i av sig själv. När man växlar ner får man varva upp bilen när man dragit ur växeln för att hitta rätt varv för en lägre växel att gå i.

Men jag rekommenderar ju att TS byter koppling och urtrampningslager istället

Jo men såntdär tänker man inte på om man känner sin motor då gör man det bara, på en bil som gått sådär pass långt och dessutom har flera bilar hade jag inte investerat några pengar i utan hade växlat utan koppling.

Har aldrig befunnit mig i en situation där kopplingen/lager är slitna men lika fan växlar jag på det sättet när jag kör inspirerat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in