2014-05-21, 15:39
Medlem
Är det någorlunda klarlagt varför SD får betydligt sämre siffror i EU-valet än i riksdagsvalet?

Alltså; beror det främst på att folk röstar på andra partier eller beror det främst på lågt valdeltagande?
2014-05-21, 16:09
Medlem
JPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP
Jag kan faktiskt tänka mig att leif GW:s uttalande om SD kan påverka opinionen. Det finns nog ingen annan i landet som svenskarna har lika högt förtroende för som honom. Jag tror också att just potentiella SD-väljare är de som har högst förtroende för honom, så det kan nog skapa lite ambivalens hos vissa väljare.
Jag kan även tänka mig att Magnus Betners senaste youtubefilm som sprids på facebook lyckas skrämma upp en och annan från att rösta EU-kritiskt, trots att han inte innehar samma förtroendekapital.
2014-05-21, 16:17
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Är det någorlunda klarlagt varför SD får betydligt sämre siffror i EU-valet än i riksdagsvalet?

Alltså; beror det främst på att folk röstar på andra partier eller beror det främst på lågt valdeltagande?

Beror nog främst på att folk som är kritiska till EU har sämre benägenhet att rösta eftersom dom tycker att det är meningslöst att rösta i EU-valet. Att riksdagsvalet är det som är det viktiga. SD får väl tex även sämre i kommunalval.

Vilket är väldigt fel. Det är ytterst viktigt att rösta även i EU-valet. Speciellt nu när dom EU-kritiska rösterna börjar bli såpass starka.

Kan ju även vara så att man gillar SD's politik på nationellt plan men att man är för EU. Också ett skäl att inte rösta SD i EU-valet.
2014-05-21, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JP
Jag kan även tänka mig att Magnus Betners senaste youtubefilm som sprids på facebook lyckas skrämma upp en och annan från att rösta EU-kritiskt, trots att han inte innehar samma förtroendekapital.

Det är ingen nyhet att Magnus Betnér ogillar SD. Jag tror faktiskt snarare att han har en kontraproduktiv effekt, eftersom han alltid gör ett extremt osympatiskt intryck. Det är typ lika avskräckande som när Sebbe Staxxxx går ut och gör sig till åtlöje. Ingen, förutom likasinnade, vill identifiera sig med idioterna.
2014-05-21, 16:24
Medlem
JPs avatar
Citat:

Jag har inga etablerade och säkerställda svar, men jag tror personligen att dessa anledningar kan spela roll:

1) Många är tokiga nog att tänka "jag gillar inte EU så jag vill inte skicka dit någon" eller "jag gillar inte EU och att inte rösta är min protest"

2) Folk skräms upp av tanken på att extremhögervindar blåser upp över hela Europa, som rubrikerna säger. Det ger allvarligare associationer när det gäller Europa än lilla Sverige.

3) Folk köper argumenten om att man måste rösta EU-positivt för fredens skull.

4) Folk är i allmänhet inte lika intresserade och insatta. Man ser därmed inte de odemokratiska effekterna av EU.

Enligt mig finns det fog att faktiskt tänka sig för när det gäller fred och att inte underblåsa hatfyllda motsättningar när det gäller samtliga val.
2014-05-21, 17:00
Medlem
Janbanan74s avatar
En snabb fråga, ni næmner Leif GW om något uttalande han har gjort. Vad handlar den om? Finns det någon lænk?
2014-05-21, 17:14
Medlem
Citat:

Såvitt jag kan bedöma är det inte klarlagt. I en Sifo från nyligen uppgav 50% av SD:s väljare att de skulle rösta, mot 52% i snitt. Moderaterna var betydligt sämre ute, t ex.

Historiska val går det inte att dra någon lärdom av eftersom SD låg i extrem radioskugga jämfört med nu. Nu är man för första gången NÅGONSIN ett etablerat parti med ekonomiska resurser och tillgång till media.

Att EU-negativa partier skulle få lägre siffror i EU-val verkar ju fullständigt falsifieras i alla andra europeiska länder med UKIP, FN, DF på väg mot status som största parti.

När PP kunde få 7,5% och Junilistan över 14% på sin tid så faller ju idén om att EU-kritiker inte kan mobilisera, med mycket mindre resurser än SD har för närvarande.

Om SD landar långt under 10% så är man alltså svagare än sina europeiska systerpartier och underpresterar jämfört med tidigare svenska EU-skeptiska partier med långt mindre resurser.

Min känsla är att SD blivit "heta" igen, helt tack vare vänsterns utfall mot dem. Mobiliseringen bör vara på topp bland sympatisörerna när den enande, rabiata fienden kraftsamlar.

Jag ser ingen anledning att SD inte ska kunna få en bit över 10%. Om de inte får det är stödet i opinionen svagare än det borde vara. För som jag skrivit tidigare:

Å ena sidan har SD tuffare än sina långt större systerpartier. Media och skola, all offentlig verksamhet och mycket socialt tryck verkar mot partiet i just Sverige.

Å andra sidan kan tuffa, kompetenta populister som Farage och Le Pen bara drömma om så vettlöst svaga motståndare. Svensk invandringspolitik, diskriminering mot svenskar, hatet mot majoritetsbefolkningen från högprofilerade debattörer, VARJE JÄVLA BESLUT OCH UTTALANDE från samtliga andra partier har ett tema: Svensken ska alltid stå tillbaka, alltid stå för notan.

Skulle denna politiska perfect storm resultera i 7% så ser ivarjefall jag inte det som ett styrketecken inför riksdagsvalet.
2014-05-21, 17:15
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Håller med om att 324 är på tok för få för att få en representativ bild.

Personligen skulle jag bli förvånad om det "bara" är 18 % i grupperna med utryckningsfordon som röstar SD. Någon som jobbar eller har nära kontakter inom dessa grupper som vet mera eller kan beskriva tongångarna som nu råder?

Om samtliga 324 verkligen är utryckningspersonal skulle jag ändå bedöma det som en intressant siffra. Detta är personer som vaskats fram via ganska omfattande processer, och jag vet personligen om ett fall med en bekant som nekades bli polis eftersom hans personliga politiska engagemang var för stort (han var någon sorts anarko-liberal). Med andra ord: i den här yrkesgruppen hittar du sällan personer med starkt avvikade ideologier, vilket som sagt gör 18% intressant.

För övrigt har även Fula Gubben nu röstat i EU-valet. Sverigedemokraterna blev det, plus att jag strök kärringen och kryssade gubben enligt order från FB.

Egentligen är jag ingen riktig SD:are och dessutom gillar jag Europa, men vad gör man inte för att bereda väg för Repatrieringsmannen.

- F.G
Senast redigerad av Fula Gubben 2014-05-21 kl. 17:17.
2014-05-21, 17:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Valforskare har mätt hur benägna olika partiers sympatisörer är att verkligen gå & rösta istället för att stanna på soffan, där har man kommit fram till att SD's sympatisörer är mer benägna att vara soffliggare.
2014-05-21, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janbanan74
En snabb fråga, ni næmner Leif GW om något uttalande han har gjort. Vad handlar den om? Finns det någon lænk?
Det gällar hans uttalande om SD/Jimmie. Fanns tråd men hittar den inte nu, här är en del av aftonbladet plusartikeln: http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/article18890011.ab?teaser=true
2014-05-21, 17:44
Medlem
Månsans avatar
Det kommer med stor sannolikhet bli ett sjuhelvetes kaos på lördag på Norra Bantorget när Åkesson talar. Bråkmakare från hela Stockholmstrakten kommer resa dit för att gapa, skrika, slå sönder fönster och bilar samt förstås också misshandla fredliga medborgare. Rena rama kriget stundar. Över 4000 äckliga yrkesdemonstranter har redan bedyrat sitt deltagande på Facebook.

Denna gigantiska drabbning kommer att ge finfin skjuts för SD. Gaphalsarna kommer driva tusentals väljare rakt i famnen på Sverigedemokraterna lagom till söndagens EU-val.
2014-05-21, 18:49
Medlem
Det har varit väldigt dåligt med mätningar nu inför EU-valet, men det finns ett par guldkorn. Någon ger SD 8% och något annat institut ger SD 10%. Jag tror fortfarande att det finns en chans att SD kan skrälla rejält.
Personligen ser jag en fördubbling, dvs 7% som godkänt men tänk vad kul det vore om SD fick tvåsiffrigt redan i valet på söndag.
Det gäller nu för alla att få sina släktingar och vänner att faktiskt gå och rösta på SD, varför inte ta med dem på en förtidsröstning. Det tar inte många minuter och så svårt är det inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in