2014-05-19, 19:55
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns
En klassisk post-projekt depression alltså. Sorgligt, och så onödigt.

För många människor som har rutin på att helt själva driva igenom kolossalt stora projekt under en längre tid är detta ett vanligt psykologiskt stadie efter slutförandet av projekt. Efter lite rutin förstår man också att detta är ett litet återkommande stadie i en större återkommande cykel. Det är efter projektets slut man skall samla kraft, reflektera och omgruppera sina krafter tills att nästa nya projekt hamnar i ens knä.

I Maliks fall så hade han kanske fått kämpa så hårt i så många år att omställningen till vardagsliv var för svår att hantera.

Tror inte på den teorin, snarare att han dragit på sig en utmattningsdepression i så fall.

Jag tror att Malik hade roligt, hela vägen, ända till slutet när han blev sjuk, om det inte ligger någon svår händelse bakom. En högpresterare som glömde att sömn och mat är det som gör att vi fungerar. Psyket kan verkligen härja runt med människor som inte har de här basala behoven tillgodosedda.

Han bodde i NY, staden som aldrig sover...
Senast redigerad av Cinnabar 2014-05-19 kl. 20:02.
Citera
2014-05-19, 20:47
Medlem
colibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Du verkar väldigt oinsatt. Väldigt många har sett Searching for Sugar man och många älskar den filmen. Det är inte direkt en obskyr film för de mest filmintresserade. Du kanske borde titta på filmen så att du fattar i stället bara för att skriva strunt.

Dom flesta vet inte vad det är för rulle, så enkelt är det. Att kalla mig oinsatt hjälper tyvärr inte.

Han navelskådade väl för hårt efter filmen och fann ingen annan utväg än att kliva av helt enkelt. konstnärspersoner har ju en benägenhet att göra sånt där. Det är väl pretto att hänga sig...
Citera
2014-05-20, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Men bodde inte Malik i NY sedan en tid tillbaka? Kvinnan kanske hyrde av honom i andrahand?

Detta är så tragiskt. Det har gått några dagar men fortfarande svårt att fatta att han är borta.

Jag läste också någonstans att Malik bodde i NY sen två år tillbaka. Jag förstår inte hur det är möjligt. Borde man inte vara skriven där då ifall man bor de facto där - och INTE här?
Citera
2014-05-20, 06:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av colibri
Dom flesta vet inte vad det är för rulle, så enkelt är det. Att kalla mig oinsatt hjälper tyvärr inte.

Han navelskådade väl för hårt efter filmen och fann ingen annan utväg än att kliva av helt enkelt. konstnärspersoner har ju en benägenhet att göra sånt där. Det är väl pretto att hänga sig...
Jag tror inte att du ska generalisera det svenska folkets intellektuella kapacitet utifrån din egen. Det är, om jag inte minns fel, den näst mest sedda svenska dokumentärfilmen någonsin i Sverige. Ser du world wide är den en överlägsen segrare, så jag tror att de flesta, till skillnad från dig, faktiskt vet vad det är för rulle.
Huruvida det är pretto att hänga sig är väl ointressant med tanke på att han hoppade framför ett tåg?
Citera
2014-05-20, 06:28
Medlem
colibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag tror inte att du ska generalisera det svenska folkets intellektuella kapacitet utifrån din egen. Det är, om jag inte minns fel, den näst mest sedda svenska dokumentärfilmen någonsin i Sverige. Ser du world wide är den en överlägsen segrare, så jag tror att de flesta, till skillnad från dig, faktiskt vet vad det är för rulle.
Huruvida det är pretto att hänga sig är väl ointressant med tanke på att han hoppade framför ett tåg?

Har du personliga problem med att hans film inte finns med bland det 10 mest sedda svenska filmerna genom tiderna, förmodligen inte ens topp 50.
Det var kanske Maliks problem.
Han vann en Oscar men nästan ingen visste det eller brydde sig, och det drev honom till självmord.
Citera
2014-05-20, 06:41
Bannlyst
Citat:
Har du personliga problem med att hans film inte finns med bland det 10 mest sedda svenska filmerna genom tiderna, förmodligen inte ens topp 50.
Han vann en Oscar men nästan ingen visste det eller brydde sig, och det drev honom till självmord.
Nja, någon större kulturpersonlighet är jag inte. Har nog inga personliga problem i denna fråga.
Om alla dokumentärfilmare som hade färre tittare än Malik skulle hoppa framför tunnelbanetåg skulle det ligga drösvis med döda regissörer där. De flesta regissörer får nöja sig med 100 tittare och intäkter som räcker till en festis. I sammanhanget är Searching for sugar man en publikfavorit.
Citera
2014-05-20, 10:38
Medlem
Citat:

Tror knappast Malik var ute efter berömmelse. Han verkade inte vara den sortens person.

Möjligt att det tärde på honom att göra Sugarman och att han redan innan var skör. Åt och sov dåligt som ngn tidigare skrev och detta kan ha bidragit till att bygga på den psykiska ohälsan. Han ser riktigt smal ut på vissa bilder och vikten verkar ha gått en del upp och ner. Mkt troligt en förkärlek för långa arbetspass utan mat och sömn. Kanske problematiskt förhållande till mat.

Förloppet verkar ha varit relativt snabbt med tanke på att han var ute och åt med Sugarmans producent två veckor tidigare.. Möjligt som tidigare nämnts depression med psykotiska inslag. Bla sömnbrist kan ställa till det rejält.

Jag tror inte att Malik ville dö. Han ville bara bli kvitt det onda. Hade han stått ut några dagar el veckor till hade han förmodligen klarat sig. Det är så ledsamt att tänka på det.
Citera
2014-05-20, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Har Sugarman himself fått veta att mannen som gjorde honom till stjärna
just avslutat sitt liv ? Eller är han ånyo spårlöst försvunnen ?

På Skeppsholmen i fjol fick han i alla fall ledas ut (och in). Inte läge för
extranummer m a o.

"Han kunde ha blivit en ny Ingmar Bergman" skall den söte mannen ha sagt.
Tror inte riktigt det. Men han kanske bara kände till ytterligare 1 svensk
filmregissör.
Citera
2014-05-20, 16:55
Medlem
Black.waters avatar
http://www.expressen.se/noje/mannisk...l-gor-intryck/

försöker att förstå hans beslut.

Kan det vara så att han saknade en förklaring till varför han undanhöll info om Australien turnén 10 år tidigare än Sydafrika grejen.
Citera
2014-05-20, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.water
http://www.expressen.se/noje/mannisk...l-gor-intryck/

försöker att förstå hans beslut.

Kan det vara så att han saknade en förklaring till varför han undanhöll info om Australien turnén 10 år tidigare än Sydafrika grejen.

Fast om han tog livet av sig pga det då måste han ha varit rejält psykiskt försvagad.

Vet du om han pressades gällande undanhållandet av Australienturnen?

Detta känns som en ond dröm.
Citera
2014-05-20, 17:23
Medlem
Citat:

Hard u problem med att hans film faktiskt sågs av väldigt många människor? Det är den mest sedda dokumentären i Sverige någonsin.

Citat:
Kritiken för Searching for Sugar Man var väldigt positiv. Det var den bäst recenserade svenska filmen i Sverige 2012,[5] och är den näst bäst recenserade svenska filmen sen Betygsindex började sina mätningar 2007[5]. New York Times gav filmen högsta betyg och deras kritiker Manohla Dargis utnämnde den till en av årets tio bästa filmer[6].

Med över en halv miljon biobesök i elva länder är filmen tidernas mest sedda svenska dokumentär på bio (följd av Stefan Jarls Ett anständigt liv).[källa behövs] Den är även Sydafrikas genom tiderna mest sedda dokumentärfilm.[7]
Citera
2014-05-20, 18:02
Medlem
mishimas avatar
Citat:

Jag tror nog att uppskattningen han fick från branschen räckte gott och väl för att han skulle känna upprättelse och uppskattning. Det finns många regissörer (och andra konstnärer också för den delen) som inte är ute efter den stora massans berömmelse utan främst är ute efter konstnärlig frihet. Med en Oscar på CV:t hade han kunnat flytta till Hollywood och haft fina erbjudande att välja mellan.
Senast redigerad av mishima 2014-05-20 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in