2014-05-19, 22:03
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Är det inte större risk för valfusk på de röster som poströstat? De har ju mera tid på sig att byta ut lappar... Finns det internationella valobservatörer i Sverige eller är det struntsamma ändå?
Det har du rätt i.

Också när du förhandsröstar. Då tar valförrättaren din valsedel (vilken du smusslat med bakom en skärm) och lägger, tillsammans med ditt röstkort i ett annat kuvert. Vilket förseglas.

Alltså vad du röstat och alla dina personuppgifter och adress ligger tillsammans!

om den plasttunnan kommet på drift vet man namn och adress och vad folk röstat på i hela val distriktet.

rösthemlighet, jo tjena. demokratur.
2014-05-19, 22:57
Medlem
Ojoj vad någon fick ont i ändtarmen på arbetarbladet.
Citat:
Ett stort tack till Arbetarbladet för att ni står upp mot det rasistiska, främlingsfientliga, fascistiska, kvinnofientliga och främlingsfientliga partiet Sverigedemokraterna!

Ni borde dock verkligen tänka till innan ni låter era läsare delta i en omröstning. Den här omröstningen kan ju leda till att folk börjar tro att det är OK att stödja det rasistiska partiet Sverigedemokraterna!

Varför har ni med rasistiska Sverigedemokraterna bland de partier man kan välja bland? Tycker ni det är bra att era läsare kan rösta på rasistiska Sverigedemokraterna?

I övrigt är jag jättenöjd med att ni hela tiden framställer rasistiska Sverigedemokraterna så negativt som möjligt!
Senast redigerad av thisisnotme 2014-05-19 kl. 23:22.
2014-05-19, 23:13
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thisisnotme
Ojoj vad något fick ont i ändtarmen på arbetarbladet.

Jodå, kommunisten använde ordet "rasistiska" både en,två och tre gånger. Vilka tomte

EDIT: Verkar som FB-trollet Alicia Svensson varit framme ;-) (FB) Avpixlat blåsta av raidtråd på FB
Senast redigerad av Lost-Soul 2014-05-19 kl. 23:21.
2014-05-19, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Jodå, kommunisten använde ordet "rasistiska" både en,två och tre gånger. Vilka tomte

EDIT: Verkar som FB-trollet Alicia Svensson varit framme ;-) (FB) Avpixlat blåsta av raidtråd på FB

Haha, ok! Hade missat det.
2014-05-19, 23:44
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thisisnotme
Haha, ok! Hade missat det.

Förstår det, det hade jag med. Hittade den tråden då jag googlade Alicia Svensson+miljöpartiet :-)
2014-05-19, 23:48
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Det har du rätt i.

Också när du förhandsröstar. Då tar valförrättaren din valsedel (vilken du smusslat med bakom en skärm) och lägger, tillsammans med ditt röstkort i ett annat kuvert. Vilket förseglas.

Alltså vad du röstat och alla dina personuppgifter och adress ligger tillsammans!

om den plasttunnan kommet på drift vet man namn och adress och vad folk röstat på i hela val distriktet.

rösthemlighet, jo tjena. demokratur.

Jag tror inte att din teori stämmer och kommer påverka opinionen för de som tänkt förtidsrösta på SD eller andra partier nämnvärt. Då man förtidsröstar så rivs delen med personuppgifter av röstkortet. Det som bifogas i kuvertet är valsedeln samt den del av röstkortet som anger väljarens nummer i röstlängden. Så om din teori ska stämma så måste förtidsrösterna och deras tunna komma på avvägar. Denna måste komma till någon som har tillgång till röstlängden. Samt har intresse av att kolla hur vissa individer i ett specifikt valdistrikt röstat. Samt vara redo att ta konsekvenserna av att bryta mot vallagen. Allt detta för att ta reda på hur Pelle Pelleson i Pelleköping har röstat, jag köper inte det.
Senast redigerad av Blundetto 2014-05-19 kl. 23:55.
2014-05-19, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Jag tror inte att din teori stämmer och kommer påverka de som tänkt förtidsrösta på SD eller andra partier nämnvärt. Då man förtidsröstar så rivs delen med personuppgifter av röstkortet. Det som bifogas i kuvertet är valsedeln samt den del av röstkortet som anger väljarens nummer i röstlängden. Så om din teori ska stämma så måste förtidsrösterna och deras tunna komma på avvägar. Denna måste komma till någon som har tillgång till röstlängden. Samt har intresse av att kolla hur vissa individer i ett specifikt valdistrikt röstat. Samt vara redo att ta konsekvenserna av att bryta mot vallagen. Allt detta för att ta reda på hur Pelle Pelleson i Pelleköping har röstat, jag köper inte det.

http://utb.val.se/index.php?video_id=kap_1-7_ep_final.mp4&video_thumb=fortidsrostning-ep.jpg&qid=3&link_text=Starta%20test&section=eu

Här är en utbildningsvideo som förklarar hur rutinerna är för röstmottagarna. Kolla kapitel 2 och 4.

Valurnan förseglas alltså och det kontrolleras med numrering på förseglingen om den öppnats eller ej. Kommer valurnan, mot all trolig förmodan (har nog aldrig hänt i Sverige valhistoria) på vift, så kommer de personer vars röster försvunnit säkerligen få möjlighet att rösta igen (någon som vet?).

Rutinerna verkar vattentäta, men om jag förstått det rätt skulle röstmottagarna kunna fuska ifall de är riktigt skickliga och i maskopi med varandra, i samband med förtidsröstningen. I teorin är det ju möjligt att skriva "fel" nummer på förseglingen i anteckningarna, sedan öppna valurnan, byta ut röstkuverten i förtidsrösterna och sedan stänga valurnan igen. Risken att detta händer borde dock vara extremt liten och om det händer i någon enstaka vallokal påverkar det ändå inte valresultatet på ett nationellt plan.
2014-05-20, 00:04
Medlem
Pangon90s avatar
Kommer rösta på SD i riksdagsvalet, men är inte särskilt förtjust i deras EU-idéer.. så där blir det något annat.. Eller inget.
2014-05-20, 00:16
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
http://utb.val.se/index.php?video_id=kap_1-7_ep_final.mp4&video_thumb=fortidsrostning-ep.jpg&qid=3&link_text=Starta%20test&section=eu

Här är en utbildningsvideo som förklarar hur rutinerna är för röstmottagarna. Kolla kapitel 2 och 4.

Valurnan förseglas alltså och det kontrolleras med numrering på förseglingen om den öppnats eller ej. Kommer valurnan, mot all trolig förmodan (har nog aldrig hänt i Sverige valhistoria) på vift, så kommer de personer vars röster försvunnit säkerligen få möjlighet att rösta igen (någon som vet?).

Rutinerna verkar vattentäta, men om jag förstått det rätt skulle röstmottagarna kunna fuska ifall de är riktigt skickliga och i maskopi med varandra, i samband med förtidsröstningen. I teorin är det ju möjligt att skriva "fel" nummer på förseglingen i anteckningarna, sedan öppna valurnan, byta ut röstkuverten i förtidsrösterna och sedan stänga valurnan igen. Risken att detta händer borde dock vara extremt liten och om det händer i någon enstaka vallokal påverkar det ändå inte valresultatet på ett nationellt plan.

Precis, så funkar det. Det skulle vara korruption i enstaka vallokaler som är problemet, men även detta tvivlar jag på.

Om det slarvats med förseglingen så kan man som orolig väljare som är rädd för besök av någon "gruppering" hävda att det slarvats även med hanteringen och att man röstat på något annat. Mycket är fel i Sverige, men icke valhemligheten. Man kan icke på ett obehörigt vis räkna rösterna och sedan hävda...DU har röstat SÅ HÄR!

1.Röstkorten skall skiljas från valkuverten innan valkuverten läggs i urnan som sedan öppnas och räknas.

Brister 1 så kan övrigt också ha brustit.

Så alla oroliga väljare kan helt enkelt slappna av och låta demokratin ha sin gång i några dagar. Sedan får vi se hur det landar.
2014-05-20, 01:01
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Kommer rösta på SD i riksdagsvalet, men är inte särskilt förtjust i deras EU-idéer.. så där blir det något annat.. Eller inget.

Du vill stanna kvar i EU? Du vill ha euron? Du vill ha överstatlighet? Du vill ha EU-tiggeri? Du vill ha öppna gränser mot Rumänien och Bulgarien?

Vad menar du? Är du Sverigedemokrat så är det i princip samma ståndpunkter som vi även har i dom nationella valen. Förstår inte alls vad du menar. En Sverigedemokrat i riksdagsvalet bör givetvis rösta på Sverigedemokraterna även i EU-valet. Politiken är den samma.
2014-05-20, 06:44
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90

Jag håller med om att SDs EU-politik kanske inte är superhet, men jag röstade utan tvekan på partiet ändå. Se det som en röst för att sätta vind i seglet på SD inför det livsviktiga riksdagsvalet, de behöver all medvind de kan få in i den valrörelsen.

För övrigt går jag och funderar lite över motståndet till SD. Hur vanliga Svenssons medvetet eller omedvetet flyr mångkulturen med alla medel, men ändå protesterar mot partiet, det verkar sitta djupt det där hos många. Såg på svt alldeles nyss att Stockholm är den mest segregerade staden i Sverige. Jag får inte ihop det, de som är motståndare mot SD är många gånger de som i hög grad medverkar till det splittrade samhället och att invandrare blir satta helt utanför.

Att inte idioterna fattar att integrationsmöjligheterna minskar med varje ny last pensionsräddare. SD-motståndarna älskar att hata SD, de älskar att verka solidariska och duktiga, och de skiter i att de som kommer hit dumpas i närmsta ghettosoptippsområde.

Den vanliga SD-motståndarens prioriteter i livet:
#Förverkliga sig själv.
#Resa till London, New York eller Thailand.
#Kakla om köket med avlångt svart kakel, eller något annat trendigt.
#GRILLA i radhusområdet med svenska vänner, möjligen kan någon välintegrerad sjunde generationens invandrare från Grekland komma.
#Snacka skit om SD och WT i kör.
#Rå om sitt eget hus och se till att ingen invandrare ens tittar på radhuset, då kan värdet sjunka och bostadskarriären är i stor fara.
#Surfa på nätet och Hemnetknarka med 100% fokus på vitt (I dubbel bemärkelse) och fräscht.

Var hamnar integration i det verkliga livet någonstans på SD-motståndarens livsprioriterings-lista? Sitter du och ruvar på svaret så dela gärna med dig av det.

Gå och rösta! Stöd SD
Senast redigerad av RingRing2014 2014-05-20 kl. 07:40.
2014-05-20, 07:29
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Jag tror inte att din teori stämmer och kommer påverka opinionen för de som tänkt förtidsrösta på SD eller andra partier nämnvärt. Då man förtidsröstar så rivs delen med personuppgifter av röstkortet. Det som bifogas i kuvertet är valsedeln samt den del av röstkortet som anger väljarens nummer i röstlängden. Så om din teori ska stämma så måste förtidsrösterna och deras tunna komma på avvägar. Denna måste komma till någon som har tillgång till röstlängden. Samt har intresse av att kolla hur vissa individer i ett specifikt valdistrikt röstat. Samt vara redo att ta konsekvenserna av att bryta mot vallagen. Allt detta för att ta reda på hur Pelle Pelleson i Pelleköping har röstat, jag köper inte det.
Det var ingen teori. Det var hur de gjorde i min valkrets, trots mina protester.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in