Citat:
Ursprungligen postat av
Heimdall-
Blev du opererad av en av dom större privata ryggklinikerna eller på ett vanligt sjukhus? Är du helt återställd idag och fungerar precis som innan ditt diskbråck? Fick du någon typ av negativ reaktion alldeles efter operationen? Tänkte på om du fick mer värk i ryggen eller om du blev stelare? Hur lång tid blev du sjukskriven innan du kunde börja jobba igen fullt ut?
Fick diskbråck 2010 som jag ej opererade. Smärtan i benet klingade av efter ca 8-10 veckor. Har styrketränat i massa år, men fick då sluta med vissa övningar, typ marklyft och benböj. Förutom minskad kraft i vänster ben har jag inte haft några besvär fram till detta år. Har alltså kunnat åka skidor, jogga, gymma spela fotboll etc.
Återfick symptomen 2014, men denna gång var smärtan ännu värre och jag tjatade återigen till mig en MR-röntgen. Diskbråck samma ställe som tidigare (L5-S1). Efter ca 10 veckor utan att smärtan började avta så blev opererad på ryggkliniken i strängnäs. De utför ju bara olika ryggoperationer och är verkligen proffs på det dom gör. Jag är supernöjd med vistelsen där.
Operationen tog ca 60 minuter. Som jag skrev tidigare så var ischiassmärtan helt borta när jag vaknade, vilket kändes som ett mirakel. Jag hade inga problem med ryggvärk innan och jag har inte fått det efter operationen, förutom ett par dagar med sårsmärta/stelhet runt ingånghålet och dess muskler, som jag förmodar att operatören dragit i för att komma åt diskarna. Men denna värk är helt och hållet uthärdlig för man vet att den försvinner efter ett par dagar. Känns ungefär som en rejäl lårkaka (om du fått det någon gång) men i ryggen. Efter någon vecka kan man börja rehabträna efter sjukgymnastens instruktioner. Var sjukskriven sammanlagt ca 6 veckor.
Jag var så påverkad av smärtan och framför allt alla sociala begränsningar, typ inte kunna äta mat sittandes, inte gå på fester, bio, pub, umgås med vänner osv på 10 veckor. Fick t.om planera toabesök så jag hade maxat pillren innan.
Allt detta försvann efter 60 minuter ! Jag skulle lätt göra om operationen, det finns tydligen 5-10 % risk att återfå diskbråck, oavsett om man opererat eller att det "läkt" ut.