Citat:
Ursprungligen postat av
Ghana
Är det någorlunda klarlagt varför SD får betydligt sämre siffror i EU-valet än i riksdagsvalet?
Alltså; beror det främst på att folk röstar på andra partier eller beror det främst på lågt valdeltagande?
Såvitt jag kan bedöma är det inte klarlagt. I en Sifo från nyligen uppgav 50% av SD:s väljare att de skulle rösta, mot 52% i snitt. Moderaterna var betydligt sämre ute, t ex.
Historiska val går det inte att dra någon lärdom av eftersom SD låg i extrem radioskugga jämfört med nu. Nu är man för första gången NÅGONSIN ett etablerat parti med ekonomiska resurser och tillgång till media.
Att EU-negativa partier skulle få lägre siffror i EU-val verkar ju fullständigt falsifieras i alla andra europeiska länder med UKIP, FN, DF på väg mot status som största parti.
När PP kunde få 7,5% och Junilistan
över 14% på sin tid så faller ju idén om att EU-kritiker inte kan mobilisera, med mycket mindre resurser än SD har för närvarande.
Om SD landar långt under 10% så är man alltså svagare än sina europeiska systerpartier och underpresterar jämfört med tidigare svenska EU-skeptiska partier med långt mindre resurser.
Min känsla är att SD blivit "heta" igen, helt tack vare vänsterns utfall mot dem. Mobiliseringen bör vara på topp bland sympatisörerna när den enande, rabiata fienden kraftsamlar.
Jag ser ingen anledning att SD inte ska kunna få en bit över 10%. Om de inte får det är stödet i opinionen svagare än det borde vara. För som jag skrivit tidigare:
Å ena sidan har SD tuffare än sina långt större systerpartier. Media och skola, all offentlig verksamhet och mycket socialt tryck verkar mot partiet i just Sverige.
Å andra sidan kan tuffa, kompetenta populister som Farage och Le Pen bara drömma om så vettlöst svaga motståndare. Svensk invandringspolitik, diskriminering mot svenskar, hatet mot majoritetsbefolkningen från högprofilerade debattörer, VARJE JÄVLA BESLUT OCH UTTALANDE från samtliga andra partier har ett tema: Svensken ska alltid stå tillbaka, alltid stå för notan.
Skulle denna politiska perfect storm resultera i 7% så ser ivarjefall jag inte det som ett styrketecken inför riksdagsvalet.