2014-05-17, 21:08
  #7873
Medlem
naturtvåls avatar
Seperatisterna fritog idag, den 17 maj 2014, sin ledare Valery Bolotov efter denne blivit arresterad vid den ryska gränsen med en 200 man stark styrka.

Eldstrid utbröt med handgranater och automatvapen. Antalet stupade och skadade är för ögonblicket okänt.

Källa: http://www.reuters.com/article/2014/05/17/us-ukraine-crisis-idUSBREA4G02F20140517
__________________
Senast redigerad av naturtvål 2014-05-17 kl. 21:16.
2014-05-17, 21:13
  #7874
Medlem
naturtvåls avatar
ORBAN FÖRNYAR SITT UPPROP FÖR OBEROENDE FÖR DE ETNISKA UNGRARE I UKRAINA


BUDAPEST Sat May 17, 2014 8:41am

(Reuters) - Hungarian Prime Minister Viktor Orban has renewed a plea for ethnic Hungarians in neighboring Ukraine to be granted autonomy even after a similar call last week drew a diplomatic backlash.

"Ukraine can be neither stable, nor democratic if it does not give its minorities, including Hungarians, their due," Orban said on public television late on Friday. "That is, dual (Hungarian) citizenship, collective rights and autonomy."

Orban, re-elected in a landslide win last month, was reaffirming a call for autonomy for about 200,000 ethnic Hungarians in western Ukraine that he made a week ago as he was sworn in as prime minister.

Källa: http://www.reuters.com/article/2014/05/17/us-ukraine-crisis-hungary-autonomy-idUSBREA4G04520140517
__________________
Senast redigerad av naturtvål 2014-05-17 kl. 21:17.
2014-05-17, 22:16
  #7875
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Om det finns någon felprogrammerad robot här så är det du. Förnekar du att man får debattera det mesta i USA? Går det inte bra att kritisera presidenten, militären, kommunalpolitikerna eller fotbollsmorsor där? Hur många politiker eller journalister har fängslats eller misshandlats där på grund av sina åsikter?
Eller förnekar du att ryssarna saknar många av dessa friheter? I så fall är du nog inte ens på robotnivå. Det finns mängder med bevis på att journalister, bloggare, oppositionspolitiker, uppstudsiga personer och fredliga demonstranter inte bara förhindras att nå ut, utan rakt av motarbetas av staten. Och om det inte räcker med hundratals anekdotiska bevis, har du ju mängder med rapporter om t.ex. bristande pressfrihet och massivt maktmissbruk i Ryssland.

Det är väl ett stort problem nu i Ukraina också att motståndare till de ryska infiltratörerna hittas mördade och torterade, de proryska kör med gamla Berija-KGB-metoder. Kidnappar meningsmotståndare, torterar dom i någon källare som Dzerzhinsky
och dumpar liken i närmaste skog. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18899534.ab

Skrämmande utveckling om denna kreaturens diktatur fortsätter i de östra delarna.
2014-05-17, 22:52
  #7876
Medlem
naturtvåls avatar
LÄCKT INFORMATION FRÅN INSiDAN I KIEV HUR MASSAKER I ODESSA ORKESTRERATS: avslöjar The Atlanticist...

Läs mer: http://www.voltairenet.org/article183807.html

--------------------------------------------------------------------------------
"Blodbadet i Odessa styrdes av interimsregeringen i Ukraina

The Atlanticist har envist motstridigt uppgifterna om att brotten som begåtts i Odessa den 2 maj skulle vara ett resultat av oavsiktlig eldsvåda, medans bilderna och video filmerna som finns tillgängliga, lämnar inga tvivel att offren blev torterade och mördade innan de brändes.

Vi ger dig förstahand information på HUR operationen VAR organiserad och genomförd under direkt och personliga auktoritet av den statskuppstillsatte Presidenten Alaxander Turchinov och Ukransk-Israeliska Oligarken Ihor Kolomoiskiy."

---------------------------------------------------------------------------------
Ovan smakprov saxat från Voltaire Network, publicerat den 15 maj, 2014

Läs mer: http://www.voltairenet.org/article183807.html
__________________
Senast redigerad av naturtvål 2014-05-17 kl. 23:02.
2014-05-17, 22:58
  #7877
Medlem
Nu svamlar du bara, åter till Ukraina och dess kamp för sin frihet tack.
Efter valet i Ukraina blir nog situationen en annan i regionen. Balansen förskjuts till Ukrainas fördel. För Ukrainas del kan då landet äntligen förhandla om lån, investeringar och uppbyggnad av landet till modern stat med rättssäkerhet och ökat välstånd för befolkningen. Utländska investerare och kapital kan göra underverk relativt snabbt om bara det politiska klimatet känns ok. Forna öststater har ju lyft sig ur fattigdomen genom investeringar och nyföretagande.
2014-05-17, 23:08
  #7878
Medlem
Helmut Schmidt, som var Västtysklands förbundskansler 1974-1982, har uttalat sig om Ukraina-krisen.

Från tyska Spiegel Online:

Citat:
Hamburg - Es sind scharfe Worte, die Altkanzler Helmut Schmidt wählt: Er wirft Brüssel vor, sich zu sehr in die Weltpolitik einzumischen. "Das jüngste Beispiel ist der Versuch der EU-Kommission, die Ukraine anzugliedern", sagte der Sozialdemokrat in einem Interview mit der "Bild"-Zeitung. Falsch sei auch, Georgien an sich zu ziehen. "Das ist Größenwahn, wir haben dort nichts zu suchen."

Auf die Frage, ob Schmidt, mehr außenpolitische Zurückhaltung derEU fordere, antwortet er: "Nicht von der gesamten EU, aber von den Beamten und Bürokraten in Brüssel. Die verstehen davon zu wenig! Und sie stellen die Ukraine vor die scheinbare Wahl, sich zwischen West und Ost entscheiden zu müssen."

Schmidt var alltså mycket kritisk till hur EU-byråkrater har hanterat situationen. Han använde ordet storhetsvansinne (Größenwahn) och ansåg att det var EU som ställde Ukraina inför ett val mellan väst och öst.
2014-05-17, 23:18
  #7879
Medlem
Skiffers avatar
Om folk vill välja Väst så ska dom väl fan få göra det. Sålänge dom inte väljer Öst.
2014-05-18, 00:01
  #7880
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Om det finns någon felprogrammerad robot här så är det du. Förnekar du att man får debattera det mesta i USA? Går det inte bra att kritisera presidenten, militären, kommunalpolitikerna eller fotbollsmorsor där? Hur många politiker eller journalister har fängslats eller misshandlats där på grund av sina åsikter?
Eller förnekar du att ryssarna saknar många av dessa friheter? I så fall är du nog inte ens på robotnivå. Det finns mängder med bevis på att journalister, bloggare, oppositionspolitiker, uppstudsiga personer och fredliga demonstranter inte bara förhindras att nå ut, utan rakt av motarbetas av staten. Och om det inte räcker med hundratals anekdotiska bevis, har du ju mängder med rapporter om t.ex. bristande pressfrihet och massivt maktmissbruk i Ryssland.

Det vore oansvarigt av Rysslands President Vladimir Putin att inte hålla efter femtekolonnarna som motståndarna till Ryssland skickat in i landet eller värvat inom landet för att infiltrera och sabotera och försvaga, med avsikten att hindra Ryssland att utvecklas och växa till en sund och kraftfull multipolär aktör. Vad är bolsjevikerna rädda för, eftersom de verkar starkt motarbeta en multipolär världsordning? Känner de sig mera trygga i deras skötebarn, i det växande Orwellska samhället?
2014-05-18, 00:14
  #7881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Hur många f.d öststatsländer hade inte marionettregeringar lydande under Kreml? Afghanistan förödde Ryssarna totalt. I Egypten blev man utsparkade till slut, men många länder i MÖ styrdes av proryska marionetter. Cuba ett annat exempel. Att sitta still i båten har aldrig varit Sovjets/Rysslands strategi, kan man hålla en diktator under armarna så gör man det. Nu stödjer ju Ryssland olagliga grupperingar i ett annat land helt öppet. Tacka f-n för att flertalet regeringar blickar västerut och en relativ trygghet i alla fall. Så vem är egentligen hjärntvättad?

De regeringar som söker sig västerut är hjärntvättade. Du gör samma fel som dessa flertalet regeringar måste göra, som liknar dagens Ryssland under Putin med forna bolsjevikregeringen under det sovjetiska kommunistpartiet. Om dessa regeringar inte gör något fel så tillhör de och är ditsatta av detta bolsjevikiska onda väsen och naturligt söker de då sig dit de hör hemma, till en falsk trygghet hos det bolsjevikiska onda väsen vars mål är att skapa det orwellska samhället. Svårare än så är det inte.
2014-05-18, 02:44
  #7882
Bannlyst
Väldigt vad tyst det blivit de senaste dagarna efter att Luhansk, Slovjansk, Mariupol och Donetsk utropats som självständiga folkrepubliker i två oblaster. Nästa steg är förmodligen Kharkiv och Dnipropetrovsk. Jag tror aldrig att väst kommer släppa Odessa. Odessa är synonymt med Orientexpressen. Vill Ryssland ha Odessa så kommer de få kämpa. Ryssland vill ha Konstantinopel/Istandbul/Bosporen och de kommer de att få. Ryssland vill bli mer än en "land force". de vill bli en "sea force". Stora slag kommer att äga rum runt dagens Istanbul snart. Intressanta tider vi lever i nu där ryssarna anser att MiG-29orna fortfarande är "sky high" (och deras piloter). Och det är de förmodligen...grymt bra flygplan.
__________________
Senast redigerad av Kmicic 2014-05-18 kl. 02:46.
2014-05-18, 08:45
  #7883
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kmicic
Väldigt vad tyst det blivit de senaste dagarna efter att Luhansk, Slovjansk, Mariupol och Donetsk utropats som självständiga folkrepubliker i två oblaster. Nästa steg är förmodligen Kharkiv och Dnipropetrovsk. Jag tror aldrig att väst kommer släppa Odessa. Odessa är synonymt med Orientexpressen. Vill Ryssland ha Odessa så kommer de få kämpa. Ryssland vill ha Konstantinopel/Istandbul/Bosporen och de kommer de att få. Ryssland vill bli mer än en "land force". de vill bli en "sea force". Stora slag kommer att äga rum runt dagens Istanbul snart. Intressanta tider vi lever i nu där ryssarna anser att MiG-29orna fortfarande är "sky high" (och deras piloter). Och det är de förmodligen...grymt bra flygplan.

Städer där ett hundratal psyops påstår att de är folkrepubliker och med hjälp att ryssarna terroriserar och mördar befolkningen är inget Ukraina "släppt" och vad
Citat:
Jag tror aldrig att väst kommer släppa Odessa
betyder vet bara du.

Om/när Poroschenko väljs så kommer han nog lyckas ena folk. Han är populär och kommer ena landet igen. En del psyops här har till och med trott att han är mot ett enat Ukraina, så bra är han.

Ryssarna annekterade Krim, det är allt de kommer lyckas med. Krim har kostat dom snart 2000 miljarder kronor och det tickar i accelererande takt. De kommer slicka sina sår i många år efter detta. Det blir inga fler annekteringar.
2014-05-18, 11:14
  #7884
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Städer där ett hundratal psyops påstår att de är folkrepubliker och med hjälp att ryssarna terroriserar och mördar befolkningen är inget Ukraina "släppt" och vad betyder vet bara du.

Om/när Poroschenko väljs så kommer han nog lyckas ena folk. Han är populär och kommer ena landet igen. En del psyops här har till och med trott att han är mot ett enat Ukraina, så bra är han.

Ryssarna annekterade Krim, det är allt de kommer lyckas med. Krim har kostat dom snart 2000 miljarder kronor och det tickar i accelererande takt. De kommer slicka sina sår i många år efter detta. Det blir inga fler annekteringar.

Jag hoppas verkligen det.
Kul att vi hamnat på samma sida i både syrienfrågan och Ukrainafrågan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in