2014-05-22, 00:19
  #8317
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ber89lut
Känner exakt likadant. Nu får det räcka. Allt som bryggs nuförtiden smakar likadant. Ge oss tillbaka den TYSKA bryggtraditionen. Åt helvete med hipster-mickrobryggerierna! Jag vill ha balanserad öl. Sötma. Alkohol. Malt.

Som det ser ut nu, är Åbro 7,3 det bästa ölet på marknaden ...

Min uppfattning är att besk IPA är väldigt 2009-2013, trenden nu är suröl för hela slanten. Säger man att man har svårt för suröl så är det idel höjda ögonbryn och föraktfulla fnysningar från både hipsters och ölnördar. Och nämner man IPA så låter det ungefär "jaja, visst, IPA kan vara gott men häng med i matchen nu. Ta en gueuze."

Jag kan dock inte förstå att man kan ha en fäbless för den äckligaste alkisölen som existerar. Två för en tjuga, maximal APK trots att det smakar spya kan väl enbart appellera på snubben som just lyckats tigga ihop en tjuga av andra kunder?
__________________
Senast redigerad av Feadog 2014-05-22 kl. 00:24.
Citera
2014-05-22, 01:27
  #8318
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Min uppfattning är att besk IPA är väldigt 2009-2013, trenden nu är suröl för hela slanten. Säger man att man har svårt för suröl så är det idel höjda ögonbryn och föraktfulla fnysningar från både hipsters och ölnördar. Och nämner man IPA så låter det ungefär "jaja, visst, IPA kan vara gott men häng med i matchen nu. Ta en gueuze."

Trendiga personer är jobbiga. Man ska dricka det man gillar, inte det som är på tapeten. Däremot kan trender vara positiva eftersom ölstilar som varit rätt svåra att få tag på blir mer lättillgängliga.
Citera
2014-05-22, 02:09
  #8319
Medlem
sjeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Förstår inte grejen med American Dream. Tyckte inte den var äcklig, men tycker Evil Twins Yellow Cab är ett bättre köp, enligt mig, om vi snackar välhumlade lagers. Men får testa American Dream igen. Alla öl faller en ju inte direkt i smaken eller så var smaklökarna trött just då.

Det roliga ar att "Evil Twin" bokstavligt taligat ar "Mikkellers" evil twin, sa intressant att jamfora de tva brodernas olika asikter pa hur en valhumlad lager ska smaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag måste erkänna att jag inte heller riktigt förstår grejen med American Dream, men mest för att den inte smakar som en lager. Om man ändå ska dölja all annan smak med humle så kan man väl lika gärna överjäsa ölen och kalla den IPA? Nu hoppas jag att alla förstår att jag inte eftersöker lagersmak a'la Internationell Lager. Det finns många fantastiska moderna lagers som smakar mer och bättre än Sofiero men fortfarande inte är IPA-humlade som AD utan behåller lagerns läskande egenskaper. Jag gillar t.ex. Brooklyn Lager. Där får man lättheten och renheten som är behållningen med en lager tillsammans med en balanserad och lagom (för en lager) kraftig arom och smak av malt och humle. Personligen skulle jag aldrig kunna plocka ut American Dream som avvikande ur en samling moderna ipor och då försvinner poängen lite för min del. Visst, den är god och jag har inget emot att dricka den, men jag hade hoppats på att den skulle smaka lager och inte IPA eftersom det redan finns så många bra ipor i jämförelse med bra moderna lagers.

Nar det galler lager som ska smaka "lager" sa gillar jag Samuel Adams Alpine Spring och Boston Lager. Vet inte riktigt varfor men har ej fastnat for Brooklyn Lager, tycker den ar for jastig/brodig.
Citera
2014-05-22, 08:34
  #8320
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ber89lut
Känner exakt likadant. Nu får det räcka. Allt som bryggs nuförtiden smakar likadant. Ge oss tillbaka den TYSKA bryggtraditionen. Åt helvete med hipster-mickrobryggerierna! Jag vill ha balanserad öl. Sötma. Alkohol. Malt.

Som det ser ut nu, är Åbro 7,3 det bästa ölet på marknaden ...
haha vilken koll du har!
Citera
2014-05-22, 14:21
  #8321
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ber89lut
Känner exakt likadant. Nu får det räcka. Allt som bryggs nuförtiden smakar likadant. Ge oss tillbaka den TYSKA bryggtraditionen. Åt helvete med hipster-mickrobryggerierna! Jag vill ha balanserad öl. Sötma. Alkohol. Malt.

Som det ser ut nu, är Åbro 7,3 det bästa ölet på marknaden ...
Hur man kan hylla den tyska bryggeritraditionen och sedan hävda att Åbro 7,3 är en bra öl är för mig en motsägelse och helt oförståeligt.

Jag själv är väldigt förtjust i de klassiska ölen från Tyskland: Helles, Pilsener, Weissbier (både bayersk och berliner), Dormunder, Altbier, Gose, Bocköl, Märzen, Kellerbier, Kölsch och Rauchbier. Åbro 7,3 är allt som är fel makroöl och så långt från Reinhetsgebot man kan komma eftersom det är en öl bryggd på dåliga råvaror med en massa tillsatser.

Nej, skippa Åbro och köp en bocköl om du vill ha en stark och god öl i tysk tradition!
Citera
2014-05-22, 16:09
  #8322
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Bomble Bee ska också kollas upp!

Edit: dock lite trist med Beervana, känns som en gammal vän som ryckts hädan...

Det var som tusan. Trist och lite oväntat att det inte blir nån Beervana den här sommaren. Den var ju omåttligt populär förra året. Det gapade tomt i hyllan i sommarvärmen. Kustom lager och Flat tire har jag tröttnat lite på. Humlen känns obalanserad och har en lite skitig bismak. Bara jag som tycker att de har försämrats senaste året?
Citera
2014-05-22, 16:33
  #8323
Medlem
ber89luts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Hur man kan hylla den tyska bryggeritraditionen och sedan hävda att Åbro 7,3 är en bra öl är för mig en motsägelse och helt oförståeligt.

Jag själv är väldigt förtjust i de klassiska ölen från Tyskland: Helles, Pilsener, Weissbier (både bayersk och berliner), Dormunder, Altbier, Gose, Bocköl, Märzen, Kellerbier, Kölsch och Rauchbier. Åbro 7,3 är allt som är fel makroöl och så långt från Reinhetsgebot man kan komma eftersom det är en öl bryggd på dåliga råvaror med en massa tillsatser.

Nej, skippa Åbro och köp en bocköl om du vill ha en stark och god öl i tysk tradition!

Det där med Åbro 7,3 var en sarkasm.

Bockölen tillhör mina favoriter. Såklart.
Citera
2014-05-22, 16:36
  #8324
Medlem
ber89luts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Min uppfattning är att besk IPA är väldigt 2009-2013, trenden nu är suröl för hela slanten. Säger man att man har svårt för suröl så är det idel höjda ögonbryn och föraktfulla fnysningar från både hipsters och ölnördar. Och nämner man IPA så låter det ungefär "jaja, visst, IPA kan vara gott men häng med i matchen nu. Ta en gueuze."

Några tips på märken!? Vad passar det till?
Citera
2014-05-22, 19:15
  #8325
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ber89lut
Några tips på märken!? Vad passar det till?

IPA eller suröl?
Citera
2014-05-23, 02:25
  #8326
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ber89lut
Känner exakt likadant. Nu får det räcka. Allt som bryggs nuförtiden smakar likadant. Ge oss tillbaka den TYSKA bryggtraditionen. Åt helvete med hipster-mickrobryggerierna! Jag vill ha balanserad öl. Sötma. Alkohol. Malt.

Som det ser ut nu, är Åbro 7,3 det bästa ölet på marknaden .
Ja precis. Jag håller med dig. All öl smakar likadant. Det är ingen som helst skillnad på Södra Maltfabrikens IPA och Närke Kaggen Stormaktsporter. Samma färg, samma alkoholstyrka, samma smak....

Snälla, var bara tyst innan du gör bort dig ännu mer.
Citera
2014-05-23, 20:33
  #8327
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Hur man kan hylla den tyska bryggeritraditionen och sedan hävda att Åbro 7,3 är en bra öl är för mig en motsägelse och helt oförståeligt.

Jag själv är väldigt förtjust i de klassiska ölen från Tyskland: Helles, Pilsener, Weissbier (både bayersk och berliner), Dormunder, Altbier, Gose, Bocköl, Märzen, Kellerbier, Kölsch och Rauchbier. Åbro 7,3 är allt som är fel makroöl och så långt från Reinhetsgebot man kan komma eftersom det är en öl bryggd på dåliga råvaror med en massa tillsatser.

Nej, skippa Åbro och köp en bocköl om du vill ha en stark och god öl i tysk tradition!
Hade gärna sett fler gose och berliner weisse. Mycket trevliga öl såhär på sommaren tycker jag. Annars tycker jag att saison verkar väldigt trendigt just nu, men kanske den trenden passerat lite också liksom IPA-trenden?

Någon som har några tips för Irland? Blir Dublin och Galway. Har tänkt besöka Galway Bay brewery och det är allt jag har planerat så långt. Verkar finnas en del småbryggerier med få reviews på ratebeer dock.
Citera
2014-05-23, 20:59
  #8328
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Hade gärna sett fler gose och berliner weisse. Mycket trevliga öl såhär på sommaren tycker jag. Annars tycker jag att saison verkar väldigt trendigt just nu, men kanske den trenden passerat lite också liksom IPA-trenden?

Någon som har några tips för Irland? Blir Dublin och Galway. Har tänkt besöka Galway Bay brewery och det är allt jag har planerat så långt. Verkar finnas en del småbryggerier med få reviews på ratebeer dock.
Dublin är ju Guinness. Jag tyckte det var svårt att hitta något annat, iaf på fat. Det finns säkerligen någonstans, men när jag var där var balansen mellan tid och antal pubar ganska ojämn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in