Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Jag tror att de flesta av er störs av att Rami har ljusa ögon trots att han tillhör ''MENA''. Men alla palestinier är inte brun- eller svartögda. Jag anser inte att han ser farlig ut men givetvis kan han vara farlig, charmig eller vad som helst. Men eftersom jag aldrig träffat honom så kan jag inte säga någonting om honom. Men det framgår av Yaras föräldrars beskrivningar att Rami var en person som stod Yara nära och att han inte tyckte att det var en god idé att Yara skulle skickas till Sverige för att bor med honom och Amani. De nedlagda misshandelsdomarna tyder snarare på att Ramis och Amanis förhållande inte var bra och bättre blev det inte när Yara hämtades hit. Kanske var det Ramis och Amanis olika syn på huruvida de ska ta hand om Yara som var upphovet till anmälan om misshandeln. Och senare avgjorde även Yaras öde.
Riskakorna har det stått om i flera tidningar.
KP
"Butikschefen Therese Andersson kontaktade skolan när hon träffade 8-åringen i affären på skoltid"
– Min misstanke var ju att hon var hungrig.
Försökte ta riskakor Hon berättar att Yara var inne i butiken flera gånger i vintras tidigt på morgonen.
Therese Andersson anade att allt inte stod rätt till. 8-åringen kom utan vuxet sällskap och var tunt klädd.
Ingen jacka, mössa eller halsduk i kylan.
– Hon var här inne vid kvart över åtta någonting, säger Therese Andersson
– Jag frågade varför hon inte var i skolan. Hon sa att den skulle börja 8.30 men jag visste ju att den skulle börja åtta.
Therese berättar att flickan försökte stoppa på sig riskakor och misstänkte att hon var hungrig."
Sedan har jag svårt att se hur man kan använda orden
ta hand om flickan när det gäller Y. Har du läst eller skummat artiklarna med vittnesmålen och socanmälningarna? Skulle den gode herr R brytt sig om Y menar du? Eller menar du att R kanske inte var så charmig utan främst blind och döv?
De nedlagda misshandelsärendena las ner 2012 så de knappast ha haft något att göra med Rs åsikt om hur Y behandlades 2013.
Och här har vi ett litet vittnesmål om Rs reaktion på Y när hon inte "skött" sig.
AB
"– Det var hemskt. Det låg blöjor överallt och mycket skräp. När jag kom in i köket såg jag att det låg ett spädbarn på golvet.
Jag lyfte upp det och upptäckte att det var fullständigt nedbajsat. Flickan hade lämnats själv för att ta hand om tvååringen och
bebisen. Det är inte klokt, säger Kim.
Tillsammans med kollegorna larmade Kim polisen och stannade kvar i lägenheten tills att en patrull dök upp tillsammans med socialtjänsten.
Sedan väntade de en längre tid innan flickans vårdnadshavare dök upp, mannen och kvinnan som nu alltså misstänks för mord.
– Det nog en timme. Han var arg och verkade arg på flickan att hon misslyckats med sin barnpassning, säger Kim."
Flickan gick i linne i november, stal mat, haltade hade gamla frakturer, svarta blåmärken och användes som piga. Men R såg ingenting eller tyckte att flickan skulle
tas om hand på något annat sätt? Skulle inte tro det och det är knappast färgen på hans ögon som är problemet.