2014-05-21, 16:29
Medlem
massepojkens avatar
Tycker SebbeStockholms resonemang känns intressant.

Om man leker med tanken att man själv vore gärningsman och lyckats hålla sig undan rättvisan i alla dessa år.

Man har familj, jobb, och ett stabilt liv. Man har lyckats förtränga vad som hände den där morgonen. Samtidigt vet man att det när som helst kan komma en inkallelse till topsning/förhör.

Kommer den, då är man körd, det vet man.

När man är körd så letar man desperat efter utvägar. Planerar kanske, och tänker. Jag hade nog oxå kört på samma upplägg som RM. För hur många varianter finns det egentligen för att på ett någorlunda trovärdigt sätt vägra topsning?

Kan det vara så att RM var förberedd på detta? Anmälan känns välskriven och genomtänkt. Och RM har varit aktiv på correns kommentarsfält i anslutning till artikeln. Han har aktivt försvarat sitt agerande vilket är väldigt vanligt hos gärningsmän. Dom har en tendens att överarbeta och detta hyperaktiva beteende väcker iallafall mitt intresse.

Givetvis är upplägget dömt att misslyckas. För eller senare blir RM topsad. Men detta är väl ett av de få upplägg som åtminstone köper RM viss tid.

Om inte polisen lyckas topsa misstänkta så får väl flashback rycka in.

Lite ess har vi trots allt i rockärmen
Senast redigerad av massepojken 2014-05-21 kl. 16:43.
Citera
2014-05-21, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Tycker SebbeStockholms resonemang känns intressant.

Om man leker med tanken att man själv vore gärningsman och lyckats hålla sig undan rättvisan i alla dessa år.

Man har familj, jobb, och ett stabilt liv. Man har lyckats förtränga vad som hände den där morgonen. Samtidigt vet man att det när som helst kan komma en inkallelse till topsning/förhör.

Kommer den, då är man körd, det vet man.

När man är körd så letar man desperat efter utvägar. Planerar kanske, och tänker. Jag hade nog oxå kört på samma upplägg som RM. För hur många varianter finns det egentligen för att på ett någorlunda trovärdigt sätt vägra topsning?

Kan det vara så att RM var förberedd på detta? Anmälan känns välskriven och genomtänkt. Och RM har varit aktiv på correns kommentarsfält i anslutning till artikeln. Han har aktivt försvarat sitt agerande vilket är väldigt vanligt hos gärningsmän. Dom har en tendens att överarbeta och detta hyperaktiva beteende väcker iallafall mitt intresse.

Givetvis är upplägget dömt att misslyckas. För eller senare blir RM topsad. Men detta är väl ett av de få upplägg som åtminstone köper RM viss tid.

Om inte polisen lyckas topsa misstänkta så får väl flashback rycka in.

Lite ess har vi trots allt i rockärmen

Exakt, tänker likadant. Denna killen kan ligga risigt till och han vet om det naturligtvis och försöker hitta desperata lösningar på problemet. Förr eller senare lär GM åka dit om dom topsar i den utsträckningen dom gör, kanske är det den här killen. Varför bete sig på det där sättet annars och lägga ner tid och energi på det om man nu är oskyldig?
Citera
2014-05-21, 17:03
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Exakt, tänker likadant. Denna killen kan ligga risigt till och han vet om det naturligtvis och försöker hitta desperata lösningar på problemet. Förr eller senare lär GM åka dit om dom topsar i den utsträckningen dom gör, kanske är det den här killen. Varför bete sig på det där sättet annars och lägga ner tid och energi på det om man nu är oskyldig?

Här ringer det lite varningsklockor och detta skall vi grotta vidare i.

En annan sak jag skulle vilja ha svar på är vad som gäller straffrättsligt.

1. Om GM var under 15 när brottet begicks, vad kan det bli för straff?

2. Mellan 15-18 när brottet begicks

3.Över 18

Om GM var så ung som en del tror så väntar det väl bara en marginell påföljd?
Skulle denna vara värd att hålla sig undan hela livet med den psykiska press som följer?

Detta skulle ju isåfall kunna tala för att en mkt ung GM skulle valt att erkänna brottet.

En ung Gm skulle ju troligtvis bli avslöjad av sina föräldrar och då straffet är lågt så skulle dom kanske anmäla istället för att skydda?

bara en tanke....

Jag tror definitivt vi har en GM som var över 18 då brottet begicks.

Kanske var han 24?
Citera
2014-05-21, 17:54
Medlem
massepojkens avatar
Hagamannen blev inkallad till förhör av polisen då de fått tips om att han var lik fantombilden.

Hagamannen totalvägrade DNA test men tack vare tipset om likheten med fantombilden fick polisen tillslut ta DNA med stöd av lagen.

Resultatet känner vi till.

DNA vägrare är mkt intressanta..
Senast redigerad av massepojken 2014-05-21 kl. 17:57.
Citera
2014-05-21, 18:01
Medlem
Quoters avatar
Citat:
1. Om GM var under 15 när brottet begicks, vad kan det bli för straff?

Då blir det inget straff i lagens mening.

Citat:
2. Mellan 15-18 när brottet begicks

15 - 17 = sluten ungdomsvård, mellan 3-4 år känns rimligt. Finns ju en sannolikhet att det blir fängelsestraff á la 7 år också.

Citat:
3.Över 18

Tja, 18, 19 och 20 år är ju straffrabatterat. Ett mord som detta hade ju gett en vuxen livstid, om vederbörande inte haft en allvarligt psykiskt störning. Är (var) 14 år max när det gäller (gällde) icke-vuxna (under 21?) för dubbla mord 2004? Något års avdrag blir det i så fall.
Citera
2014-05-21, 18:03
Medlem
Quoters avatar
Citat:
DNA vägrare är mkt intressanta..

DNA-vägrare är faktiskt inte så intressanta. Finns många som säger 'tack men nej tack', av olika anledningar.
Citera
2014-05-21, 18:14
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
DNA-vägrare är faktiskt inte så intressanta. Finns många som säger 'tack men nej tack', av olika anledningar.

Visst är det så. Men samtidigt måste man våga tro på sina spår för att mobilisera den kraft och energi det tar att undersöka saken vidare.

Utgångspunkten är att RM kan vara vår man. Åtminstone till motsatsen bevisats.

Försöker få fatt i klasskamrater till RM under dennes Linköpingstid för att bla få reda på om han snusade eller rökte vid denna tidpunkt. Inte alldeles enkelt, tänk om man hade en bråkdel av polisens resurser.

Vart i Lkp bodde RM vid mordet? Någon?

Eventuella Tips kring detta kan tas via PM om det passar bättre.
Senast redigerad av massepojken 2014-05-21 kl. 18:20.
Citera
2014-05-22, 19:28
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Hur ligger det till med RM, vägrade han tops vid förhöret? Är han fortfarande otopsad?
Om så är fallet så är ju detta onekligen lite spännande.

Han skriver ju i artikeln att han lämnade provet så jag tror vi kan glömma RM. Och allt detta snack om att man ska hålla käften och bara låta sig topsas. Jag har själv blivit topsad och jag skulle kunna skriva under på allt i artikeln i Corren. Det är en ingen trevlig situation och att man är skyldig tills motsatsen bevisats är inte vettigt i en rättsstat.

En sån enkel sak som att GM blivit runt 20 år och då lämnat landet gör all masstopsning meningslös. 10 år efter händelsen måste polisen ha en väldigt lång lista på personer som bott i Linköping men som nu befinner sig på okänd plats.
Citera
2014-05-22, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
Han skriver ju i artikeln att han lämnade provet så jag tror vi kan glömma RM. Och allt detta snack om att man ska hålla käften och bara låta sig topsas. Jag har själv blivit topsad och jag skulle kunna skriva under på allt i artikeln i Corren. Det är en ingen trevlig situation och att man är skyldig tills motsatsen bevisats är inte vettigt i en rättsstat.

En sån enkel sak som att GM blivit runt 20 år och då lämnat landet gör all masstopsning meningslös. 10 år efter händelsen måste polisen ha en väldigt lång lista på personer som bott i Linköping men som nu befinner sig på okänd plats.
Håller med dig.
Flytta brottsplatsen till en annan random mordplats och höj medelåldern på misstänkt GM.
Brottsplats=Östermalms T-bana, ålder på misstänkt nu ca 50-60 år; hade det varit möjligt att tvinga feta direktör, advokater, författare + allt annat rikt folk med fina titlar att komma och lämna DNA?
Nu är det nog fel av mig att jämföra i dom banorna, rika personer har ett annat värde inför lagen trots allt. Fallet suger, dåligt skött av polisen hela vägen, för trots allt har du varit misstänkt tills ditt DNA inte stämt med GM's, inget att skryta med i sitt CV direkt, men så är det.

Dom har ju namn på dig annars kan dom inte få tag i dig, så om dom har ett namn kan dom gå till PKU-banken/registret, dom behöver inte be dig komma till polisstationen och känna dig skyldig.
Om polisen i lugn och ro hade gått till PKU-banken, prickat av alla som dom redan kollat då dom har namn och sedan fortsatt, tillslut hade dom fått träff, ingen hade märkt någonting.
Senast redigerad av sovvandring 2014-05-22 kl. 20:54.
Citera
2014-05-24, 00:32
Medlem
Är det till fördel eller nackdel att ha varit misstänkt för ett dubbelmord, Herrgurka?
Helt klart är att alla ca 2000 personer som har blivit topsade finns i ett register och då är dom avförda, brott kan ej styrkas då DNA't inte stämmer med GM.
Jag är tveksam till att det endast finns en muntlig lista i huvudet hos några Linköpingspoliser på dom som blivit topsade, då det är svårt att komma ihåg alla och stor risk att många då får lämna DNA-prov flera gånger.

Du bör nog kolla upp om det finns någon slags status på dig, typ; avförd från utredningen.
Se det så här; det finns ingen anledning att ta in en person för topsning utan misstanke, för då hade dom tagit in alla tjejer i den åldern också, för det rena nöjet skull.
Är du avförd så var du garanterat misstänkt, det finns en akt hos polisen där ett kryss är bockat att du är avförd, fråga om du får titta på den för nöjets skull, be att få en kopia och lägg ut den på nätet, har polisen ingen akt på dig så kommer du få göra om topsningen!
Kontakta Linköpingspolisen och se till att du får ett ordentligt papper som förklara hela historian varför du är topsad. Det kan underlätta i framtiden.

Skräckscenariot:
Ett scenario där det kan kosta dig tid och i värsta fall bli anhållen för något tack vare att du är på fel plats vid fel tid och att du har lämnat DNA för ett annat mord:

Antag att du(eller någon av dom 2000 personerna) i framtiden hamnar på en random plats, där engelskan inte är den bästa och där en person blir mördad. Det finns inga spår efter GM, DNA, fingeravtryck, blod, finns inte från GM.
Polisen beslutar sig för att förhöra alla som är/var på platsen, typ en bar, pub, m.m.

Polisen frågar dig; Har du varit i kontakt med polisen tidigare?
Ärlig som du var mot Linköpingspolisen blir svaret; Jag har lämnat DNA angående ett dubbelmord i Linköping 2004 men.....
du hinner inte tala till punkt utan dom säger att du bör skaffa en advokat då du har varit misstänkt för ett dubbelmord tidigare. Är det ett land med tveksam engelska har dom aldrig hört talats om dubbelmordet, så du har mycket att förklara om du är ärlig.
Dra inte upp att det var 2000 personer som blev misstänkta, det köper dom garanterat inte i något turistparadis, låter för osannolikt, då är det stor risk att du gör bort dig och dom låser in dig på något hem.
Som du ser kanske du blir tvungen att ljuga om du kommer i klammer med polisen i framtiden på random plats på jorden
Ni är ju närmare 2000 personer som har varit misstänkte och det ökar risken markant att någon ska råka illa ut någonstans.
Ljuger du och säger att; nej jag har inte varit i kontakt med polisen någonstans och dom kollar upp det med svensk polis, kan det bli längre än ett par nätter om någon gäspig polis hittar dig i ett register i Sverige och som säger A men inte B, polisen säger; jaa, Herrgurka har lämnat DNA-prov i Linköping för ett dubbelmord 2004 och sen säger polisen inget mer.

Skönast för er som är avförda från dubbelmordet är att GM grips i Linköping!!!
Om det här skulle vara ett problem för er ger jag er det rådet att skaffa fler problem, då försvinner det här problemet i mängden, det är svårt att fokusera på många problem samtidigt.

Fördelen ligger hos polisen när dom kör masstopsning, dom kan sitta kvar på kontoret och äta kakor medan dom väntar, finns det inte en kaka som heter Drömmare?

OT
Finns det nackdelar med DNA?
Ja, det är lätt att sprida falskt på en brottsplats, det är bara ta med sig från random person, typ: hårstrå, blod, saliv, fimp eller utspottad snus.........
Fingeravtryck är inte lika lätt att lägga ut falskt, att fastna på monitor falskt är inte heller lätt, rösten är heller inte lätt att förfalska.
Senast redigerad av sovvandring 2014-05-24 kl. 00:48.
Citera
2014-05-24, 16:45
Medlem
Hur kommer det sig att det tog minst 8 år innan polisen ens började finkamma området och kolla av vilka som bodde där? Är inte det viktigast tidigt i utredningen då dom borde anat att GM bodde i närheten av mordplatsen, eller i alla fall i Linköping? DNA innebär inte bara positiva saker, övertygad om att polisen blev bekväm när man hade GM:s DNA och var därför bekväma i början av utredningen, och kanske för bekväma under alla år som gått.. Det är min fulla övertygelse att GM hade hittats om man finkammat området i ett tidigt skede..
Citera
2014-05-24, 17:09
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Hur kommer det sig att det tog minst 8 år innan polisen ens började finkamma området och kolla av vilka som bodde där? Är inte det viktigast tidigt i utredningen då dom borde anat att GM bodde i närheten av mordplatsen, eller i alla fall i Linköping? DNA innebär inte bara positiva saker, övertygad om att polisen blev bekväm när man hade GM:s DNA och var därför bekväma i början av utredningen, och kanske för bekväma under alla år som gått.. Det är min fulla övertygelse att GM hade hittats om man finkammat området i ett tidigt skede..

Tänk lite på det och du kommer inse varför polisen inte valde håven med de finaste maskorna från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in