2014-05-22, 11:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Upprepar frågan, hur många blöder näsblod ner i bagageluckan på en bil. Upprepar, VB:s blod i bagageutrymmet kan inte granskas helt fristående, då hade det självklart kunnat varit näsblod, rent teoretiskt, utan bevisen måste ses i ett sammanhang, vilket ni trots upprepade propåer därom aldrig har insett och nog aldrig kommer att inse. Hovrätten hade inte trott på någon idiotisk planteringsteori oavsett blodmängd men det är något du aldrig kommer att ta till dig eftersom du inte vill ta till dig det.

Not. För det första så är det lättare att bedöma blodmängd på en plan yta och för det andra missar du fullständigt hur en förundersökning bedrivs. I fallet Ida var blodmängden av betydelse för att avgöra hur allvarligt skadad hon blev i lägenheten. Det finns inget större intresse i fallet VB att avgöra hur pass skadad hon var, eller om hon var avliden, när KJ körde runt med henne i Boden. Min gissning är att kvällsbesöket hos familjen föranleddes av ett behov att tömma bagageutrymmet på skrot för att kunna få ner, den numera saknade ryggsäcken, innehållande VB:s kvarlevor.
Det fetade motsägs av HR själv på sid 14
Citat:
Mot att blodet och liklukten planterats ut talar även blodets placering och mängd.
men det är något du aldrig kommer att ta till dig eftersom du inte vill ta till dig det.

Eftersom polisen har förhöjt bedömningen av blodmängden genom att manipulera en bild är blodmängden intressant.
Citera
2014-05-22, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Tack Tankar du är bäst!

1.
Och på bild 4 där, där ser ni en blåaktig ton i bilden. På bild 5 då har vi lagt ihop den reagensen, och det är reagensen av blod. Det finns även andra ämnen som det här skulle kunna reagera på. Men i dom här fallet så vi har ju testat, och sett att det som är reagerat på det är blod. Och blodet kommer från Vatchareeya.

2.
AB: Eh, ja kan du säga nånting om det, hur såg det ut…och kan du dra nån slutsats av det?
DL: Vi har ju inte kunnat se till exempel nån riktning på…på det här blodet. Att…att det rör sig om…blodbesudlingar som, som kommer rimligen från…från en kropp, eller ett föremål som har varit ganska rejält blodigt…
AB: Mm.
DL: ...det…det kan man nog…nog sluta sig till att så är fallet. Eh…eftersom vi nu då vet hur Vatchareeyas kropp såg ut, så…så…så stämmer ju dom skadorna och det…det tänkbara händelseförloppet, stämmer ju väl överens med att det finns blod på den vänstra sidan, om man tänker sig att kroppen har förvarats i bilen, huvudet har varit åt den högra sidan, och sen så har du då eh…höfterna på den vänstra sidan och…

Minns jag fel men hade inte VB en skada i huvudet?
Är det långsökt att man skulle kunna tro att fläcken till höger skulle kunna associeras till att där kan huvudet ha legat?

Om man i rätten får denna bild visad så är det klart att man utesluter plantering.

Men om rätten fått se den första bilden av bluestar (som rimligtvis borde visa det rätta utseendet i hur blodet avsatts i bagaget) så hade bedömningen kanske sett annorlunda ut.

En tanke, jag är vänsterhänt, om jag skulle baxa in en kropp i en bil skulle jag ha den på min vänstra sida och förmodligen bloda ner på vänster sida. En hhänt borde rimligen göra tvärsom.
Bevisar ingenting men som sagt en tanke. Delar din åsikt om Tankar, bra jobbat.
Citera
2014-05-22, 11:26
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Plantering torde nog vara utesluten av svaret på frågan vem och varför skulle ha planterat blod i bagageutrymmet... Ni har nog alla sett liiiiite för mycket spännande filmer om konspirationer

Oj missade du att kommentera din lögn om exponering mm
Min fråga blir hur lite kan du om fotografering egentligen?

Hamlikar är för mig en gåta just nu som viftar bort en hand som praktiskt taget är i blodet mitt i bevisningen och att bilderna som visats upp i två domstolar är vinklade till åklagarnas fördel.

Trodde att Hamlikar hade koll på fotografi men nu verkar det mer som att han inte har det eller att han vägrar ta in fakta. Samma gäller Mr Fold, Magoo och några till som skriker foliehatt till alla som inte håller med i det dom tror.

Hur var det?
Är bilderma manipulerade?
Hamlikar, Fold och Magoo... varför är det så extremt stor skillnad mellan bluestar bild nr 4 och bild X?
Senast redigerad av Namibia1 2014-05-22 kl. 11:39.
Citera
2014-05-22, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det fetade motsägs av HR själv på sid 14men det är något du aldrig kommer att ta till dig eftersom du inte vill ta till dig det.
Du hoppade ju över den viktiga början.
Kristoffer Johansson har gjort gällande att någon kan ha planterat blodet och liklukten i
bagageutrymmet eftersom bilen varit olåst. Även med beaktande av att bilen tidvis
varit olåst, framstår denna förklaring enligt hovrättens uppfattning som ytterst
långsökt
. Som tingsrätten angett förutsätter detta att någon haft motiv att döda
Vatchareeya Bangsuan och samtidigt av någon anledning velat få en oskyldig Kristoffer Johansson misstänkt och dömd för brottet.
Citera
2014-05-22, 11:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du hoppade ju över den viktiga början.
Kristoffer Johansson har gjort gällande att någon kan ha planterat blodet och liklukten i
bagageutrymmet eftersom bilen varit olåst. Även med beaktande av att bilen tidvis
varit olåst, framstår denna förklaring enligt hovrättens uppfattning som ytterst
långsökt
. Som tingsrätten angett förutsätter detta att någon haft motiv att döda
Vatchareeya Bangsuan och samtidigt av någon anledning velat få en oskyldig Kristoffer Johansson misstänkt och dömd för brottet.
Det motsäger inte att HR bedömer blodmängden och lägger det till bedömningen av planteringsteorin.

Samtidigt är HR lite väl snabb med slutsatsen att det är långsökt, mördaren behövde inte ha motiv, lika lite som KJ hade det. Och att lägga skulden på en oskyldig är väl varje GM:s dröm.
Citera
2014-05-22, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Hamlikar, Fold och Magoo... varför är det så extremt stor skillnad mellan bluestar bild nr 4 och bild X?
Jag viker ner mig och erkänner att skillnaden beror på att polisen som hade planterat det ursprungliga blodet tyckte att det blev för lite markering på de första bilderna och därför fyllde på med mer blod från behållaren med VB:s blod. Förutom att ha råkat ut för manipulering av bevis från polisen så har KJ haft extremt otur, han raderade konversationen med VB av en slump efter att hon försvann, han ljög om att han ringt och försökt få tag på henne eftersom han inte ville att hans kamrater skulle få veta att han tyckte det var lönlöst och det var samma skäl som att han faktiskt inte ringde till henne efter försvinnandet, attans ja, av alla med denna förbaskade otur så hade hon fått ett blödande sår just den kväll hon försvann och givetvis råkat blöda av sig på en tejprulle i badrummet, eller javisst ja, den var väl egentligen också planterad? Jag viker ner mig och erkänner att KJ bara är en snubbe med en extrem otur och bara för att han betett sig våldsamt och otäckt mot tidigare flickvänner så skall inte det hållas emot honom. Ni har övertygat mig om att det är den galne karatetränaren som smugit omkring som en ninja och mördat sin älskarinna, helt utan några spår som leder till honom, och för att för säkerhets skull exponera sig lite extra och mångfaldiga risken att åka fast planterar lite blod i både bil och badrum hos den fullständigt oskyldige KJ, som för övrigt fick akut förhinder att delta i sin favoritsysselsättning morgonen efter VB försvann.
Citera
2014-05-22, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det motsäger inte att HR bedömer blodmängden och lägger det till bedömningen av planteringsteorin.

Samtidigt är HR lite väl snabb med slutsatsen att det är långsökt, mördaren behövde inte ha motiv, lika lite som KJ hade det. Och att lägga skulden på en oskyldig är väl varje GM:s dröm.
Bifogar väl lite ytterligare från hovrättens dom då till hen som älskar lösryckta citat:
Att på detta sätt bereda sig tillgång till en annan persons lägenhet och bil skulle, som också tingsrätten
anmärkt, ha varit ett projekt förenat med oerhörda risker och en stor tidspress. Det
skulle dessutom ha varit fråga om en förövare som både hade motiv att döda
Vatchareeya Bangsuan och ville lägga skulden på Kristoffer Johansson men trots det
ägnade avsevärd tid åt att såväl gömma kroppen som undanröja bevis som kunnat
finnas på denna. Mot bakgrund av Kristoffer Johanssons oregelbundna vanor som
innebar att han ofta var vaken även på nätterna och då kunde använda sig av bilen,
skulle en förövare som kände till Kristoffer Johansson knappast ha vidtagit dessa
åtgärder. Än mindre troligt är att en förövare som inte kände Vatchareeya Bangsuans
och Kristoffer Johansson och deras förhållande skulle försöka lägga skulden på den
sistnämnde och dessutom hitta hans lägenhet och där plantera bevisning i form av en
tejprulle med ett minimalt blodspår. För hovrätten framstår dessa beskrivna scenarion
som så osannolika att de kan lämnas utan avseende
.
Citera
2014-05-22, 12:01
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
GW sa att KJ skulle dömas. Kan vi vara överens om att han hade rätt?

Det är sant, men den gode professorn sa också, mycket tvärsäkert till och med, att styckningen skett i lägenheten...
Citera
2014-05-22, 12:03
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Jag viker ner mig och erkänner att skillnaden beror på att polisen som hade planterat det ursprungliga blodet tyckte att det blev för lite markering på de första bilderna och därför fyllde på med mer blod från behållaren med VB:s blod. Förutom att ha råkat ut för manipulering av bevis från polisen så har KJ haft extremt otur, han raderade konversationen med VB av en slump efter att hon försvann, han ljög om att han ringt och försökt få tag på henne eftersom han inte ville att hans kamrater skulle få veta att han tyckte det var lönlöst och det var samma skäl som att han faktiskt inte ringde till henne efter försvinnandet, attans ja, av alla med denna förbaskade otur så hade hon fått ett blödande sår just den kväll hon försvann och givetvis råkat blöda av sig på en tejprulle i badrummet, eller javisst ja, den var väl egentligen också planterad? Jag viker ner mig och erkänner att KJ bara är en snubbe med en extrem otur och bara för att han betett sig våldsamt och otäckt mot tidigare flickvänner så skall inte det hållas emot honom. Ni har övertygat mig om att det är den galne karatetränaren som smugit omkring som en ninja och mördat sin älskarinna, helt utan några spår som leder till honom, och för att för säkerhets skull exponera sig lite extra och mångfaldiga risken att åka fast planterar lite blod i både bil och badrum hos den fullständigt oskyldige KJ, som för övrigt fick akut förhinder att delta i sin favoritsysselsättning morgonen efter VB försvann.

Och hen fortsätter att göra sig löjlig...
Det var bilder och exponering vi pratade om.
Citera
2014-05-22, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Det är sant, men den gode professorn sa också, mycket tvärsäkert till och med, att styckningen skett i lägenheten...
Öhhh, och det är ju inte överhuvudtaget utrett var styckningen har skett så varför tar du upp det argumentet?
Citera
2014-05-22, 12:14
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Upprepar frågan, hur många blöder näsblod ner i bagageluckan på en bil. Upprepar, VB:s blod i bagageutrymmet kan inte granskas helt fristående, då hade det självklart kunnat varit näsblod, rent teoretiskt, utan bevisen måste ses i ett sammanhang, vilket ni trots upprepade propåer därom aldrig har insett och nog aldrig kommer att inse. Hovrätten hade inte trott på någon idiotisk planteringsteori oavsett blodmängd men det är något du aldrig kommer att ta till dig eftersom du inte vill ta till dig det.

Not. För det första så är det lättare att bedöma blodmängd på en plan yta och för det andra missar du fullständigt hur en förundersökning bedrivs. I fallet Ida var blodmängden av betydelse för att avgöra hur allvarligt skadad hon blev i lägenheten. Det finns inget större intresse i fallet VB att avgöra hur pass skadad hon var, eller om hon var avliden, när KJ körde runt med henne i Boden. Min gissning är att kvällsbesöket hos familjen föranleddes av ett behov att tömma bagageutrymmet på skrot för att kunna få ner, den numera saknade ryggsäcken, innehållande VB:s kvarlevor.

Du menar att en förundersökning enbart går ut på att hitta bevis mot den misstänkte eller....?
Så du menar att det fanns ingen anledning att undersöka om blodet var näsblod eller från annan mindre skada på VB? Hade det varit från en annan skada så skulle det förklara blodet på tejpen också. VB blodade ner bagaget och plåstrade om det med tejp som hon hade med sig och lade på badrumsskåpet. En mer trolig händelsekedja än planterat blod iallafall.
Det är ju också möjligt att blodspåren kommit dit vid olika tillfällen.

Hur vet du att en ryggsäck saknas eller om den aldrig funnits?
Citera
2014-05-22, 12:20
Medlem
Citat:

KJs SMS gick att återskapa. En till lyckades slumpa bort SMS, dom gick inte att återskapa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in