Citat:
Ursprungligen postat av
LaScala
Är det fler än jag som känner igen sej i CS tankar? De
kursiverade?
Jag tänker ofta precis likadant och har samma åsikt om folk, tycke och smak.
Bör jag vara orolig för mej?
Skillnaden mellan mej och CS är att hans transportsträcka mellan tanke och handling är kort.
Och jag har inte funderat på att omsätta tankarna til handling. Ännu.
Han är en stor inspiratör för mej...
Det enda jag kan hoppa över att utföra är våldtäkterna, men de beskrivs ju med en viss distans och med en silferbielkisk glimt i ögat.
Är det bara jag som ser det så?
Nu har jag bara den sista boken kvar...den är hett efterlängtad.
Jag hoppas han befriar Colt från psykkärrringen han är gift med. Då kan även Colt-avsnitten få en funktion.
Känner igen mig i vad du skriver, jag tänker också ofta precis likadant som Silfverbielke. Tur att du och jag inte är gifta med varandra, om vi triggade varann vore det kanske fatalt för omgivningen...
Skämt åsido och on topic: Jag tror att det är väldigt många människor som ofta tänkt och tänker liknande saker som Silfverbielkekaraktären, åsikter som de naturligtvis aldrig skulle våga ge uttryck för vare sig i ord eller handling. Just därför blir det extra kul att läsa om någon som inte bara tänker "fula"saker för sig själv utan också aktivt handlar som han tänker. Över huvud taget är det karaktären Silfverbielke och hans inre monologer som bär upp böckerna, utan dessa skulle intrigen bara varit platt och ointressant.
Just därför hoppas jag på att böckerna inte blir film, för hur skulle man skildra Silfverbielkes inre övertygelser på film annat än genom en voiceover? En sådan produkt skulle bara verka som ett svenskt plagiat av House of Cards. Risken är att en sådan film bara skildrar hur Silfverbielke går runt och mördar och våldtar till höger och vänster och sådana går det tretton på dussinet av.