2014-04-20, 22:29
Awaiting Email Confirmation
ashuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akashi
Någonstans i min karriär innan jag stack så hade en årslön på 1 000 000+ SEK, blir nog en månadslön på långt över 100 000 SEK. Allt beror på bonusen.

Det här var dock länge sedan. Idag tjänar man nog mer, eller mindre, har ingen aning om hur branschen ser ut idag. Ta det med dagens IB:are.
Fan, saftig lön. Jag är endast nyfiken. Har faktiskt inga planer på ett karriärsbyte. tack för att du svarade!
Citera
2014-04-21, 02:06
Medlem
Vad är det för excelmodeller och "snurror" ni gör om dagarna? Kan ni ge något konkret exempel/bild mer än "jobbar i excel"? Jag tänker mig tårtdiagram och färgglada staplar...och nån receptlista när jag hör excel.

Är genuint nyfiken.
Citera
2014-04-21, 19:13
Medlem
Till Applemos:

Excelmodellerna man sysslar med är tex:

- Merger-modeller, där man tex kan analysera en transaktions påverkan på EPS (Accretion/dilution)
- LBO-snurra, där man givet vissa assumptions kan se vilken IRR/MoM en transaktion kan generera för en finansiell sponsor (PE-firmor)
- Värderingsmodeller, där man kan se vad ett företag borde vara värt antingen genom en DCF-modell, eller comparables, där man exempelvis kan jämföra värderingsmultiplar mellan företaget du ska värdera och dess "peer-group"

Man gör också stor del av materialet som ska in i pitchböckerna i excel, som man sen exporterar till PPT.

Finns givetvis massor av varianter på dessa, men det är i stora drag detta.
Citera
2014-05-18, 02:32
Medlem
Hejsan,

Skall ha min första intervju på en bank i Stockholm (IB - Coverage - non-nordic player) snart och tänkte fråga vad fokusen brukar vara (London: "behavioural questions" vs Frankfurt: "technical"). Normaltsätt hade jag letat igenom tråden men har tyvärr finals och har väldigt ont om tid. Kan tänka mig att någon redan har skrivit något inlägg angående detta.

Är det normalt att de frågar saker om merger models, LBOs models (if yes, to what extent) eller kan man förvänta sig mer plain vanilla frågor om DCF och andra valuation methods (trading comps eller precedent transactions, SOTP osv) + accounting ("walk me through the three statements"-type questions). Eftersom jag har tidigare internship erfarenhet (M&A) kan jag ju utgå ifrån att det kommer vara något svårare.

Tack
Citera
2014-05-18, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nauprillion
Hejsan,

Skall ha min första intervju på en bank i Stockholm (IB - Coverage - non-nordic player) snart och tänkte fråga vad fokusen brukar vara (London: "behavioural questions" vs Frankfurt: "technical"). Normaltsätt hade jag letat igenom tråden men har tyvärr finals och har väldigt ont om tid. Kan tänka mig att någon redan har skrivit något inlägg angående detta.

Är det normalt att de frågar saker om merger models, LBOs models (if yes, to what extent) eller kan man förvänta sig mer plain vanilla frågor om DCF och andra valuation methods (trading comps eller precedent transactions, SOTP osv) + accounting ("walk me through the three statements"-type questions). Eftersom jag har tidigare internship erfarenhet (M&A) kan jag ju utgå ifrån att det kommer vara något svårare.

Tack

Frågorna är nog inte svårare än för internship om det är för analyst-nivå.
Citera
2014-05-20, 23:39
Medlem
r0nins avatar
Är det sant att man jobbar 80-90 timmar i veckan inom IB? Hur fan orkar man?
Citera
2014-05-21, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0nin
Är det sant att man jobbar 80-90 timmar i veckan inom IB? Hur fan orkar man?
Kokain och kaviar
Citera
2014-05-21, 13:27
Medlem
r0nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNic3
Kokain och kaviar
Nämen seriöst, det är ju helt sjukt. Satt på en inspirationsföreläsning där en som jobbade inom banking-branschen berättade om sina arbetstider. Inte undra på att man tjänar så jävla mycket.
Senast redigerad av r0nin 2014-05-21 kl. 13:34.
Citera
2014-05-21, 13:33
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Nämen seriöst, det är ju helt sjukt. Satt på en inspirationsföreläsning där en som jobbade inom bakning-branschen berättade om sina arbetstider. Inte undra på att man tjänar så jävla mycket.

Man jobbar nog för det första 7 dagar/v och man har inget liv alls utanför jobbet (flickvän, hobby osv) därefter bryr man sig enbart om pengar och sist men inte minst så kryddar man nog på några timmar när man berättar om sina arbetstider

Nej, lönen är i många fall inte så hög om man ser till investerade timmar...inte första tiden iaf.
Citera
2014-05-21, 13:38
Medlem
r0nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Man jobbar nog för det första 7 dagar/v och man har inget liv alls utanför jobbet (flickvän, hobby osv) därefter bryr man sig enbart om pengar och sist men inte minst så kryddar man nog på några timmar när man berättar om sina arbetstider

Nej, lönen är i många fall inte så hög om man ser till investerade timmar...inte första tiden iaf.
En fet check är nog det som tröstar de flesta antar jag. Dock förstår jag inte varför man skulle vilja behandla sig själv på det sättet enbart för sin karriär och lön.
Citera
2014-05-21, 18:09
Medlem
Citat:
Nämen seriöst, det är ju helt sjukt. Satt på en inspirationsföreläsning där en som jobbade inom banking-branschen berättade om sina arbetstider. Inte undra på att man tjänar så jävla mycket.
Ärligt talat så är 80-90 timmar att betrakta som chill på många avdelningar, det är snarare så att du ska skatta dig lycklig om du får sova 7-8 timmar en natt. På varför frågan är det väl snarare att man ser det som en investering, en riktigt bra språngbräda för din framtida karriär helt enkelt. Du stannar ca 2 år sen drar du vidare till ett mer behagligt jobb. Det är mångas plan från början iallfall.
Citera
2014-06-24, 17:09
Medlem
Jag antar att det är en hel del som byter bransch med tanke på - främst - arbetsbelastningen. De som gör detta, vad är det de oftast byter till? Och hur brukar dessa typer av arbeten skilja sig sett till lön, arbetstid, arbetsbelastning etcetc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in