Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Då får du fortsätta diskussion om specifika ordval med Cimmerian. Jag har gjort sannolikt att en majoritet av svenska föräldrar placerat sina barn i skolor där svenska barn dominerar. Bosätter sig i områden med andra svenskar. Jag har vidare visat dig att många svenska föräldrar aktivt byter skola när andelen invandrarbarn ökar. Något gör tydligen att svenska föräldrar inte uppskattar den situation som då uppstår.
Enligt den rapport jag citerade ser man att svenska föräldrar med svenska barn flyttar sina barn när andelen invandrar i klasserna växer. Vi ser INTE samma trend hos föräldrar/barn som tillhör minoriteterna. De verkar inte bli störda av mängden nyanlända i behov av stöd. De behåller sina barn i skolan.
Visst finns det socioekonomiska aspekter i detta, men tror du inte också att föräldrar sätter sina barn i skolor där de ska ha en chans att smälta in (såväl kulturellt som utseendemässigt). Finns det inte en etnisk aspekt i detta?
Om det nu är så som ni säger, att den dominerande faktorn är att svenskar ogillar invandrare och därför fattar de besluten, så tycker jag inte det är konstigt att vi har den här stora debatten om rasism i Sverige. Svenskar kanske är ett rasistiskt folk i grunden, och det kanske är det som är problemet?
Jag menar dock att det generellt handlar om klass. Det är en viss socialgrupp/underklass som har flyttat in till Rosengård. Många ungar har språkbrister, lågutbildade föräldrar (vilket kanske ger sämre studievana hos deras ungar) och området kännetecknas av arbetslöshet, socialbidrag samt att det generellt anses vara ett icke-attraktivt område med fula, slitna och billiga betong- och hyreslägenheter. Därför väljer många svenskar bort liknande områden, för att de har råd och tillhör en högre klass.
Och jo, visst finns det en etnisk aspekt. Det kan också vara så att många väljer områden och skolor för att de smälter in bättre där som du säger, fast då handlar det ju inte om att de ogillar invandrare. Jag ogillar ju inte svenskar bara för att jag kanske föredrar att hänga med mitt folk.
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag berörde detta ovan. Resurser? Vi har ett fritt skolval. Det utnyttjas av svenska föräldrar - majoritet eller ej - i den grad att socialdemokraterna i Malmö vill förbjuda det.
Alla förortsbor kommer inte kunna plugga i innerstaden bara för att vi har ett fritt skolval. Innerstadsskolor kommer domineras av innerstadsbarn. Och många förortsbarn kommer inte åka till andra sidan stan bara för att den skolan har ett bättre rykte. Svenskar löser det genom att flytta helt och hållet till andra sidan stan, och sen välja den skolan.
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuvie
Tydligen inte när det gäller de egna barnen. Då väljer man bort mångkulturen. Aktivt.
Är detta för att de ogillar oss svartskallar?