2014-05-18, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colibri
Nja, Han hade gjort en film som nästan ingen har sett utom dom insatta. Så det är nog inget konstigt att få visste vem han var. Vad gäller kunskapen om Oscars så är det väl färre som läser Aftonbladet idag..

Du verkar väldigt oinsatt. Väldigt många har sett Searching for Sugar man och många älskar den filmen. Det är inte direkt en obskyr film för de mest filmintresserade. Du kanske borde titta på filmen så att du fattar i stället bara för att skriva strunt.
Citera
2014-05-18, 16:04
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Så de hade helt missat att en person från Ängelholm fått en Oscar? Ja herregud.

Det enda man känner till i Ängelholm är PEAB. Han fick ju rätt mycket uppmärksamhet i lokaltidningen när han fick sin oscar dock, och Ängelholmsborna borde ändå ha ett någorlunda kulturintresse, då det är en hyfsat välmående kommun...
Citera
2014-05-18, 17:47
Medlem
Cinnabars avatar
Han kan ha råkat ut för ett brott, som orsakar psykos, flera månader senare. I sådana fall brukar släkten ofta säga "vi förstår ingenting", den sjuke kopplar inte ens själv ihop händelsen med sjukdomen. Familjen borde undersöka vad som hänt MB det senare året. MB bodde i NY sedan två år tillbaka. Han kan för all del också ha hamnat i en miljö där han testat droger och gått på psykosminan.

Johanna Sällström led av traumat från tsunamin. I kombination med stress och press (JS spelade in ett stort antal Beckfilmer på kort tid) är hon ett exempel på hur för många tyngder kan leda till depression. Hon tog livet av sig när hon fick pausa från tvångsvården, och jag misstänker att Malik hittade ett bra skäl till att vara fri från sin bror några timmar.

Det farliga med självmordsbenägna, som är riktigt svårt sjuka, är att de kan vara listiga och smita iväg, just för att ta livet av sig. Jag tror inte att det var en stundens ingivelse, att tänka "tänk om jag skulle hoppa" gör bara vardagsdeppiga sekundvis (många i tråden har nämnt detta). Den som verkligen vill dö, och lider gravt, akut av svår panik tar första bästa chans att dö. I det här fallet låg tågdöden som en snabb lösning för honom. En frisk person tar med i övervägandet att många "bara" blir skadade för livet, men en sjuk kalkylerar inte med något. Allt tyder på att han mådde riktigt, riktigt dåligt när detta hände. Tunnelsikte. Med facit i hand borde han ha tvångsvårdats, men kanske han smet eller fick permission, precis som JS?
Senast redigerad av Cinnabar 2014-05-18 kl. 18:07.
Citera
2014-05-18, 19:19
Medlem
Orsaken till Malik´s självmord kanske var att hans Searching For Sugar Man inte innehöll något om att Sydafrika idag är värre för svarta än det var under apartheid? Ur askan, i elden.
Citera
2014-05-19, 08:46
Medlem
Kvinnan som stod skriven på hans adress gör inte längre det. Kan hon ha flyttat ut så fort, hinner det verkligen registreras på några dagar? Eller hade hon kanske precis lämnat honom?
Citera
2014-05-19, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Kvinnan som stod skriven på hans adress gör inte längre det. Kan hon ha flyttat ut så fort, hinner det verkligen registreras på några dagar? Eller hade hon kanske precis lämnat honom?

Det skulle inte förvånad mig ifall en separation låg bakom det hela.

Jag har svårt att tro att någon mitt i sorgen att ha förlorat sin sambo skulle leta efter en ny lgh och flytta - allt detta inom 6 dagar..
Citera
2014-05-19, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det skulle inte förvånad mig ifall en separation låg bakom det hela.

Jag har svårt att tro att någon mitt i sorgen att ha förlorat sin sambo skulle leta efter en ny lgh och flytta - allt detta inom 6 dagar..

Men bodde inte Malik i NY sedan en tid tillbaka? Kvinnan kanske hyrde av honom i andrahand?

Detta är så tragiskt. Det har gått några dagar men fortfarande svårt att fatta att han är borta.
Citera
2014-05-19, 14:26
Medlem
Nu går det att se hans Oscarsbelönade film Searching for Sugar Man på svtplay.

http://www.svtplay.se/video/1424857/...-for-sugar-man
Citera
2014-05-19, 15:36
Medlem
bernters avatar
Simon Chinn om Malik Bendjelloul.
http://www.thedailybeast.com/article...sugar-man.html
Citera
2014-05-19, 17:08
Medlem
Simon Chinn som var producent till Maliks film "Searching for Sugar Man" kanske har en förklaring till varför Malik begick självmord. Chinn berättar att Malik frenetiskt hade jobbat dag och natt med filmen under fem år - och när filmen till slut var klar så lämnade filmen ett sorts tomrum i Malik.

Citat:
Getting him to finish the project was quite challenging. We almost had to drag him away from the cutting room, and the end of that process was bittersweet. Even though Sugar Man had such success, the absence of it left a bit of a hole in him.

Chinn berättar också om Maliks projekt om Lawrence Anthony. Men det projektet visade sig dock ha helt andra förutsättningar än Sugar Man. Fiktion istället för dokumentär. Och det kanske inte Malik riktigt förstod - och även om inte Chinn säger det rakt ut så antyder han att Malik körde fast.

Citat:
Malik described the project to me in great detail over dinner one evening. It was based on Lawrence Anthony, a South African conservationist who was in charge of rescuing all the animals that had escaped from The Baghdad Zoo at the start of the Iraq War. Malik had shot some material with Anthony for a possible documentary a while before, but he’d since died, and he felt there wasn’t quite enough there to base a doc on, so he embarked on a fiction film loosely based on that premise. It was a very ambitious project.

I think Malik was coming to the realization that the process of putting together and setting up a fiction film is a very different one, and he was coming around to the idea that I’d suggested—that he might consider diving into a documentary project and get back in the saddle, it didn’t necessarily need to be another Sugar Man.

http://www.thedailybeast.com/article...sugar-man.html
Citera
2014-05-19, 19:26
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Simon Chinn som var producent till Maliks film "Searching for Sugar Man" kanske har en förklaring till varför Malik begick självmord. Chinn berättar att Malik frenetiskt hade jobbat dag och natt med filmen under fem år - och när filmen till slut var klar så lämnade filmen ett sorts tomrum i Malik.

En klassisk post-projekt depression alltså. Sorgligt, och så onödigt.

För många människor som har rutin på att helt själva driva igenom kolossalt stora projekt under en längre tid är detta ett vanligt psykologiskt stadie efter slutförandet av projekt. Efter lite rutin förstår man också att detta är ett litet återkommande stadie i en större återkommande cykel. Det är efter projektets slut man skall samla kraft, reflektera och omgruppera sina krafter tills att nästa nya projekt hamnar i ens knä.

I Maliks fall så hade han kanske fått kämpa så hårt i så många år att omställningen till vardagsliv var för svår att hantera.
Citera
2014-05-19, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns
En klassisk post-projekt depression alltså. Sorgligt, och så onödigt.

För många människor som har rutin på att helt själva driva igenom kolossalt stora projekt under en längre tid är detta ett vanligt psykologiskt stadie efter slutförandet av projekt. Efter lite rutin förstår man också att detta är ett litet återkommande stadie i en större återkommande cykel. Det är efter projektets slut man skall samla kraft, reflektera och omgruppera sina krafter tills att nästa nya projekt hamnar i ens knä.

I Maliks fall så hade han kanske fått kämpa så hårt i så många år att omställningen till vardagsliv var för svår att hantera.

Spekulera kan man som sagt, både hit och dit. Har för mig brodern sagt att det inte var något sånt. Att han var väldigt easy going i förhållande till sitt arbete, karriär, pengar etc.

Jag gissar istället (för det är ju det vi gör här) på att killen hade en medfödd sårbarhet och hade behövt någon form av back up medicinering i botten, för att kapa toppar och dalar. Alldeles säkert var det något som hade utlöst krisen han befann sig i. Men jag tror den inte hade något med Searching for Sugarman att göra. Verkade det inte som han hade världens flyt.

Tänk alla de människor som går exakt samma öde till mötes varje år. De har inte vunnit någon oskar.
Senast redigerad av Klasina 2014-05-19 kl. 19:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in