2014-01-08, 19:30
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Känner igen mig i vad du skriver, jag tänker också ofta precis likadant som Silfverbielke. Tur att du och jag inte är gifta med varandra, om vi triggade varann vore det kanske fatalt för omgivningen...

Skämt åsido och on topic: Jag tror att det är väldigt många människor som ofta tänkt och tänker liknande saker som Silfverbielkekaraktären, åsikter som de naturligtvis aldrig skulle våga ge uttryck för vare sig i ord eller handling. Just därför blir det extra kul att läsa om någon som inte bara tänker "fula"saker för sig själv utan också aktivt handlar som han tänker. Över huvud taget är det karaktären Silfverbielke och hans inre monologer som bär upp böckerna, utan dessa skulle intrigen bara varit platt och ointressant.

Just därför hoppas jag på att böckerna inte blir film, för hur skulle man skildra Silfverbielkes inre övertygelser på film annat än genom en voiceover? En sådan produkt skulle bara verka som ett svenskt plagiat av House of Cards. Risken är att en sådan film bara skildrar hur Silfverbielke går runt och mördar och våldtar till höger och vänster och sådana går det tretton på dussinet av.

Jag håller med om vad du säger! Millenium-trilogin blev trots allt helt okej men det mesta har varit katastrofalt. Ändock skulle jag skulle gärna vilja se framförallt karaktären Silfverbielke filmatiserad, åtminstone En nästan vanlig man eller kanske Uppgörelsen som båda kan tänkas bli bra filmer. Om det ska bli en svensk film krävs väl egentligen Kinnaman (trots både Johan Falk och JW) eller casta en helt okänd.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2014-01-08 kl. 19:34.
Citera
2014-01-08, 19:52
Medlem
BertEriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Jag håller med om vad du säger! Millenium-trilogin blev trots allt helt okej men det mesta har varit katastrofalt. Ändock skulle jag skulle gärna vilja se framförallt karaktären Silfverbielke filmatiserad, åtminstone En nästan vanlig man eller kanske Uppgörelsen som båda kan tänkas bli bra filmer. Om det ska bli en svensk film krävs väl egentligen Kinnaman (trots både Johan Falk och JW) eller casta en helt okänd.
Alexander Skarsgård skulle passa fint också...
Citera
2014-01-08, 19:57
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BertErik
Alexander Skarsgård skulle passa fint också...

Jo i och för sig, tänkte inte alls på honom. Kom för övrigt på nu att Kinnaman har tatueringar - Silfverbielke avskyr dem.
Citera
2014-05-15, 00:10
Medlem
grasuggan99s avatar
Uppföljare till Uppgörelsen kommer. På nytt förlag denna gången. Vad tror ni?

http://www.lindco.se/bocker/erovraren/
Citera
2014-05-15, 21:51
Medlem
PhG.s avatar
Jag hoppas att de båda författarna vågar avsluta sagan om Silfverbielke med stil och inte köra på i amerikansk stil med att lämna slutet öppet för ytterligare en del.Att döpa en bok till "Uppgörelsen" ställer upp vissa förväntningar men då jag lyssnade klart på den (tack Piratebay) så blev jag ordentligt besviken.
Nu hoppas jag att författarna tar sig samman och vågar lite mer och inte fegar ur. Kör på hela vägen in i kaklet
Citera
2014-05-17, 17:52
Medlem
Sqeptisks avatar
Det är få författare unnat att kunna skriva fler än tre böcker om samma huvudkaraktär utan att upprepa sig. Bok nummer fyra i serien var tyvärr en enda stor upprepning av de första tre.
Skulle vara klädsamt om författarna hade modet att ta livet av Silfverbielke (och hans mer än bleka halvsyrra) på ett lämpligt sätt redan i inledningen av bok fem. Författarna borde ha kapacitet att kunna skriva en underhållande bok utan den gamla psykopaten som huvudskurk.
Citera
2014-05-18, 22:23
Medlem
PhG.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Det är få författare unnat att kunna skriva fler än tre böcker om samma huvudkaraktär utan att upprepa sig. Bok nummer fyra i serien var tyvärr en enda stor upprepning av de första tre.
Skulle vara klädsamt om författarna hade modet att ta livet av Silfverbielke (och hans mer än bleka halvsyrra) på ett lämpligt sätt redan i inledningen av bok fem. Författarna borde ha kapacitet att kunna skriva en underhållande bok utan den gamla psykopaten som huvudskurk.

Ja, kan inget annat än att hålla med. Bra författare vet när bäst-före datumet är passerat på sina skurkar
Citera
2014-06-03, 15:25
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Blev liiite besviken på Uppgörelsen. Kändes lite typ väntat hela skeendet i boken.
Citera
2014-06-23, 21:12
Medlem
Ruggigt bra böcker, inspirerande.
Angående en eventuell filmatisering finns det enligt mig bara en svensk skådespelare som skulle kunna göra rollen som Christoffer Silfverbielke med framgång.
Och det är Mikael Persbrandt. Tänk er en scen med honom där han först drar en sträng kola, för att sedan dominera Veronica. Succé!
Citera
2014-06-23, 21:38
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Ruggigt bra böcker, inspirerande.
Angående en eventuell filmatisering finns det enligt mig bara en svensk skådespelare som skulle kunna göra rollen som Christoffer Silfverbielke med framgång.
Och det är Mikael Persbrandt. Tänk er en scen med honom där han först drar en sträng kola, för att sedan dominera Veronica. Succé!
Persbrandt är på tok för gammal för den rollen. Dessutom är han en kass skådis.
Citera
2014-06-27, 05:02
Medlem
Sqeptisks avatar
Som tidigare sagts i den andra tråden om Silferbielke så är det helt klart att författarna kört slut på karaktären Silferbielke. Tre böcker hade varit fullt tillräckligt. Hoppas nu på att författarna har modet att på lämpligt sätt ta livet av karaktären Silferbielke (och hans bleka syrra!) redan i början av en eventuell femte bok. Författarna borde kunna komma upp med en bra story med samma polisgalleri men med andra skurkar.
Vad gäller Sauks inläsningar så borde han vänja sig av med dom mer än lovligt ljudliga inandningarna i början av varje uppläst mening. Dessutom får hans försök till att föreställa röster och dialekter det hela att låta som en barnboksinäsning. Klar kalkonvarning på när han försöker sig på att tala danska Kanske borde förlaget satsa på en annan inläsare?
Citera
2014-06-27, 16:24
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Som tidigare sagts i den andra tråden om Silferbielke så är det helt klart att författarna kört slut på karaktären Silferbielke. Tre böcker hade varit fullt tillräckligt. Hoppas nu på att författarna har modet att på lämpligt sätt ta livet av karaktären Silferbielke (och hans bleka syrra!) redan i början av en eventuell femte bok. Författarna borde kunna komma upp med en bra story med samma polisgalleri men med andra skurkar.
Vad gäller Sauks inläsningar så borde han vänja sig av med dom mer än lovligt ljudliga inandningarna i början av varje uppläst mening. Dessutom får hans försök till att föreställa röster och dialekter det hela att låta som en barnboksinäsning. Klar kalkonvarning på när han försöker sig på att tala danska Kanske borde förlaget satsa på en annan inläsare?

Tycker att Sauk gestaltar Silfverbielkes tankar otroligt bra och nästan enbart pga detta bör fortsätta men håller med om att speciellt danskan är för jävlig. Nu har jag förvisso bara hört utdrag av hans uppläsningar då jag föredrar att läsa framför att lyssna så vet inte hur bra hans helhetsinsats är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in