2014-05-17, 12:06
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Nu får rysshatarna kniven i ryggen från ungern som också förespråkar att andra delar av ukraina bryter sig loss.
Med andra ord säger de att det är OK att Donetsk och Luhansk brutit sig loss.

Citat:
http://www.presstv.ir/detail/2014/05/17/362968/hungary-urges-autonomy-in-w-ukraine/
Hungary’s Prime Minister Viktor Orban has urged autonomy for ethnic Hungarians living in western Ukraine.

In an interview late Friday, Orban renewed a controversial call for autonomy and dual citizenship of ethnic Hungarians living in the western Ukrainian province of Transcarpathia.

In his inauguration speech in the Hungarian parliament on May 10, Orban had demanded that Kiev authorities grant autonomy for the ethnic region, which belonged to Hungary before World War I.

Kiev summoned the Hungarian ambassador to Ukraine over Orban’s remarks.

Polish Prime Minister Donald Tusk reacted to the remarks and said, “Orban’s words were ill-placed and ill-timed.”

Fler landsdelar som vill bryta sig loss från nassarna i kiev ?
Och vad säger Carl Bildt och USA om denna kniv i ryggen på deras ryssfientliga ukrainapolitik?
2014-05-17, 12:32
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Om det finns någon felprogrammerad robot här så är det du. Förnekar du att man får debattera det mesta i USA? Går det inte bra att kritisera presidenten, militären, kommunalpolitikerna eller fotbollsmorsor där? Hur många politiker eller journalister har fängslats eller misshandlats där på grund av sina åsikter?
Det här är ju en klassiker i Orwells 1984 stil. Man hånar och förtränger oppositionen och kallar det frihet. Visserligen har man en minimal opposition, men förmågan att marginalisera den är nära på perfekt. Ser man till censur I PRAKTIKEN så tystas oppositionen i USA bättre än oppositionen i Sovjet under 70-talet.

JA man får säga en hel del men du är bra dum om du tror det är politisk frihet eller verkligt inflytande i staten! Precis de oppositionella du använder som ursäkt kallar talar redan nu om censur. Sök själv på nätet.

Förnekar du att det finns åsiktsfångar i USA? Att de öppet använder tortyr! Att de störtar demokratiska regeringar. Att de idkar industrispionage på Sverige, mm. Och jo minssan, de tystar oppositionen genom rätt fiffiga skenbart fria metoder. Förnekar du att många amerikaner är rädda för sin regering?
2014-05-17, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Det får du allt bevisa. Jag tror detta påstående är bara ditt reflexiva och härntvättade fiendehat. Du är som en programmerad robot.

Hur många regeringar har Ryssarna störtat? Var det ryssen som störtade Allende i Chile t.ex.?
Hur många f.d öststatsländer hade inte marionettregeringar lydande under Kreml? Afghanistan förödde Ryssarna totalt. I Egypten blev man utsparkade till slut, men många länder i MÖ styrdes av proryska marionetter. Cuba ett annat exempel. Att sitta still i båten har aldrig varit Sovjets/Rysslands strategi, kan man hålla en diktator under armarna så gör man det. Nu stödjer ju Ryssland olagliga grupperingar i ett annat land helt öppet. Tacka f-n för att flertalet regeringar blickar västerut och en relativ trygghet i alla fall. Så vem är egentligen hjärntvättad?
2014-05-17, 13:58
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Om det finns någon felprogrammerad robot här så är det du. Förnekar du att man får debattera det mesta i USA? Går det inte bra att kritisera presidenten, militären, kommunalpolitikerna eller fotbollsmorsor där? Hur många politiker eller journalister har fängslats eller misshandlats där på grund av sina åsikter?
Eller förnekar du att ryssarna saknar många av dessa friheter? I så fall är du nog inte ens på robotnivå. Det finns mängder med bevis på att journalister, bloggare, oppositionspolitiker, uppstudsiga personer och fredliga demonstranter inte bara förhindras att nå ut, utan rakt av motarbetas av staten. Och om det inte räcker med hundratals anekdotiska bevis, har du ju mängder med rapporter om t.ex. bristande pressfrihet och massivt maktmissbruk i Ryssland.

Ungefär som i Sverige då alltså.

I Ryssland finns det en stor flora av satir och kritik av makthavarna. Här i Sverige håller man sig till uthängningar om politikern gör något som alla andra gör men råkar vara olagligt eller moraliskt förkastligt. Och då inte alla politiker utan bara vissa utvalda. Andra skyddas. Precis som folk påstår att Ryssland gör.
2014-05-17, 16:44
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Sverige behöver inte ett starkare försvar. I synnerhet inte mot Ryssland. Titta lite på kartan. Det skulle vara overstrech för Ryssland att försöka ta Sverige

Ett "startkt" försvar kan i praktiken inte skapas med en resonabel budget eftersom hotet inte är militärt utan totalstrategiskt, ekonomi, hemliga operationer, propaganda subversiv verksamhet. Det är USA som är den mest aktiva parten med bland andra Sverige som mål. Snowden avslöjandena mm. visar att Sverige varit mål för denna verksamhet. Men oavsett vem du är rädd för så flyger JAS i onödan.

Jag ser nog USA som ett större reellt hot än Ryssland. Med ett starkt försvar i min ande mening var i vad som avsågs med det refererade:

Var i detta sammanhang all den militära hårdvara och material som nu har förstörts och som nu skulle kräva en mycket stor ansträngning, lång tid och enorma kostnader att återanskaffa.

Enligt min mening hade inte lite vapenfett och förråd inte varit särskild kostnadskrävande för landet.

Just nu står vi med rumpan bar, vid oro kommer vi med största sannolikhet få utländsk trupp, USA/ Nato, in i landet och högst troligt kommer dessa sen aldrig lämna oss, som det skedde i Kosovo t.ex....

Precis som i Kosovo, deras största bas i Europa:
--------------------------------------------------------------------------------
So, once the country is turned over to surrogates, the NATO troops can clear out and go on to the next war zone which is effectively what happened since 1999. At one point, in June of 1999, there were 50,000 troops in Kosovo under NATO command or under KFOR, the Kosovo Force. And that number has dwindled down to perhaps a tenth of that right now. But the US still maintains Camp Bondsteel and Camp Monteith. The first, Camp Bondsteel, is reportedly the largest overseas U.S. military base built since the war in Vietnam. And there is no indication that it intends to vacate that base. As to what it is doing with it, that’s a question worth pursuing.
---------------------------------------------------------------------------------
Källa: http://www.globalresearch.ca/europes...kosovo/5335592
Senast redigerad av naturtvål 2014-05-17 kl. 16:48.
2014-05-17, 18:51
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Fy fan vad patetiskt det blir när dårar i tråden på fullaste allvar hävdar att det finns lika mycket yttrandefrihet, åsiktsfrihet, journalistisk frihet och demokrati i Ryssland som i USA eller Sverige!

Det är fan snart dags att flytta denna tråden till Humor!
Patetiskt.. blabla.

Det finns FLER åsiktsfångar och torterade ideologiska fiender i USA fängelser än in ryska. Har Ryssland kanske ett tjogtal "black sites" runt om i världen som behandlar "fiender"? Kan du ens bevisa att det sker arresteringar i Ryssland utan habeas corpus? (går vi tillbaks till sovjettiden då?)

Allt är faktiskt ett reflexivt upprepande av västpropaganda.
Senast redigerad av DetVarTypisktJu 2014-05-17 kl. 18:58.
2014-05-17, 18:55
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Jag ser nog USA som ett större reellt hot än Ryssland. Med ett starkt försvar i min ande mening var i vad som avsågs med det refererade:

Var i detta sammanhang all den militära hårdvara och material som nu har förstörts och som nu skulle kräva en mycket stor ansträngning, lång tid och enorma kostnader att återanskaffa.

Enligt min mening hade inte lite vapenfett och förråd inte varit särskild kostnadskrävande för landet.
Hade? Ja där kan jag hålla med dig! Jag tror t.o.m. att hängivna pacifister (eller vilket motiv nu kunde ha — budgetmotiv? ) medvetet ville nedrusta försvaret.

Trots det poängterar jag att det ändå inte finns ett reellt hot mot Sverige ens med detta nedbantade försvar.
2014-05-17, 19:32
Medlem
bernad_laws avatar
Denna tråd handlar inte om USA, och skall USA diskuteras skall det göras med DIREKT koppling till Ukrainakrisen.

Generellt "USA är bäst" eller "USA är Ondska" leder till varningscentralen. /Mod
2014-05-17, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Enligt Russian Market på Twitter så har fyrtio beväpnade huliganer från Högra sektorn omringat Zaporizjzjas kärnkraftverk; någon som vet något mer?
https://twitter.com/russian_market/status/467545516944158720
Edit
Enligt Rysslands röst så har handlade det om tjugo huliganer från Högra sektorn men de är häktade nu:
http://voiceofrussia.com/news/2014_05_16/Right-Sector-attempts-to-seize-largest-NPP-in-Ukraine-1602/
Här är vad jag hade hittat:
http://www.globalresearch.ca/ukraine-crisis-goes-nuclear-the-storming-of-zaporizhia-nuclear-power-plant-by-neo-nazis/5382605
Sökord " energodar " = " энергодар "
2014-05-17, 19:53
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Hade? Ja där kan jag hålla med dig! Jag tror t.o.m. att hängivna pacifister (eller vilket motiv nu kunde ha — budgetmotiv? ) medvetet ville nedrusta försvaret.

Trots det poängterar jag att det ändå inte finns ett reellt hot mot Sverige ens med detta nedbantade försvar.

Man har ett försvar innan ett hot uppstår och kanske viktigast för att det hotet aldrig skall uppstå.

Vidare be jag dig dämpa din svada i detta, du är knappast någon profet som kan sia om vad och vad som inte skall komma i framtiden... Din framställning blir inte särskilt begåvad då..

Det bästa försvaret finns, men blir förhoppningsvis aldrig använt ....
2014-05-17, 20:47
Medlem
bernad_laws avatar
På förekommen anledning: Samma sak gäller naturligtvis Ryssland; är inte diskussionen kopplad till Ukrainakrisen är det OT att diskutera Ryssland i tråden.
2014-05-17, 20:47
Medlem
naturtvåls avatar
Ukrainska National Gardet meddelad idag den 17 maj, 2014 att en grupp soldater har DESERTERAT över till Folkrepubliken Donetsk på fredagen. Orsaken till deserteringen uppges vara beslutet att återinsätta enheten till strid.

Källa: http://www.kyivpost.com/content/ukraine/ukraine-national-guard-soldiers-accused-of-treachery-348259.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in