2014-05-21, 12:46
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske för att göra det lätt för sig, minsta möjliga som kan tala för en plantering så hade KJ kanske inte kunnat dömas?
Det är samma sak som att påstå att ÅK och polisens avsikt är att få en kanske skyldig människa dömd till fängelse för styckmord för prestige och därför manipuleras bevis?
Det går inte riktigt till så IRL tyvärr.
Finns antagligen en väldigt bra förklaring till varför handen var där, som någon skrev - uv-lampa tex
Citera
2014-05-21, 12:47
Medlem
MrsMagoos avatar
Vad i helvete diskuterar man här egentligen?
Fel på bilderna som polisen tagit. Det har väl för fan ingen som helst betydelse för utredningen vilket jävla rastlager man använt. Det skulle innebära att en allt för stor hög människor konspirerar mot KJ, och bilderna är alltså intressanta eftersom det är SKL som gör analyserna.

Nä, KJ bär inte på statshemligheter utan är skyldig till att dödat, styckat VB.
Den här tråden har förlorat fokus så som aktuellt brott. Poliskorruption är sannerligen inget som visats sig finnas i detta fallet och inte finns det anledningar till det., Det är pinsamt att läsa den här skiten.

Senast redigerad av MrsMagoo 2014-05-21 kl. 13:09.
Citera
2014-05-21, 12:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Glöm inte att det kan komma från en nära släkting. VB:s mamma kan ha spionerat på sin dotter innan mordet och råkat klämma sig med blodvite som följd när hon skulle undersöka innehållet i bagageluckan på bilen hon sett att dottern ibland åkte i. Eftersom det är teoretiskt tänkbart att det skulle kunna vara så, så måste alla inse precis som Lagro att det finns inga bevis mot den dömde. Eller som det står i instruktionsboken "Bevisvärdering enligt Q": Här föreligger rimligt tvivel.
När argumenten tar slut tar man till raljerande över andra skribenter.
Citat:
Det var ju du som anförde att det var poänglöst att anmäla antagna missförhållanden i utredningen till Justitieombudsmannen? Jag tolkade det som att att du räknar med att de inte kommer att göra något åt saken, oavsett hur grava missförhållanden Alternativa klubben gräver fram och lägger på deras bord. Tolkade jag dig fel månne?
Vi för en diskussion, och JO ingår inte i den, mig veterligen. Har du något argument?
Citera
2014-05-21, 12:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Det är samma sak som att påstå att ÅK och polisens avsikt är att få en kanske skyldig människa dömd till fängelse för styckmord för prestige och därför manipuleras bevis?
Det går inte riktigt till så IRL tyvärr.
Finns antagligen en väldigt bra förklaring till varför handen var där, som någon skrev - uv-lampa tex
Skribenten medgav senare att hon inte visste om UV-lampa används.
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
UV-ljus används av kriminaltekniker. Det är ett faktum. Huruvida UV-ljus användes i samband med bloggbilderna vet jag förstås inte, det var en tanke bara. Det finns andra typer av ljus. Men att polisen håller en liten ficklampa i handen för att "lysa upp" blodet är jag tämligen övertygad om.

För den som vill fördjupa sig i användandet av BlueStar. Läs gärna fotograferingsavsnittet. Ordet "flashlight" förekommer

http://www.bluestar-forensic.com/pdf/en/instructions_bluestar_kit.pdf
Och även resten av inlägget är motargumenterat utan respons.
Citera
2014-05-21, 12:52
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Kanske för att göra det lätt för sig, minsta möjliga som kan tala för en plantering så hade KJ kanske inte kunnat dömas?

Någorlunda trovärdig misstanke om att blodbesudlingen var planterad hade väsentligt försvagat caset mot KJ, och Thomas Olsson hade förmodligen kunnat prata KJ fri i brist på bevis. Det är så mycket konstigheter i det här att Högsta domstolen borde återförvisa målet till hovrätten. Målet borde tas om, helt enkelt.
Citera
2014-05-21, 12:53
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Jag tror inte att polisen inledningsvis tänkte så mycket runt plantering, även om KJ själv förde fram tanken i förhör. Öht tror jag att många här i tråden begår misstaget att tro att andra ser världen som man själv ser den, på ett ungefär åtminstone. Vissa människor är benägna att tro på konspirationer av olika slag så fort de får minsta lilla köttben. För väldigt många andra är konspirationsteorier bara larv och något man knappt fäster en tanke på.

Förundersökningen var nog mer ute för att utesluta att blodet rent allmänt skulle ha kunnat hamna i bagageluckan genom någon annans handlande. Alltså scenarion som att någon lånat bilen för att köra den döda kroppen i. Sen insåg man säkert om inte förr när KJ själv drog upp det att man även behövde bevis för att ingen rimligen kunnat ta sig in i bilen av något annat skäl än att köra den.

Låt oss heller inte glömma bort att ingen av advokaterna, inte ens Alternativa klubbens hjälte herr Olsson på allvar vågade driva tesen att någon ondskefull planteringsmördare smetat dit blod för att sätta dit Kristoffer. Inte heller har vad jag kan minnas detta tagits upp i pressen i någon större utsträckning. Det är nog så att det till 95-96% är en något som diskuterats och ältats på Flashback. Där har det ju dock tröskats desto mer
Citera
2014-05-21, 12:55
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Någorlunda trovärdig misstanke om att blodbesudlingen var planterad hade väsentligt försvagat caset mot KJ, och Thomas Olsson hade förmodligen kunnat prata KJ fri i brist på bevis. Det är så mycket konstigheter i det här att Högsta domstolen borde återförvisa målet till hovrätten. Målet borde tas om, helt enkelt.

Sade och yttrade juris kandidaten MBoudine. Ja det ligger ju i HD:s uppdrag att återförvisa mål på grunden att det finns "konstigheter" i dem.
Citera
2014-05-21, 12:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
När argumenten tar slut tar man till raljerande över andra skribenter.

Vi för en diskussion, och JO ingår inte i den, mig veterligen. Har du något argument?

Den inkluderades när en annan skribent undrade om du inte borde anmäla dessa antagna missförhållanden i utredningen till just JO och du svarade att det inte var någon idé. Oavsett vad du tycker om saken så är vi uppenbarligen andra som tycker det är märkligt att man påstår att utredningen innehåller allvarliga missgrepp och missförhållanden men ändå inte vill anmäla det hela till JO.
Citera
2014-05-21, 13:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Den inkluderades när en annan skribent undrade om du inte borde anmäla dessa antagna missförhållanden i utredningen till just JO och du svarade att det inte var någon idé. Oavsett vad du tycker om saken så är vi uppenbarligen andra som tycker det är märkligt att man påstår att utredningen innehåller allvarliga missgrepp och missförhållanden men ändå inte vill anmäla det hela till JO.
Vem har sagt att hen inte vill JO-anmäla? Vem har påstått att utredningen innehåller allvarliga missgrepp och missförhållanden? Är inte advokat Olsson bästa instans att anmäla dessa till? Han har största möjlighet att ta upp detta i eventuell kommande rättegång.
Citera
2014-05-21, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Jag menar att polisen "vet" att KJ är skyldig men i brist på bevis fabricerar de sina egna bevis för att binda honom.
Pressade både av massmedia, alla vänner de möter i det lilla samhället, samt pressade av en åklagare som verkar nästan rabiat.

Vill även poängtera att jag diskuterar förutsättningslöst. i motsats till de flesta i tråden har jag inte tagit parti för någon sida i målet.
Så du menar på fullt allvar att polisen tagit blod från den återfunna kroppen och planterat detta i skuffen på KJ:s bil? Går du omkring med en hönsbur på huvudet också så att ingen avlyssnar dina smarta tankar?
Citera
2014-05-21, 13:04
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Sade och yttrade juris kandidaten MBoudine. Ja det ligger ju i HD:s uppdrag att återförvisa mål på grunden att det finns "konstigheter" i dem.

Nej, det ligger normalt inte i HD:s uppdrag, men det finns omständigheter i det här ärendet som är uppseendeväckande - mycket ser ut att ha gått "på skruvar", från start till mål, för att uttrycka saken försiktigt .. Målet borde återförvisas till HR och tas om.
Citera
2014-05-21, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Nej, det ligger normalt inte i HD:s uppdrag, men det finns omständigheter i det här ärendet som är uppseendeväckande - mycket ser ut att ha gått "på skruvar", från start till mål, för att uttrycka saken försiktigt .. Målet borde återförvisas till HR och tas om.
Jur Kand MBoudine kan då kanske hänvisa till korrekt lagrum för återförvisning i en situation som denna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in