Citat:
Ursprungligen postat av
Mindfulpilot
Nej!
Sedan läser jag resten av dina inlägg på sidan. Ingenting av det du skriver är ju sant stenhårt och strikt vetenskapligt. Statiner är inte ett speciellt bra läkemedel. Det har en liten effekt med god hjälp av bearbetning med medicinsk statistik och undersökning av stora populationer. Sedan ute på fältet så är det ett ganska besvärligt läkemedel på grund av biverkningarna.
Om det är okej med dig så får du gärna skriva din medicinska erfarenhet. Det är inte ovanligt att läkare övervärderar nyttan med statiner, men kanske inte riktigt så frenetiskt som du gör i text. Så jag tror inte att du är läkare.
Edit: Ser nu i din posthistorik att du nyligen är klar läkare. Lova att ändra din åsikt om statiner när tiden är inne för dig. Att ständigt göra det angående mängder av medicinska saker är en av grunderna till att vara och än mer bli en bra läkare. Jag gör ständigt det och jag har jobbat som läkare länge.
Jag har stor respekt för dig här på flashback, och tycker att du oftast eller alltid har bra åsikter.
Mina åsikt när det gäller statiner är inte erfarenhet eller åsikter, utan den vetenskap som jag lutar mig på som SBU beskrivit, och jag gräver inte ner mig eller ifrågasätter, det måste jag erkänna, den erfarenhet och kunskap som de i SBU har i detta accepterar jag.
Om jag har misstolkat SBU på något sätt så är jag ärligt intressera av hur SBU skall tolkas.
Men om det är något som SBU uppenbart misstolkar i någon annan fråga så kommer jag att ifrågasätta, jag är en inte en blind följare, det kan jag garantera.
För de som inte vet så arbetar de i SBU förutom administratörerna på socialstyrelsen de förhoppningsvis mest kunniga läkarna och forskarna.