2013-11-26, 18:21
Bannlyst
Nästa höst kommer femte boken!
Citera
2013-11-26, 19:09
Medlem
Längtar redan
Citera
2013-11-27, 00:14
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znork
Längtar redan
Vi får väl skriva varsin liten novell till varandra så länge?
Jag ser fram mot att vara en kvinnlig Silfverbielke
Citera
2013-11-28, 21:15
Medlem
Vi får väl göra det i väntan på även om det låter lite läskigt med en fröken Silfverbielke
Citera
2013-11-28, 21:50
Medlem
Olga-Reets avatar
Det far absolut I-N-T-E bli nagon film av bockerna! Se bara pa hur svensk filmindustri totalforstort andra bra, morka, svenska bokserier som till exempel Snabba Cash. Och som andra skrivit, man skulle bli pk-tvungen att begransa CS eskapader med minst halften. Hur skulle man ens fa in bockernas basta del, CS kursiverade tankar, i en film? Voiceover? Det skulle bli en katastrofal skitfilm som bara skrev folk pa nasan om hur dalig och ond och alldeles hemsk CS ar. Den skulle bara glorifiera Colt med sin bogunge och radhus och alldeles vanliga relationsproblem. CS valdsdad skulle begas i slow motion med tragisk kyrkomusik och angestframkallande snabbklipp mitt i mordet av hur lycklig den stackars idioten han tar livet av skulle kunnat vara om inte den hemske CS varit i farten.

Nej fy fan, lat oss behalla var alsklingspsykopat som bara vill vara pa ovanligt gott humor och stada bort feta javla foppatofflor pa IKEA. Han gor ju bara, helt ogenerat, det vi alla vill gora med hogljudda berikare, feta lassesvennar fran landsbygden, rumanska tiggarligor och annan schmutz.
Citera
2013-11-29, 19:03
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Är det fler än jag som känner igen sej i CS tankar? De kursiverade?
Jag tänker ofta precis likadant och har samma åsikt om folk, tycke och smak.
Bör jag vara orolig för mej?
Skillnaden mellan mej och CS är att hans transportsträcka mellan tanke och handling är kort.
Och jag har inte funderat på att omsätta tankarna til handling. Ännu.
Han är en stor inspiratör för mej...
Det enda jag kan hoppa över att utföra är våldtäkterna, men de beskrivs ju med en viss distans och med en silferbielkisk glimt i ögat.
Är det bara jag som ser det så?
Nu har jag bara den sista boken kvar...den är hett efterlängtad.
Jag hoppas han befriar Colt från psykkärrringen han är gift med. Då kan även Colt-avsnitten få en funktion.

Känner igen mig i vad du skriver, jag tänker också ofta precis likadant som Silfverbielke. Tur att du och jag inte är gifta med varandra, om vi triggade varann vore det kanske fatalt för omgivningen...

Skämt åsido och on topic: Jag tror att det är väldigt många människor som ofta tänkt och tänker liknande saker som Silfverbielkekaraktären, åsikter som de naturligtvis aldrig skulle våga ge uttryck för vare sig i ord eller handling. Just därför blir det extra kul att läsa om någon som inte bara tänker "fula"saker för sig själv utan också aktivt handlar som han tänker. Över huvud taget är det karaktären Silfverbielke och hans inre monologer som bär upp böckerna, utan dessa skulle intrigen bara varit platt och ointressant.

Just därför hoppas jag på att böckerna inte blir film, för hur skulle man skildra Silfverbielkes inre övertygelser på film annat än genom en voiceover? En sådan produkt skulle bara verka som ett svenskt plagiat av House of Cards. Risken är att en sådan film bara skildrar hur Silfverbielke går runt och mördar och våldtar till höger och vänster och sådana går det tretton på dussinet av.
Senast redigerad av Orm Onde 2013-11-29 kl. 19:06.
Citera
2013-11-30, 20:22
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olga-Reet
Det far absolut I-N-T-E bli nagon film av bockerna! Se bara pa hur svensk filmindustri totalforstort andra bra, morka, svenska bokserier som till exempel Snabba Cash. Och som andra skrivit, man skulle bli pk-tvungen att begransa CS eskapader med minst halften. Hur skulle man ens fa in bockernas basta del, CS kursiverade tankar, i en film? Voiceover? Det skulle bli en katastrofal skitfilm som bara skrev folk pa nasan om hur dalig och ond och alldeles hemsk CS ar. Den skulle bara glorifiera Colt med sin bogunge och radhus och alldeles vanliga relationsproblem. CS valdsdad skulle begas i slow motion med tragisk kyrkomusik och angestframkallande snabbklipp mitt i mordet av hur lycklig den stackars idioten han tar livet av skulle kunnat vara om inte den hemske CS varit i farten.

Nej fy fan, lat oss behalla var alsklingspsykopat som bara vill vara pa ovanligt gott humor och stada bort feta javla foppatofflor pa IKEA. Han gor ju bara, helt ogenerat, det vi alla vill gora med hogljudda berikare, feta lassesvennar fran landsbygden, rumanska tiggarligor och annan schmutz.

Kan bara hålla med, förstöra deckare och thrillers med filmatiseringar är bara skit. Det ska vara något episkt om man ska filmatisera såsom sagan om ringen. Det ska vara mäktigt, pampigt om man ska ta bok till film enligt mig.
Citera
2013-12-02, 19:08
Medlem
Garneringsmannens avatar
Tar till mig av alla lovord som skrivits i den här tråden och blir nog att läsa de här böckerna vid tillfälle!

Allt som ens avlägset liknar American Psycho måste en ju kolla på...
Citera
2013-12-02, 21:31
Medlem
Tror inte att du blir besviken
Citera
2013-12-04, 17:54
Medlem
nongfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garneringsmannen
Tar till mig av alla lovord som skrivits i den här tråden och blir nog att läsa de här böckerna vid tillfälle!

Allt som ens avlägset liknar American Psycho måste en ju kolla på...

Lyssna istället. Sanslös upplevelse med Stefan Sauk !
Citera
2013-12-06, 22:43
Medlem
Ingen är i närheten av Sauk när det gäller ljudböcker
Citera
2013-12-09, 09:55
Medlem
LaScalas avatar
Så här svarar författarna på Facebook på frågor om att göra film av Silvferbielke:

Ja, vi har fört diskussioner med ett antal filmbolag men aldrig kommit till skott. Vi har förstått att det är en komplicerad bransch där ledtiderna är ofantligt långa från idé, via beslut och till färdig produkt. Dessutom - OM vi skulle skriva kontrakt med ett bolag så adopterar vi bort vår baby, vi har alltså inga möjligheter att påverka vem eller vilka som skulle spela olika roller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in